Optimera korttidshyrning av bil?

Vi har i dagarna precis övergått från att ha egen leasad bil till att enbart hyra vid behov, främst genom att använda korttidsleasing i form av Kinto share och Volvo M. Vi har hittills valt utan abonnemang vilket leder till något högre kostnader, dock kör vi normalt mest kortare sträckor och inte särskilt ofta.

För bägge dessa tjänster är dock km-kostnaden 2 kr vilket innebär att ska man köra längre sträckor kan det löna sig att hyra en vanlig hyrbil med fria mil. För kortare stäckor blir det dock billigare med någon av korttidsleasarna pga att man kan hyra på kort tid, tex en timme och inte måste hyra per dygn.

Är det möjligen någon på forumet som har räknat på olika scenarion och har en idé om hur man bäst optimerar de olika hyrtjänsterna?

2 gillningar

Vi räknade på det och på ett ungefär blev det dubbelt så dyrt per km med de där bilpoolerna jämfört med hyrbil (Avis). Nu var det två längre resor vi skulle göra på en vecka (totalt ca 140 mil) så vi hyrde en bil istället. Vi kommer nog använda de där bilpoolerna du nämner för kortare turer inom stan eftersom det finns bilar här i närområdet så mest för att det verkar smidigt. Skönt att slippa åka in till centrum för att plocka upp en bil.

2 gillningar

Det är värt att kolla upp Snappcar och Gomore. För att vara bra och relevanta ska det ju helst finnas 2-3 bilar av önskad typ på gatan där man bor eller väldigt nära. Det finns en del begränsningar med de här lösningarna men om bilarna finns där man bor och har hygglig tillgänglighet så blir det sannolikt billigare än med kommersiella bilpooler.

2 gillningar

Ja det borde ju bli dyrare eftersom kilometerkostnaden blir så hög. Dessutom måste det bli dyrare när man hyr kanske från 10 timmar och uppåt pga timkostnad i stället för dygnskostnad. De har ju dock vissa erbjudanden med veckopriser och man kan välja Kinto Share Flex och hyra en månad som ligger på 6900 för en toyota corolla och då ingår 300 fria mil. Utöver 300 mil kostar 1 kr/km. Så det kan vara ett bra alternativ för sommaren. Mycket som jag inte har satt mig in i dock.

Bra tips! Det ser ut som om Snappcar och Gomore kan vara billigare alternativ om man vill ha dygnspris. Vi bor mitt i smeten så vi har sammanlagt 3-4 upphämtningsplatser för Kinto och Volvo M inom en 300-metersradie. Det är väldigt smidigt. Det var mer besvärligt när vi hade egen bil och den blev parkerad fyra kvarter bort pga ont om platser. (Boendeparkering i centrala Stockholm kostar dessutom 1300 kr/månad, dvs hitta parkering på gatan, så den kostnaden är skön att slippa.)

Har tänkt i samma banor inför sommaren.

1 gillning

Har främst använt Aimo för kortare resor när de haft erbjudanden/rabatter, annars hyrt bil vid lite längre resor. Ofta skulle det vara bra att ha en bil för en kort resa men där bilen blir stående ett tag, t.ex. ToR IKEA/storhandel/weekend där själva körtiden bara är som mest ett par timmar totalt men hyrtiden desto längre, då har det typ lönat sig att åka taxi.

Långt mycket billigare än att ha bil för oss, främst då varje resa tar emot (för att de är ”så dyrt”, även om det är billigare än egen bil). :smirk:

1 gillning

Åker man korta sträckor men vill stå still ett tag borde den med lägst timkostnad bli billigast och är väl Kinto. Om man gör det tillräckligt ofta kanske det lönar sig med abonnemang och då kan man komma ner i 45 kr timmen. Däremot, så fort man kommer upp i längre sträckor, tex om man ska hämta något 10 mil bort, borde Aimo vara bästa alternativet som inte har någon km kostnad under 30 mil. Men då har jag förstås inte räknat med ev rabatter.

Håller helt med om att man får se upp så att man inte blir småsnål och tänker att det blir för dyrt att hyra bara för att man ser kostnaden i klump per gång i stället för per månad uppdelat på flera poster. Vi har satt upp ett separat bilkonto för detta (inte minst för att ha pengar till sommaren då vi behöver bil längre period) så att man har en månadsbudget för bilkörning och inte känner att man tar av resten. Lite mental bokföring…

2 gillningar

Någon som räknat break-even (för olika typ-resor) hyrbilsalternativen -taxi-tiptapp?

