Alternativ till ägande av bil

Det har pratats en hel del om “nya lösningar” som ska minska behovet av eget bilägande. Bilpooler finns en del av men det verkar finnas ytterligare initiativ och potential på området.

Jag har förstått att Renault köpt Europcar för att få till något sorts nytt hyrsystem. Jag vet även att det funnits/finns appar som ska göra det möjligt med samägande och kostnadsdelning mellan flera privatpersoner.

Är det någon som har mer information om vad som är på gång? Jag menar nu både i form av konkreta initiativ och mer visionära idéer.

Volvo har sitt Care by Volvo, leasing med uppsägningstid på 3 månader. Smidigt men inte billigt :slight_smile:

Vidare har vi kört hyrbil och bilpool under några år och det fungerade generellt bra, och våra transportkostnader var väldigt låga.

Det som komplicerar är barngrejer (barnstolar, barnvagn, packning, etc), samt att hämta/lämna bil. Vi började undvika grejer vi ville göra för att vi inte orkade med adminen för att hämta bilen.

Vidare blir små utflykter dyra med bilpool. Om man bara vill köra till några timmar till en park och stanna för att äta något under en dag, hamnar man på ca 1000 kr med M. Då har utflykten tappat sin charm :slight_smile:

1 gillning

Jo, men det är väl inget samägandesystem? Jag vill ha tillgång till bil men slippa allt runtomkring.

Cykel, kollektivtrafik, gång och elektrisk tuk-tuk skulle räcka i väldigt många fall där bilen idag är det enda alternativ folk ser.

Mer visionärt vore exempelvis om bostadsrättsföreningar införde bokningssystem a la tvättid och gästlägenhet för föreningens gemensamma fordon(sflotta). Detsamma skulle nog kunna göras i diverse vägföreningar och liknande, speciellt modernare sådana där man ändå gått samman för att boka snöröjning och skötsel av gemensamma ytor.

Nej, det är det inte. Samägande är inget jag känner till. Bara tjänster för att hyra från privatpersoner. Har för mig att jag tidigare läst en tråd om detta här, någon som ville samäga med grannen, utan appar och dylikt.

Vissa brf:er har detta via M (gamla Sunfleet). Problemet för många blir priset (som jag redogjorde för ovan). I mina föräldrars förening fanns detta alternativ och föreningen hade 2 bilar stående, men som plockades bort då de inte användes.

Om föreningar orkar med admin och kan göra det för en billig peng, hade man kanske fått rimliga priser om de själva leasade/köpte bilar.

Ja, jag föreställer mig så få att det uppstår tryck (a la uthyrningslägenhet i innerstadsföreningar) och lämpligen nå’n form av gemensamt ägande/leasing beroende på vad man kan få att fungera.

Det mest visionära är kanske att inbilla sig att folk ska fatta att de inte behöver en egen om de planerar lite. :wink:

1 gillning

Vidare blir små utflykter dyra med bilpool. Om man bara vill köra till några timmar till en park och stanna för att äta något under en dag, hamnar man på ca 1000 kr med M. Då har utflykten tappat sin charm :slight_smile:

Precis som du har sagt tidigare; Få bilägare är medvetna om totalkostnaderna för sitt bilägande. Kostnaderna underskattas systematiskt. Så länge det gäller kommer lösningar för korttidshyrning framstå som mindre attraktiva än vad de är.

4 gillningar

Jag vill hitta nya tekniska lösningar, alltså något för mobilitet som är som Spotify i relation till CD-skivor. Det finns sådana här saker på gång. Ett exempel finns via länken nedan:
https://whimapp.com/

Om man nu är intresserad av megatrender i samhället och planera sina investeringar långsiktigt borde det här vara en grej att hålla koll på, därav att jag tänkte att frågan platsar i forumet. Själv är jag dock primärt intresserad av att avveckla den egna bilen och hitta ett annat alternativ.

Om man inte bor på landsbygden så kommer man ju väldigt långt med cyklar. Man kan ha en lastcykel för att storhandla och en vikbar cykel som man kombinerar med kollektivtrafik för att ta sig till platser utanför kollektivtrafiknätet. Att handla med lådcykel tycker jag personligen är smidigare än bil. Man kan parkera närmare affärens ingång, slipper parkeringskostnad, och när man är hemma kan man parkera precis intill dörren. Kör man det konceptet så försvinner väldigt många situationer där man behöver bil och så kan man hyra vid de tillfällen som återstår.

3 gillningar

Jo, men jag är inte intresserad av egna påhittiga lösningar utan den totala stora lösningen som ska göra att samhällets behov av privat bilägande ska kunna reduceras med 50% eller så. Det kommer så klart att dröja innan effekten blir så stor så poängen för mig är att identifiera den här nya modellen innan den blir tillgänglig i verkliga livet och helst haka på den så tidigt som möjligt.

