Tänkte kolla av mer er om någon har bra/dålig erfarenhet av KINTO poolbilar?
https://www.kinto-mobility.se/kinto-share/boka-bil/
Hyfsat bra på Trustpilot men man vet ju inte om en del recessioner är gejmade.
Tänkte kolla av mer er om någon har bra/dålig erfarenhet av KINTO poolbilar?
https://www.kinto-mobility.se/kinto-share/boka-bil/
Hyfsat bra på Trustpilot men man vet ju inte om en del recessioner är gejmade.
Jag har inte använt just det bolaget än. De är dock ett etablerat alternativ och själva produkten är ju i någon mening generisk. Jag förstår liksom inte vad problemet skulle kunna vara. Så länge villkor och priser (inkl försäkring) är tydliga borde allt vara reko.
Jag har använt det då och då i några år, bytte när sunfleet blev M och höjde priserna. De har många bilar nära min bostad, alla är Toyota och fräscha.
Edit: tydligen ägs Kinto av Toyota. Det ser jag som positivt, de lär inte försvinna nu när de har funnits i 4-5 år.
Njae, det är mest det jag vill kolla. Andras erfarenhet här på forumet. Nytt bolag för mig för vi har inte bott i Sverige på ett tag.
Ah! Förklarar Toyota flottan.
Tack för info!
Använt ofta och utan problem. Använder både den och Volvos version beroende på tillfälle och tillgänglighet! Generellt är KINTO lite billigare.
Använt mig av kinto ofta, bra grejer
Använt Kinto i flera år och är supernöjd.
Vi har använt KINTO i flera år ett par ggr per månad. I början med gratis abonnemanget och nu med 99kr / månad. Vi har 2 bilar 100m bort och ytterligare 6 inom 1 km radie åt olika håll. Använder för storhandling och utflykter mestadels.
1 gång kunde jag inte parkera bilen pga att jag var på ”fel plats”, ett samtal med ca 3 signaler till någon som svarade på norrländska så var det löst.
Vi är helnöjda och som boende i Sthlm kan vi hyra mycket KINTO innan vi kommer i närheten av motsvarande kostnad att äga och parkera bil.
Vi har även en bekant med fyra tonårsbarn som valt att ha en mindre typ pendlarbil och hyr KINTO (modell större finns nära honom) de få gånger hela familjen ska åka på gemensam utförd. Han sparar nog åtskilliga tusenlappar!
Väldigt nöjd med Kinto. Beslutade mig att sälja bilen och har nu kört Kinto i ett år. Hyr kortare turer för att storhandla, åka till havet och bada osv när jag inte orkar cykla. Tittar jag på siffrorna så var snittkostnaden 3500 kr/mån när jag hade min egna bil (ränta, reparationer, däckhotell, service, skatt, p-plats och allt exlusive drivmedel). Mitt månadssnitt på Kinto blir omkring 730 kr och då tycker jag inte att jag håller igen direkt. För längre resor rekommenderar jag inte Kinto då kilometerpriser snabbt rusar. Då är Hertz och Avis bättre alternativ enligt mig.
Sedan ett tag tillbaka har jag gått ifrån användandet av kreditkort för konsumption, dock skaffade jag Bank Norwegian enbart för att nyttja deras självriskelimineringsförsäkring för hyrbilar som ligger omkring 300 kr/år. Kanske finns smartare alternativ. Tar gärna emot tips i så fall.
Självriskelimineringen gäller enbart i samband med resa. Du behöver alltså kunna visa upp en tågbiljett eller liknande för att kunna utnyttja försäkringen. Jag har kollat upp detta med Norwegian direkt.
Tack för infon!
Gick in och kollade villkoren nu men där framgår det inte att hyrbilen behöver bokas i samband med annan resa. Minns du om du fick detta besked muntligt eller blev du hänvisad till någon paragraf i det finstilta som går att följa upp?
/ J
Har kört både Kinto Flex och Kinto Share. Båda funkar mycket bra. Det är grymt skönt att slippa äga bil och bara plocka upp en vid behov.
Kan tillägga att enda problemet jag har haft är när man befinner sig där det är dålig mobiltäckning. Eftersom man låser bilen med en app kan det bli problem att låsa/låsa upp om det är svajig täckning.
Använder KINTO och är nöjd!
Låser ju upp den med bluetooth så borde väl inte bero på vilken täckning det är eller har jag fattat det fel?
Kinto är i övrigt grymt. Aldrig haft problem med dem och sparar mycket då vi bara använder bil ett par gånger i månaden. Bara en parkeringplats där vi bor kostar mer än vårt användande av kinto.
Och bra att inte varje människa i stan behöver ta upp en egen parkering utan vi kan dela i området. Sparar på miljön att inte alla har varsin bil!
Gissningsvis kontaktar appen Kintos server för att checka att avtalet fortfarande är aktuellt och liknande.
Har aldrig testat att stänga av mobilsurfen helt och se om det funkar ändå. Kan vara så att det skulle funka helt utan uppkoppling med enbart bluetooth men att så länge det finns lite uppkoppling så försöker appen också nå servern. Ska experimentera nästa gång.
Använt KINTO Share jättemycket och fungerar fantastiskt bra, inte haft ett enda problem och det är svinbilligt jämfört med när jag ägde bil och den skulle repareras för 15 000+ kr ibland osv, nej fy fan, aldrig igen.
Man slipper bokstavligen alla problem som kommer med bilägandet.