Har funderat på det när vi åkt till IKEA, ca 4 mil och 1 timme körtid ToR plus 3 timmar på parkeringen borde kosta ca 580 - 700 kr med Aimo och 380 - 520 kr med Kinto (i det övre delen av spannet är det en större bil, men även en Aimo svalde förvånansvärt mycket). Med taxi skulle det kosta 460 - 645 per riktning (högre priset för storbil) (dit kan man ju åka kollektivt). Hemleverans från IKEA för 200 - 900 kr är inte helt oattraktivt i jämförelse. :thinking:

2 gillningar

Jag skulle även vilja kasta in Uber i det här sammanhanget. Det borde bli bra mycket billigare än taxi.
Edit: Uber kostar 258 kr enkel väg från city till ikea i kungens kurva.

Toppen. Tack för funderingarna. Kan ju räkna själv också, men alltid gott med en “second opinion”

Tipptapp är ju ett slags Uber - privattaxi för prylar

Ja men tiptapp tar så vitt jag vet aldrig personer, dessutom har man ju inte fasta priser så lite svårare att jämföra. Men en stor finess med tiptapp att man får bärhjälp, har tom anlitat tiptapp för att bära en tung soffa ner till källaren…

Enligt min erfarenhet är det alltid billigare med tiptapp än att hyra bil med släp eller liten lastbil om det är inom stan. Vet dock inte hur långt tiptapp:arna kan tänka sig att köra? Tar nån resor till Uppsala tex?

1 gillning

Du bestämmer ju själv vad du vill betala för transporter med tipp-tapp. Om man ska åka till Uppsala blir det ju sannolikt att åka med tom bil tillbaka och då behöver du ju erbjuda en högre ersättning.

1 gillning

Intressant tråd. Skall själv släppa min Care by Volvo privatleasade Volvo V60 i maj. Bor centralt i Göteborg. Nuvarande månadskalkyl:
Bil 3995
Parkering 2100
Bränsle och trängselskatt 2000

Ny CbV V60 hade blivit nästan 2000 dyrare, så totalt ungefär 10000 kr i månaden, eller 120.000 kr per år, eller…ja väldigt mycket pengar.

Jag tänker mig att sätta 8000 kr i månaden på ett separat konto och att vi sedan skall klara oss med Uber/taxi/M/annan car sharing/elcykel etc och se hur det går. Läser gärna lite mer erfarenheter från er som redan gjort resan, vilka pengar ni sparade, hur livet förändrades, fick ni mer motion…?

2 gillningar

Så småningom kommer det nog fler erfarenheter och tricks kring detta. Vi är nog early adopters😁

Det som jag har tyckt varit knepigast hittills är när man behöver bil för en längre resa men den sen ska stå still ett par dagar innan man ska hem igen. Det hade varit optimalt om man hade kunnat checka ut från bilen då och öppnat för andra att hyra fram till dess man ska hem. Känns lite onödigt att den bara står där och tickar hyra, då blir jag lite småsnål…

1 gillning

Det här är en stor anledning att vi snålat och inte hyrt bil trots att det ibland hade varit mest praktiskt vid semester hos släkt på landet där det inte finns nån lokaltrafik inom sikte. Det plus att det är jobbigt att köra långa sträckor om man inte är van. Funderar på en mellanväg att åka tåg en stor del av vägen, sen hyra bil och köra sista biten och sen köra tillbaka, lämna bilen och ta tåget.

Vad gäller kostnaderna känner jag att vi har en helt annat perspektiv då vi aldrig ägt en bil och alltså aldrig haft de fasta kostnaderna ni pratar om. Har dock fortfarande känslan av att det är dyrt att hyra en bil en vecka eller 2 eller för en kortare helgresa men det är ju totalt irrationellt när mina transportkostnader består i cykelservice på ca 2000 kr per år och enstaka lokaltrafikbiljetter. Ser inte varför vi ska äga en bil när vi bor hyfsat centralt i Göteborg. Alla sa att vi skulle behöva skaffa bil när vi fick barn men än så länge har det inte ändrat någonting. Cykelsits och cykelvagn funkar fint.

1 gillning

En viktig princip för mig är att jag inte vill börja undvika visst resande för att det blir krångligt alt dyrt.

Har man haft bil handlar det mycket om att ställa de faktiska kostnaderna att äga bilen mot att hyra då och då. Enligt våra ungefärliga beräkningar borde det bli 30 000 billigare om året att inte äga, vi kör så pass lite. Problemet är att det känns som om det blir dyrare när man hyr… så man måste trycka ner magkänslan och hålla ögonen på siffrorna.

Kanske kan du göra samma sak? Slå ut kostnaderna per år i stället för att se det som en engångssumma på flera tusen. Då kan man budgetera för det och öronmärka pengar så att det inte upplevs som att det går så mycket en viss månad på samma sätt.

1 gillning

Räkna på vad en bi lkostar per månad, sätt pengarna på ett separat konto. Koppla sedan ett kort mot kontot och se hur mycket, tror jag, pengar du får över. Då ser du också att enstaka i o f s dyra bilhyror inte kostar i närheten av vad det kostar att äga en bil. Så här tänker jag och 31/5 lämnar jag tillbaks min privatleasede bil utan att ta ut en ny.

1 gillning