Jag står i begrepp att skaffa cykelvagn just med tanke på sådant. I en eventuell FIRE-framtid skulle det ersätta bilen till 98%. Övriga två procent finns det hyrbilar eller lånebil till.

En fet rackarns bilskatt är nog det enda som skulle tvinga fram alternativ och framförallt tvinga folk att tänka på alternativ.

Tror du det finns något alternativt det är värt att investera i ekonomiskt, är det en av funderingarna du ventilerar ovan? Det är inte helt givet att det är vad som avses.

Det har stått i DN och SvD om mer eller mindre finns färdiga lösningar som forskningen identifierat och som i princip vore möjliga att införa framöver. Jag vet inte så mycket om detaljerna där men rent konceptuellt kan jag förstå att det går att göra mycket.

Mitt fokus är alltså inte att bli av med bilanvändning utan att ta bort bilägandet. Jag tror inte på mordiska skatter i första hand. Dessa skulle bara leda till stort missnöje, särskilt som de nya lösningarna sannolikt främt blir tillgängliga för boende i storstäder och större centralorter. De nya lösningarna kan slå igenom för att de är prisvärda och mer fördelaktiga än eget bilägande. Att de blir det behöver stimuleras fram genom att de gynnas kraftigt skattemässigt.

Man kan nog iofs tänka sig skattemässiga förändringar som gör det dyrare att äga och/eller köra bil. I andra länder där man inte haft något Volvo som korrumperat politiken är det dyrare med bil än i Sverige. Dock måste alla sådana förändringar ske långsiktigt.

Det är som sagt i storstäder som bilägande och bilkörning är ett problem och det är rika människor i villor på pendlingsavstånd från storstäderna som med en riktad politik behöver bli tvungna att göra andra val än idag. Eftersom det handlar om rika personer är en höjning med skatten med några få procent sannolikt inte så effektivt. Det är just alternativen som behöver bli tydliga och det handlar då inte om “fler bussar” eller att sänka priset på SL-biljetter. Man vill och kommer att köra bil och säkert också fina/dyra bilar men det kanske inte är nödvändigt att äga dem själv om det finns smidiga alternativ.

1 gillning

Det låter väldigt lovande. Jag är superpositiv till alla sådana lösningar för att jag tror det finns många vinster parallellt: ekonomiska, samhällsekonomiska, hälsomässiga, miljömässiga etc.

Jag brukar spendera midsommar i Stockholms innerstad och det blir väldigt tydligt att många har bilen mest för att ta sig till stugan, kolonilotten, skärgården på helger och lov när man blickar längs Bondegatan, Åsögatan, Folkungagatan eller nå’n av alla andra långa gator på södermalm som är närmast apokalyptiskt öde över midsommar.

Kan även denna massiva punktanvändning av en hel stads bilflotta lösas så vore det ju sanslöst effektivt!

Det här citatet luktar gammal unken social ingenjörskonst lång väg:

“det är rika människor i villor på pendlingsavstånd från storstäderna som med en riktad politik behöver bli tvungna att göra andra val än idag.”

Vad är nästa steg, skall de tvingas dela med sig av bostadsyta också?

Du kan se det så men det är själva essensen av vad en politik mot hållbarhet på samhällsnivå behöver fokusera på. Du kan styra lite lätt i olika frågor genom att höja skatten. Dock innebär det ganska snart att det oönskade beteendet förvandlas till en typ av privilegium för en mindre grupp rika människor. Det skapar i sin tur inget stöd för den förda politiken utan främst fokus på den upplevda orättvisan att vi som tjänar X behöver avstå från Y medan de som tjänar Z kan fortsätta som förut och inte behöver bry sig. Exakt hur man ska utforma olika reformer och system kan man alltid diskutera men på övergripande nivå tror jag att målet bör vara att skapa alternativ till dagens lösningar som är bättre. Vill några få personer sedan hålla fast vid det gamla så är det deras ensak. Eftersom den nya lösningen är bättre kommer majoriteten ganska snart att välja den och stofilerna dör ju om inte annat bort med tiden.

2 gillningar

Om man testar att formulera om det, då?
Det finns kapitalstarka individer i städernas utkant som behöver få sitt behov av transport tillgodosett. Idag väljer de flesta att äga bil, trots att det är både dyrt och krångligt. Kan vi hitta en bättre lösning?

alt.
Kan politikerna stimulera marknaden att hitta en bättre lösning?

Det verkar enligt forskningen finnas lösningar som är möjliga att implementera utan att någon ny teknik eller liknande kommer på plats. Jag tror inte att dessa lösningar ska eller bör fokusera på “kapitalstarka individer”. En del människor har bilen mer som hobby än som transportmedel. De lär inte plötsligt komma på bättre tankar.

Jag är intresserad av att förstå dessa lösningar och lade upp den här tråden just för att få veta om någon läst något mer handfast om olika scenarier eller liknande.

Morötter istället för piskor :slight_smile: