Alternativ till ägande av bil

Jag skall åka till Sundsvall tor i September från Linköping. Jag har bokat bil. Det blir fyra dagar, tors 07:00 till Söndag 21:00 och ca 130 mil. Totalkostnad för en sprillans bil under 20 kr/mil. Så billigt. Hade jag haft bilen kvar hade det varit bättre att lämna den hemma och hyra ändå!

Tycker hyrbil är underskattat ifall man endast använder bil till långresor. Kikade idag vad en hyrbil på eurocar skulle kosta. Att hyra en skoda fabia 1.2 mellan fre kl 08 - sön kl 22 kostade 1200 kr + 420 kr för skadekostnadseliminering.

Åker man 2 personer på en helgresa blir det 600-800 kr / person. Mycket överkomligt enligt min mening.

Bara en parkeringsplats där jag bor kostar ca 900 - 1200 kr.

1 gillning

Det första kravet att uppfylla gäller tillgänglighet, att kunna nyttja transporttjänsten närsomhelst och utan dröjsmål.
Egen bil kontra t.ex. bilpool är som att jämföra egen tvättmaskin med gemensam tvättstuga.

2 gillningar

Jag håller med, när vi använde hyrbil för helger etc. var det väldigt billigt och smidigt. Anledningen till att vi skaffade bil är smidigheten, då det kräver viss planering, inte aktuellt för vardagskörning, lasta barngrejer (barnstolar etc) och man tappar flexibilitet, såvida man inte alltid drar på i överkant med hyrbilstiden (vilket blir en extrakostnad).

Om man hyr ofta kan jag tipsa om självriskeliminering.
Mot en årlig kostnad täcker de din självrisk på hyrbil och poolbil. Då hyrbilar i Sverige alltid inkluderar självriskreducering hamnar man aldrig över Questors övre gräns. Det blir mycket billigare än att ta hyrbilsfirmans självriskeliminering vid varje tillfälle.
Vi behövde aldrig använda självriskreduceringen, men har läst gott om dem på nätet.

2 gillningar

Om jag behövde bil varje dag men inte långa resor jag skulle jag leasa en liten skitelbil och sedan hyra en riktig ICE de få gånger jag behöver åka riktigt långt.
Jag anser att många elbilar är allt för dyra och “bra”. FInns ingen anledning att åka omkring med 100kWh i en över två ton tung bil för över miljonen för de allra flesta.
Nu klarar jag mef med cykel och hyrbil.

Jag skulle absolut klara mig utan egen bil om jag inte behövde den för att ta mig till jobbet. Jag har knappt tre mil och med buss tar det knappt en timme längre tid, enkel väg, med två byten och då kan jag inte heller bestämma när jag ska åka. För mig är det inte värt att lägga den extra tiden varje dag för att slippa äga en bil.

Om jag jobbade närmare hemmet skulle jag kunna klara mig utan bil. Hyrbil är underskattat av många! Jag hade en hyrbil under en vecka när min bil var på verkstad och jag blev förvånad över hur billigt det var. Mitt försäkringsbolag betalade det mesta men jag vet ändå den totala kostnaden och det var klart överkomligt.

En sådan här hade löst mycket för oss. 70 km/h (ish) och en räckvidd på 70-100 km/h.

Ett problem är att alla behöver bil samtidigt. Morgon och kväll för resor till jobbet och resor på helgen för att hälsa på folk eller åka till stugan.
Kanske taxi kunde vara mer kreativa och ordna pendlarresor för en eller flera personer till fast månadskostnad. Som en skolbuss fast för vuxna.
Helt klart finns det utvecklingspotential här. Alla som suttit fast i morgon- och kvällskön inser att något är tokigt.

1 gillning

Jag tror det som glömts eller inte poängterats nog är att det är härligt att ha sin egen bil. Min bil är fylld med grejer, tält o liggunderlag och kylväskor och lite godis och jag vet inte vad. Den är liksom alltid redo för 5 timmar på vägen om det behövs.

Sen efter en lång vecka är det härligt att göra rent den och städa upp i den. Få saker är så personliga som sin egen bil. När jag är i den så är jag i mitt andra hem.

Jag skulle aldrig kunna se en bilpool med andra främmande människor som ett alternativ. Som ett alternativ till att inte ha bil? Ja. Som ett alternativ till att ha egen bil? Nej. Så innan du investerar i detta behöver nog detta tas i åtanke.

