Hej! Sitter med en eventuell möjlighet att byta mitt nuvarande boende till ett något större och även dyrare boende. Med mitt nuvarande boende spar jag väldigt mycket tid på att ha en bil, vilket jag i dagsläget har. Men jag har kommit att inse hur mycket kostnader bilen faktiskt medför och hade gärna flyttat för att ha bättre läge till arbete och aktiviteter, så att jag kan göra mig av med bilen.
Det nya boendet är ganska mycket dyrare än mitt nuvarande, men trots detta så har jag i grova drag räknat fram att jag faktiskt hade sparat ca 2k i månaden på att flytta och göra mig av med bilen. Det nya boendet har dessutom ett till rum vilket skulle möjliggöra uthyrning om jag så skulle vilja.
Det låter kanske självklart att om jag faktiskt sparar in pengar på detta byte så är det inget snack om saken. Men jag vill gärna få er kloka input på detta och om det är något jag bör reflektera över eller som jag kanske inte tänkt på?
Jag har tänkt sälja bilen många gånger. Jobbar hemma och har bra mataffärer i närheten.
Jag skulle definitivt klara mig, men har dock kommit fram till att mitt liv skulle bli tråkigare utan. Det skulle bli bra mycket mindre familj, vänner och aktiviteter.
Känner du inte att du skulle tappa något så är det ju bara att sälja.
Om du i övrigt inte använder/värdesätter bil borde det helt klart vara värt byta till dyrare boende för att slippa. (Och kanske hyra/Taxi vid behov). Hur mycket dyrare boende blir lite matematik beroende på vilken bil osv.
Men tänkt t ex att 1miljon extra i lån med nuvarande ränteläge är närmare 3000kr/mån. För de pengarna får du kämpa och ha lite tur för att ha en bil. Särskilt om du även har kostnader för parkering mm. (Kom ihåg att ränteläget även påverkar bilkostnaden)
Många jag hjälper har TIDIGARE haft ungefär 2x den månadskostnaden. FRAMÅT hamnar många som t ex vill åka en nyare familjebil osv på 3x den månadskostnaden.
Så beroende på din situation kan man då tänka att ett 1-3miljoner dyrare lån täcks om man kan skippa bilen utan något större besvär.
Sen i storstäder är det inte ovanligt med parkering, trängselskatt och någon enstaka P-bot per år, kanske någon kör på din parkerade bil osv. Även de kostnader tickar snabbt iväg och blir +1000kr/månad.
Jag tror jag har kommit fram till att det är främst pendlingen jag har använt den till, samt matinhandling, sedan några enstaka turer till typ Plantagen och dylikt. Men dessa turer sker så sällan att jag likväl kan hyra/låna bil till det utan att det blir en stor ekonomisk belastning.
Jag har också använt bilen till att ta mig ut till naturområden i närheten. Men den nya lägenheten ligger faktiskt pendlingsmässigt närmare mitt favoritområde med kollektivtrafiken, så där ser jag nästan att jag går lite plus minus noll.
Min familj och släkt bor dock ca 50 mil bort, så det har varit ganska befriande att kunna ta bilen och inte behöva anpassa sig efter tågtider och dylikt, dock är det ju inte så miljövänligt såklart som du är inne på Rickard. I snitt blir det kanske 5 sådana resor om året.
Eftersom jag är ganska ung utan varken partner eller barn så känns det som att det jag vinner inte mäter sig med kostnaden just nu. Jag ser definitivt värdet i att ha mer frihet, men det kanske lämpar sig i kommande faser i livet istället?
Vad är det som gör att livet blir tråkigare? Har du specialaktiviteter? Eller bor du långt bort ifrån vänner?
Jag värdersätter ju vissa aspekter av bilägandet, men som jag varit inne på lite så vet jag inte om det är värt vad det smakar just nu.
På vilket sätt påverkar ränteläget bilkostnaden?
Värt att nämna är att detta gäller hyresrätt, bor i HR och har eventuellt möjlighet att byta till en annan HR. Påverkar det dina resonemang på något sätt?
Familj och vänner bor inte så långt bort egentligen, mellan 5km och 5 mil.
Upp till en mil har jag inget emot att cykla sommartid. Det stora problemet är att jag inte är så nöjd med kollektivtrafiken och kriminaliteten här i stan.
När jag pluggade på annan ort var kollektivtrafiken bättre och man kunde röra sig precis hur som helst utan att träffa på jobbiga människor.
Inga specialintressen direkt, men gillar att komma iväg och fiska, bada, plocka lite svamp osv.
Kör på! Att betala på ett boende tycker jag känns som sparande, medan att betala på bil känns som konsumtion, eftersom pengarna som stoppats in i boende historiskt sett har gått att få tillbaka till stor del, men pengarna för en bil till stor del är förlorade. Jag antar att det handlar om bostadsrätt eller annat ägt boende snarare än hyra?
Vi är en familj på fem som nyligen bestämt oss för att avstå bil helt. Funkar förvånansvärt bra! Bra för oss alla att cykla och promenera mer. Att beställa hem saker (stora matinköp, Ikeamöbler etc) funkar prima, och någon enstaka helg hyr vi bil för utflykter.
Den enda oron jag skulle ha i din situation är om du skulle träffa någon som bor otillgängligt. Då kanske det vore bra med bil? Men man kan ju inte organisera sitt liv uteslutande efter sådant.
Träffar TS någon ny partner boendes otillgängligt går det ju alltid införskaffa bil då om det behövs. Så ur den aspekten tycker jag inte man ska vara rädd att organisera livet efter hur det ser ut idag och i närtid framåt. Det mest går ju att lösa längs vägen för det kommer alltid att kunna komma förändringar på ett eller annat sätt .
Ah, ja helt rimligt såklart. Tänkte inte på alternativkostnaden att inte ha pengarna placerade.
Ja och där har jag räknat med ovanstående utgifter i min kostnadsjämförelse. Dock hade du en bra punkt i ditt ursprungsinlägg angående lite mer oväntade utgifter, det var inte något jag tagit med i beräkningen, kanske mest för att det är svårt att räkna på en generell månadskostnad för sådant.
Nu gäller detta HR, så kanske är mer eller mindre samma konsumtionstänk som med bil?
Härligt att höra att det fungerar så bra för er! Skönt att få höra positiva historier om att gå från att ha bil till att avstå helt. Och som du är inne på, det är så mycket man kan beställa online med leverans nuförtiden att mycket går att lösa den vägen om man inte vill hyra bil.
Om det är något jag slutat med så är det att försöka ta hänsyn till framtiden i förhållande till andra människor. Jag lever för mig själv och tar mina beslut därefter, inte någon potentiell framtida partner. Det har jag fått ångra i efterhand. Som @Skogstomten är inne på, det går alltid att lösa sådana potentiella problem när dem uppstår.