Hyra bil 1 månad tips?

Hej,

Har ni tips på var/hur man kan hyra bil i 1-2 månader i stor Stockholm?

Vi ska ha barn i sommar och kommer då vara lediga tillsammans i ca 2 månader. Vi har ingen bil i dagsläget och fungerar bra utan bil i vardagen. Under sommaren dock (om bäbisen och vi mår bra) vill vi gärna åka till familjens landstället och skulle då underlätta att ha bil. (Dels packningen men också att kunna åka dit och hem när vi vill samt göra utflykter från landstället.) Landstället ligger i utkanten av Stockholms län, så mindre än 10 mil enkel resa dit.

Har försökt söka runt lite och ”vanliga” uthyrningsställen som Avis och Hertz och liknande verkar det kosta nästan 30tkr, vilket känns alldeles för dyrt :sweat_smile:. Har ni några tips och erfarenheter av att hyra bil under lite längre tid? Vilka företag erbjuder rimliga priser?

Hej,

Jag rekommendera att hyra privat via GoMore, har precis haft en hyrestagare som hyrde min bil 23 dagar och hon betalade lite under 7 000 SEK för det. Man får max. hyra 30 dagar, men kan börjar en ny hyresperiod direkt efter om man vill. Kanske inte så enkelt att hitta de som inte behöver bil själv under en så lång period, men prova. Jag behöver inte min bil till mitten av september, så om du är intresserat kan jag skicka en länk till min bil (finns nära Uppsala C) via DM, har dock redan några bokningar under sommaren så kanske krockar det med dina önskade tider.

7 gillningar

Personligen hade jag nog köpt en billig bil och sen sålt den efter sommaren igen…

Troligen billigaste lösningen

5 gillningar

Andrahandsvärdet på bilar är bra just nu. Man behöver inte gå särskilt mycket back alls i slutändan om man köper en bil för att sälja ett par månader senare.

Tips: IzoFix!!!

KintoFlex är prisvärt kostar mellan 7-10000 per månad. Dock kan man bara hyra hela månader. (Med vanliga Kinto kan man hyra kortare perioder.)

1 gillning

Inte så dumt faktiskt! Jag vet folk som gjort så med segelbåt. Köper segelklar båt på våren och säljer båten i vattnet på hösten. Inget jobb alls utan bara den “roliga” biten. De pengar man förlorar är ofta ett billigt pris att betala för ett problemfritt kort ägande.

Borde fungera för bil också.

Klart att det kan funka om man vet vad man köper.
Men att sälja en segelbåt på hösten är ju lite som att sälja motorcykel på vintern eller snöskoter på sommaren.
Alla köpare med kort horisont och låg impulskontroll är borta från marknaden för just dessa objekt - och priset blir där efter.

Mitt bästa klipp någonsin är en havskajak köpt i oktober… :joy:

1 gillning

Då är det tur att det alltid är säsong för att köpa/sälja bruksbilar :innocent:

Absolut, jag hade nog också köpt om jag behövde bilen en hel månad.

Hur du än gör får du betala ett pris. Du kan inte köra bil några månader utan att det kostar något. Att köpa dyrt och sälja billigt kan vara ett smart sätt att betala för sig. Och dessutom binder man inte upp sig i tid utan är mer flexibel.

Har ni inte möjlighet att låna bil av någon förälder? Och komplettera med hyrbil eller taxi vid behov?

1 gillning

Har svårt att hitta det stycke i min text som säger nåt annat, men ok.

Jag refererade främst till säsongsexemplet med båt. Bil är givetvis annorlunda så länge man håller sig borta från rena sommarbilar.

Hmm… en del att tänka på.

Just nu känns Kinto flex mest attraktivt. Bra bilar verkar det som dessutom elhybrid och till rimligt pris. Så lutar mot det just nu. Lite begränsat med tillgänglighet, så måste kanske komplettera med något innan det finns rimlig bil tillgänglig. Kanske använda vanliga Kinto första tiden. Hur långt innan brukar man behöva boka flex inför sommaren?

Gomore verkar också intressant ska absolut kika mer på det och hoppas att det är några bilägare här där vi bor som kommer börja hyra ut via gomore.

Att köpa en bil känns nog lite för stort steg. Vi har noll bilintresse och ”tummen mitt i handen”. Så är mer intresserad av funktionen transport än att äga en bil.

Låna bil av föräldrarna har varit så vi löst tidigare somrar och semestrar… så här är det mest känslomässiga argument att vi vill känna oss mer självständiga och inte vara beroende av deras planer i sommar.

Tack för alla svar hittills!

1 gillning

Lync&Co?

1 gillning

Förra sommaren leasade vi bil genom GoMore (leasing, ej hyra av privatpersoner). Vi betalade 6500 kr per månad för en Kia hybridkombi och lämnade tillbaka efter cirka 5 veckor. Vi behövde bara säga till dagen innan vi ville lämna tillbaka den, så ingen uppsägningstid att ta hänsyn till.

Tänker använda dem även denna sommar om det dyker upp korttidsbilar, just nu är det tomt.

Enda nackdelen var hämtning/lämning på Arlanda. De använder ”Enterprise Rent-a-car” som leasingpartner.

Andra prenumerationslösningar jag kikat på är imove, aimo, kinto och lynk&co.

Lynk&Co är skapligt billiga med 5500 kr per månad, frågan är hur lätt det är att säga upp avtalet så totalhyran bara blir just 30 dagar. Någon som vet?

2 gillningar

Kinto flex i sthlm är tyvärr fullbokade nu om du inte redan hunnit boka. Vi bokade i Göteborg som vi ändå åker till då och då.

Några nya insikter här?

Vi snackar 1-2 veckor på sommaren, inte hela månader.

Hej, ursäkta dålig återkoppling från mig här pga av gravid, förlossning och nybliven förälder till liten bäbis.

I somras använde vi Kinto-flex tillslut under en månad, då vi gjorde en del utflykter mm. Tyckte det var väldigt smidigt. Kommer använda Kinto flex under nästa sommar också. Tyvärr hade vi oturen att få en bil som någon hade rökt i vilket drog ner upplevelsen. Dock hämtade de bilen hemma hos oss och sanerade den och lämnade tillbaka den. Hoppas detta var en engångsföreteelse och att vi får en fräschare bil nästa gång. Skönt tycker jag att inte behöva äga en bil utan att det är någon annan som har koll på däckbyten, service, biltvätt mm.

Kinto Share/Flex (Sthlm, GBG, Malmö) eller Hyre (Stockholm) är klart billigast och flexiblast.