Du har hög boendekostnad kontra inkomst. Om man vill spara måste man få ner boendet till mindre än ca 25% av inkomsten, och totala utgifter till mindre än 80%.
Jag skulle koncentrera mig på att få ner kostnader, skaffa bra marginal och sen investera.
Tycker att du målar upp en mer dyster bild, än vad kanske verkligheten är. Nu saknas det nog en del utgiftsposter utöver de som du räknar upp, tänker på nöjen, shopping etc.
Summerar jag de utgifter som du tar upp blir det ca. 13 400 kr i månaden. 35 000 kr i bruttolön bör ge en nettolön på ca. 26 700 kr.
Alltså, efter att du betalat de utgifter som du nämner bör du ha ca 13 300 kr kvar. Ser absolut inte detta som problematiskt.
Har följt podden på youtube och forumet i flera år. Jag har idag skapat ett konto enbart för att kunna svara i denna tråden. Jag känner igen mig i din frustration och denna typ av diskussion borde vara en hel serie av avsnitt på rikatillsammans youtubekanalen. Där Bolmeson kan prata med individer som har eller har haft det svårt… riktigt svårt… kopplat till privatekonomi och hur man kan sikta mot att bli rika tillsammans… för det är aldrig försent att lära sig av sina egna och andras misstag.
Efter att ha studerat till ingenjör, startat ett företag, nästan gått i personlig konkurs (3 miljoner i privata skulder), frugan med förlossningsdeprission och arbetade inte alls, och var helt utan ersättning, och med 3 barn som var mordhotade på den kommunala skolan, innan vi lyckades komma in på en privat skola, och växande utgifter kändes allt hopplöst. Och då utelämnar jag flera händelser som inte är lämpliga att nämna i denna tråden men som bara ökade på hopplösheten.
Har sökt hundratals gånger arbeten inom teknik/chef mm men aldrig ens fått inbjudan till intervju. Det är pinsamt hur många gånger jag har sökt mig till chefsposter inom kommunen utan att lyckas trots att jag utvecklade ett rutinsystem till kommunen på mina måltidsuppehåll och min egna fritid och som kommunen nu använder. Detta utvecklade jag medan jag jobbade som vårdbiträde i hemtjänsten. Jobbet var menat som tillfälligt tills att jag kunde leva på företaget.
Insåg tillslut att jag tjänade mer som vårdbiträde inom hemtjänsten. Tog tillslut ett till jobb iom hemtjänsten i grannkommunen.
Jag hatar jobbet, jag hatar den extremt inefektiva organisationen, hatar den uppenbara nepotismen, ogillar majoriteten av kollegorna… men jag älskar min familj och mina fritidsintressen vilket gör allt värt det.
Istället för att driva ett olönsamt företag driver jag nu istället en hobby med låga utgifter (2000kr i månaden). Kanske kommer hobbyn att ge utdelning i framtiden. Om inte så har jag ändå älskat det eftersom det är min hobby.
Jobbar nu 150% och ska komplettera mina ingenjörsstudier i januari. Inte för att jag tror det kommer att hjälpa mig i kommunen, men man kan ändå försöka och hoppas på en förändring. Frugan mår bra, barnen mår bra, jag mår bra och inkomsten totalt ligger på ca 45.000 kr efter skatt men kan ibland vara 50k… och det genom att jobba inom hemtjänsten… Tillsammans har vi ca 70k i totala inkomster efter skatt. Både jag och frugan är idag fastanställda. Vi har precis blivit klara med helrenoveringen av huset. Vi lägger nu undan 20.000 kr per månad. Har totalt sparat 320.000 kr idag. För det mesta i billiga globala indexfonder tack vare Rikatillsammans. Tack Bolmeson.
Målet är att jag och frugan från 50 ska kunna arbeta deltid. Så hopp finns det. Hoppas att jag har varit tydlig i detta meddelandet och att du kan få inspiration.
Respekt! Vilken jäkla resa! Mycket bra gjort
Ja det där var en jävlar anamma inställning på att lösa det oavsett all skit i livet!
Oron kanske kommer en hel del från just lite känsla av att inte ha 100% kontroll/koll?
Budget i alla ära, det är bra. Men jag tycker att “efterhandsanalys” är väldigt skönt.
Jag hade börjat enkelt.
Se om du kan exportera transaktioner från din bank till csv, excel fil eller liknande.
Importera sedan allt mellan en lön och nästa, det blir en “period”. Dvs en period innehåller transaktionerna från datumet du fick lön till datumet innan nästa lön.
Ignorera/radera alla interna överföringar mellan konton/sparande.
Börja sedan gå igenom alla transaktioner, och kommentera vad det är på de som det inte är uppenbart. Sortera in i kategorier. Summera ihop.
Då kan du ha summor för kategorierna och du har ett “resultat”. Du vet hur mycket du gick plus eller minus den månaden. Det är pluset som hamnar i sparande, till framtida resa osv.
Kan rekommendera google sheets.
Det finns en massa appar för sånt här. Jag tycker det är bättre att börja enkelt med kalkylark. Appar kan automatisera och sortera in i kategorier automatiskt. Jag tycker inte det är en bra grej. Halva vinsten med det hela är att man faktiskt går igenom varje transaktion och reflekterar över den och sorterar in den.
Jag tror att du kommer känna att du har bättre koll och kontroll över din ekonomi. Jag hade också oro över detta när jag var i en situation där mitt liv förändrats kraftigt och detta hjälpte mig väldigt mycket.
Aha det var mer än jag visste, så garantien ersätter karosskador på bilen om man själv orsakat olyckan?
Vagnskadegaranti brukar ingå i ny bil. 3 år har jag för mig.
Innebär att man bara betalar för halvförsäkring.
Hör med handlaren
Tack för svaret!
Bra att veta när det blir tid för bilbyte. Hade aldrig hört om det innan, men är säkert något som meddelas vid nyköp.
Jag hade om möjligt försökt att provbo med din partner och sen hyrt ut lägenheten i andra hand under tiden. Det gör jag och min sambo och vi får in mycket pga det (vi bor också i en stad där andrahandsboende är eftertraktat vilket såklart spelar in). Lycka till!