Jag och sambon har haft stöd av en god vän med bil som varje vecka frågat oss om vi vill hänga med på storhandel/till IKEA osv (vi har betalat bränslet). Denne ska nu sälja bilen så vi går i funderingarna att skaffa bil. Vi bor i lägenhet i Stockholm, med tunnelbanan tar det 10 min in till stan. Båda våra jobb nås med kollektivtrafik och att köra till jobbet är uteslutet pga trängselskatt och hutlösa parkeringspriser. Om vi skaffar bil hade det varit för storhandling 1-2 gånger i veckan och kanske någon gång per månad att man åker för att köpa något otympligare. Resor inom Sverige gör vi sällan men när det väl görs brukar vi ta tåget (kanske för att vi inte har en bil). Alla våra släktingar och vänner som vi besöker regelbundet bor längs samma tunnelbanelinje.
Bilen skulle alltså komplettera två SL-kort, inte ersätta detta. Om jag skulle skaffa en bil så skulle jag vilja ha en modern och säker bil (billigare äldre bilar är uteslutna, jobbar inom sjukvården och har sett för mycket). Kollar man leasingkostnader och parkeringsavgifter så hade vi nog hamnat på en 5-6000 per månad minst. För detta kan man ju göra väldigt mycket. Alternativet för oss är t.ex. att åka kollektivt till en handelsplats och ta en taxi i retur vid inköp eller både taxi t/r, använda tipptapp för Blocketfynd, använda hemleverans vid handel hos t.ex. IKEA/Elgiganten/osv och/eller helt enkelt köpa dyrare mat och betala leveransavgiften hos ICA (Lidl har tyvärr inte hemleverans). Vid akut behov av bil har vi en Volvo On-Demand station några minuter bort från oss.
Det är väldigt mycket taxiresor, tipptapp och hemleveranser som ryms i 5-6000. Men på något sätt så finns det en mental “block” hos mig och min sambo att det är slöseri med pengar att betala mer för maten så att vi kan få den hemlevererad eller att ta taxi från Lidl hemåt när det egentligen är mycket billigare än att äga bil. Allt det här kan ändras i samband med att barn kommer med i bilden men det är några år bort.
Hur kommer man över dessa irrationella tankar? Eller har ni några andra tankar?
Har du hängt med på Bolmessons senaste huppegupptäcktsfärd gällande att testa att vara billösa en tid? I de trådarna/podavsnitten kommer du hitta massa input!
(Från mitt perspektiv: Nej för b*velen, varför i allsindar skulle ni skaffa bil? Känns helt onödigt, kommer bli enormt mycket dyrare än att bara lösa det på de vis du beskriver.)
Det som gäller är nog lite KBT, alltså att utsätta sig för det som väcker obehag. Kanske att känslan av att taxiresor är slöseri är just för att ni är ovana vid att resa med taxi.
I praktiken så är det en buss med lite bättre service, inga andra medresenärer och högre prislapp.
Jag tänker att TS redan lever billös och egentligen vill veta hur man får bort irrationella tankar kring alldeles för dyra kostnader.
Svårt att svara på egentligen. Pröva att “spend it all” i en månad och se hur det känns på riktigt är nog mitt råd. Tveka inte att lyxa till det ordentligt. Ta taxin till Lidl och kör på hyr Rolls’en till IKEA. Kör med egen chaufför ett par dagar.
Lite skämtsamt, men ni måste nog gå all in för att börja släppa på tankarna.
Min bil (Tesla) var på verkstad i en vecka i våras, fick en himla massa Uber pengar på kontot istället för en hyrbil. Måste säga att det var rätt befriande att ta Uber till jobbet på en tisdag morgon.
En “brasklapp” ang taxi är att det precis som allt annat inte är 100% tillförlitligt heller.
Nu var de längesen jag åkte taxi i Sverige men i andra länder när det är dåligt väder, rusningstrafik osv osv så är det närmast omöjligt att få tag en taxi.
Ett annat problem jag stött på ett par gånger är att taxin inte hittar mig och ger upp. Trots att jag använder deras mobilapp med geolokalisering.
Samma sak går att säga om nästan alla tjänster. Barnvakter, hantverkare, posten/budfirmor osv osv. De strular tid till annan.
Själv är bäste dräng. Ibland… Tyvärr…
EDIT: Bara för att förtydliga. Jag förespråkar inte att äga egen bil i storstäder. Jag bara menar att med som allt annat behöver man lite hängslen o livrem så man inte blir ståendes.
Man behöver en mix av transportlösningar, t ex taxi, cykel / lådcykel, kollektivtrafik och bildelning. Det kräver helt klart lite mer hjärnverksamhet än att i alla lägen ha en bil på garageuppfarten men jag är övertygad om de ekonomiska fördelarna med att inte äga bil själv.
Hmm…
Har köpt bil av personer i Stockholm och har bekant (Båda på söder) som tröttnat på stöld och skadegörelse av egna bilen.
I vissa delar av staden verkar bilägande inte kul alls. Fyllerister på väg hem från lokal tog en promenad över bilen. Eller man satt foten i dörren och drog loss båda backspeglarna…
Jag har en kort period bott nära stan och där var det datumparkering. Flytta bilen varje dag. Trist på vintern , Struligt eller dyrt om man var bortrest bara några dagar.
OM jag bodde i Stockholms stad ( inte något jag skulle vilja ) skulle jag inte ha egen bil.
Om man har en vän man kan låna bil av vid behov och betala så hen tycker det är bra skulle då vara idealt.
6000*12=72000/år. Lägg sedan till drivmedel och parkering på destinationerna. Landat kanske på 80K/år.
Det får man sjukt mycket transport för genom cykel/elcykel/sparkcykel/vespa/tub/buss/uber/taxi/bilpool/hyrbil/fötter mm.
Eftersom du även konstaterar att ni inte behöver bilen i vardagen skulle jag tagit friheten att välja transportmedel när jag faktiskt behöver det. Stor bil till fjällresan, liten bil för att besöka vänner långt bort etc.
Och alla former av hemtransport är värt kostnaden. Om du beställer hem något stort varje månad för 1000kr gången är det fortfarande bara 15 % av årskostnaden. Dessutom väldigt bekvämt att slippa krångla med att lasta och surra otympligheter i vanliga personbilar. Istället kommer en lastbil. Dessutom, frakta barn och skräp gör jag hellre i en hyrbil än i egna fina bilen.
Så detta med att bil innebär frihet är inte alltid sant. Tvärtom faktiskt.
Om man bor i Stockholm och har nära till tunnelbana/pendeltåg så finns det aldrig en ekonomisk vinst att skaffa egen bil. Det är bara att inse.
Det krävs enormt många taxiresor för att en egen bil ska bli lönsamt och frågan är om det ens blir det då. Jag tänker att resorna inom stan går snabbare med tunnelbana/pendeltåg till exempel. Tid är också pengar.