Ångest över min ekonomi, vad kan jag göra?

Hej alla!

Ny här så hoppas att detta hamnar rätt.

Är ensamstående (man 32 år) med en bruttoinkomst på 35 000kr.

Har en bostad jag köpte för 2 250 000kr med bolån hos Swedbank där jag har rabatt på listräntan @ 90 punkter. Lånet med amortering kostar mig 8500kr i månaden (3.44% ränta). Min avgift är på 2700kr exkl el samt vatten.

Jag kör en elbil och har en liten del av lånet kvar på den, drygt 95 tusen. Det kostar mig drygt 800kr i månaden och jag laddar drygt 250kr i månaden. Parkering kostar 600kr i månaden. Försäkring just nu (halvförsäkring) är på 360kr.

Har utgift för mat på 2500kr. Tillkommer lite för hemförsäkring. El hamnar på drygt 300kr och vatten kanske 50kr.

Jag känner att jag inte har pengar över att spara till. Jag försöker spara till en resa jag skall göra nästa år, vilket kräver drygt 3000kr i månaden. Sedan försöker jag spara något till min framtid (pension, allmänt sparande) men just pga alla ökningar av räntan går det åt helvete.

När min ränta ökar så blir jag mer eller mindre debiterad för två månader, då det blir retroaktivt så dessa månader blir ett par tusen dyrare.

Har försökte få ner räntan genom att ansöka hos ica banken (handlar för 5000kr varje månad där med min flickvän) så verkade kunna få helt okej rabatt. Men fick idag veta att de inte kan erbjuda något.

Rent objektivt så har jag ju pengar till över men, med allting betalt och sparat så har jag knappt något att röra mig med känner jag.

Vad har ni för tips? Känns som att de alternativ jag har är att sälja min bil, som jag tyvärr behöver. Har redan bytt till en billig och liten elbil. Eller att sälja min lägenhet och gå back säker 300 tusen.

Har rätt mycket ångest över detta då varje ökning nu betyder tusentals kronor mer sammanlagt sedan jag köpte och jag vet inte hur jag ska ta igen det på annat sätt.

Tack på förhand

Flytta ihop ?

2 gillningar

Har tyvärr inga bra tips men kan säga att du inte är ensam över oroligheten. Sitter i ganska liknande sits men studerar - vilket gör att inkomsterna är lite mindre. Har dock ingen fin elbil, bara en gammal skrutt som inte kostar så mycket men behöver den för att komma till jobbet på helgerna. Jag tror småsaker kan vara att tänka på vilken mat som köps och inte äta ute (om du gör sådant) samt alkohol. Kanske se över om man behöver Spotify och Netflix (om du har det) samt kolla om billigare telefon abonnemang finns att få tag på. Kanske inte hjälper så mycket men ville mest visa lite empati och förståelse!

1 gillning

Ja jo, det är i framtiden men då är det ju också vad som eventuellt skall göras med min lägenhet om jag flyttar till henne. Men ja, det är såklart ett alternativ men inget som sker på en handvändning

1 gillning

Om jag summerar ihop dina utgifter har du 7-8000 över varje månad att spara till resor, nöjen , spara till pension osv.
(35000 brutto = 25000 netto )

Utgifter på 8500+2700+(800+250+600+360) + 3000 (2500+300+50 + 150 kr hemförsärking)
= 16000.
Så vad är din känsla egentligen, eller vad gör du av med pengar på?
Men jag kan förstå att det är känns jobbigt nu med det ekonomiska läget, elpriser som skenar, krig och jävelskap och bostäders om faller i pris)

Du får betänka att amoteringen såklart också är en form av sparande även om den ger låg avkastning men det är pengar du får tillbaka när du säljer lägenheten. Även om du går back på försäljningen lär nästa boende vara billigare också så du flyttar bara pengar mellan olika boenden.

Spontant tycker jag inte du skall sälja något, om du inte kan köpa en billigare bil eller åka buss.

Sedan är frågan om du och flickvännen funderat på att flytta ihop. Det kan man eventuellt spara på.

4 gillningar

En sak som åtminstone skulle underlätta kassaflödet är ju om du jämkar ränteavdraget varje månad. På så sätt får du ut det i nettolön varje månad istället för att vänta på skatteåterbäringen.

Annars tycker jag väl inte det ser så illa ut? Du ”sparar” ju redan en hel del indirekt via amorteringen och utöver billånet är ju omkostnaderna ganska låga. Är det så att du har jämfört dig för mycket mot andra? :slight_smile:

5 gillningar

Ja, det du nämner var det första jag gjorde. Levde någorlunda slösaktigt med att äta ute på Restaurant mycket, dricka en hel del vin och sådant. Men har stramat åt det rejält och lagar nu mera allt hemma o köper hem eget vin o dryck istället. Har bytt till ett abonnemang som kostar dryga 100kr i månaden, sagt upp allt utom amazon prime för 50kr i månaden.