2 gillningar

Underligt att inte GoMore nämnts här, en formidabel möjlighet att hyra sin egen bil de 97% av tiden som den enligt statistik ändå står parkerad. Alternativt hyra billigt för den som inte har. Övertygad om att detta är en av flera tjänster som kommer bli stora i framtiden.

De stora bilföretagen expanderar nu också sina bilpoolsalternativ, förutom Volvo och M då. Ju fler som satsar, desto billigare bör det bli. Sunfleet fick inte ekonomin att gå ihop, men de var också kanske för tidigt ute. Just nu utreds det på statligt håll hur man kan använda bland annat skattelättnader och skattesubventioner för att premiera bilpooler, samt hur man kan ändra regleringen kring allmän platsmark för att underlätta för bilpoolsföretag.

GoMore, tjänsten där man hyr ut sin egen bil, är precis som Airbnb tyngt av att den enskilda biluthyraren behöver deklarara alla uthyrningar som extra inkomst. Detta tror jag, och det bör, försvinna i framtiden om vi ska bättre utnyttja den befintliga fordonsflottan, särskilt i städerna.

1 gillning

Innan jag skaffade bil var min ambition att prova med Snapcar och Gomore. Dock insåg jag snabbt att det inte fungerade särskilt bra. Det kan förändras i framtiden men i dagsläget är potentialen dessvärre begränsad.

När man öppnar Snapcar får man upp många bilar. Det går dock inte att boka bil på ett smidigt sätt utan man behöver i praktiken höra av sig till många för att få svar. Det har tillkommit en del extra möjligheter men den övergripande inriktningen på åtminstone Snapcar är innerstaden. Där finns många bilar på liten yta och dessutom kostnader för parkering som drar upp kostnaden för att äga bil själv.

När jag sedan skaffade bil tänkte jag att det kan vara bra att själv hyra ut på Snapcar men det fungerade inte heller. Anledningen är helt enkelt att jag bor i förort där i princip alla har bil. Den lokala efterfrågan är begränsad till formatet “specialbil”, alltså bil som har egenskaper som den egna bilen saknar och ersättningsbil när den egna bilen är på verkstad.

Jag fick ett par förfrågningar men misstänkte att några av dem var från bedragare. Detta bekräftades senare av Snapcar. De övriga förfrågningarna var från folk som bodde långt bort och hade inkluderat min bil bland sina förfrågningr för att den hade lågt pris. Några förfrågningar av den sort jag egentligen ville ha, alltså från grannar eller “normala” människor för vilka min bil är den närmaste och mest praktiska, fick jag inte.

En väsentlig faktor här är att området där jag bor har en hög andel äldre och de sysslar inte med delningsekonomi och appar. Med en miljö med fler yngre personer skulle efterfrågan alldeles säkert bli högre.

Att vara två personer eller familjer som delar en bil skulle kunna vara en bra lösning. Men problemet är väl att båda behöver bilen samtidigt och risken att man blir ovänner är överhängande.

Jag tror mer på en lösning där en extern part har ansvaret även om det kostar mer

Skulle ni också vara intresserade av att ha boendepool? Dvs de 50% ni inte bor i ert hem bor någon annan där?

Retorisk fråga, men min poäng bör ej gå förbi någon. Det går inte att rationalisera bort ägande av bil med siffror och grafer.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en boendepool, om det nu var så att jag t.ex. jobbade på annan ort eller av annan anledning bara hade behov av boende på deltid. Jag har också hyrt ut rum i huset, alltså inte någon avskild del med enskild ingång utan rum på andra våningen med delat kök och badrum. Det var emellanåt jobbigt kopplat till att enstaka personer hade avvikande beteenden men ofta bara trevligt och inte källa till några problem alls.

Bilen är å andra sidan en främst onödig pryl och den främsta källan till kapitalförstöring i de flestas tillvaro. Jag respekterar att vissa bor i glesbygd där bilen behövs eller på knäppa adresser inbakade i gigantiska villamattor där spårbunden trafik och centrumanläggningar bara kan nås med bil. Sådana omständigheter förekommer men för väldigt många andra är bilen något som behövs för att åka till sommarstugan på helgerna eller andra mer begränsade ändamål. Att då kunna hyra ut bilen eller dela den med någon vore det absolut bästa och helt naturligt. Att bilen skulle vara något sorts privat utrymme där man förvarar väldigt personliga saker är en konstig idé.

Tror nog dom flesta varken vill dela boende eller bil med främlingar. Men det är ju härligt att du inte verkar bry dig, skönt för dig!

Men att säga att det är en konstig ide att förvara personliga saker i ens bil får mig att tro att vi har en besök av en utomjording.

1 gillning