Enda som är kvar är att säga upp min ökade hastighet för bredband på hela 99kr i månaden. Just alla mindre kostnader har jag stramat åt rejält.

3 gillningar

Snyggt! Jag kan nog inte bidra med mycket mer men vill att du ska veta att det finns fler med dessa tankar, att alla här inte har eget företag och bor i tre villor :sweat_smile:

4 gillningar

Som jag ser det, så skulle jag först o främst betala av billånet med 3800:-/mån. När det är gjort, skulle jag bygga upp en buffert och sedan spara till en resa…

1 gillning

Amortering är sparande. Det är ett positivt bidrag till din nettoförmögenhet.

Jag räknar med amorteringar i min sparkvot. Om man inte gör det börjar man ta osmarta beslut som inte ökar ens förmögenhet, utan bara snyggar till “sparkvoten”.

Så bunta inte ihop amorteringar och räntekostnader för bolånet, håll isär siffrorna och kom ihåg att amorteringsdelen är en del av ditt sparande och försök känna att amorteringen räknas.

Vid en snabb anblick så tycker jag din ekonomi (fasta kostnaderna) ser helt normal/rimlig ut. Inget du behöver ha ångest över alls.

Nästa grej är kanske att fundera mer på rörliga kostnader, varje gång de uppstår? Avgöra om det är resa eller pension eller vad du vill prioritera helst.

1 gillning

Pension behöver du inte spara till om du är anställd med tjänstepension.

Lista alla dina utgifter under de senaste månaderna så kommer du garanterat hitta nåt som är onödigt. Sluta med det.

Försök höja din lön.

Sätt upp ett automatiskt sparande dagen efter lön.

Tycker redan du har rätt låga utgifter. Läste jag 2500k/mån på mat??

Du bör:

• Flytta ihop med tjejen.
  • Börja tjäna mer.
4 gillningar

Baserat på dina siffror så borde du ha marginaler kvar till sparande och även nöjen. Tycker att du verkar ha rätt bra koll på din ekonomi men jag skulle råda dig att göra en månadsbudget och sedan följa upp dina utgifter. Det kan finnas någon post du inte tänkt på som det går att skruva på. Om inte annat så får du svart på vitt vilka marginaler du har och förhoppningsvis så slipper du känna ångest över din ekonomi.

2 gillningar

Skrev nedan inlägg, först som ett svar på den här tråden, men bröt ut det till egen tråd för det känns som att det kan vara läsvärt även för andra med liknande känsla/ångest. Hoppas det är användbart!

Gör en budget.
Känns spontant som det borde bli en del pengar över när de fasta kostnaderna är betalda.

1 gillning

Jag får inte riktigt ihop det till 8500 kr även med maxbelåning. Du räknar inte bort ränteavdraget eller?

Efter ränteavdrag får jag det till runt 7000 kr med 85% belåning, 3.44% ränta, 30% ränteavdrag och 2% amortering … varav drygt 3000 faktiskt är sparande i form av amortering

Du kan ju alltid jämka detta och få 1600 kr mer över per månad (vid Max belåning) än att få det tillbaka året efter i deklarationen. Kanske känns bättre.

Privatekonomiskt bästa åtgärden är att ni flyttar ihop men ekonomi brukar inte vara bästa anledningen. Men om man ändå vill bli dubbel än singel så är det ekonomiskt väldigt bra :slight_smile:

1 gillning

Beror på vem man flyttar ihop med :joy: Så man man ju ”provbo” ihop lite innan man slår till.

3 gillningar

Reflekterade på att du hade halvförsäkring. Vad är din bil värd samt har du råd att ta kostnaden om bilen blir totalförstörd.

Var med om en olycka för några år sedan som resulterade i inlöst bli, var då tacksam att jag hade helförsäkring.

2 gillningar

Vi pratar om ekonomi, skippa ångesten. Den hjälper dig inte. Det fina med ekonomi är att man kan påverka sin situation genom att ändra sina livsval och ansträngningar. Finns människor runt omkring dig som skulle vilja byta plats med dig varje dag i veckan för att ha din månadslön och ekonomiska situation. Tänk om du dessutom hade några hundra tusen i blancolån eller dyra barn och pälsdjur.

Problemet är din månadslön som var helt ok för några år sedan men den håller inte måttet 2022 när allt har blivit så jäkla dyrt. Utifrån att du äger en bostad och är ensam i hushållet.

Du har ju redan bra koll på kostnaderna.

Fokusera på att tjäna mer —> öka intäkterna till ditt hushåll.

1 gillning

Nyare bilar behöver man inte ha helförsäkring på då det ingår i garantierna.
Efter Ett par år får man lägga till det naturligtvis. Det rekommenderas