Jag brukar normalt betala större utgifter kontant, gällande sådant som bil och husprojekt. Är det någon mer som gör likadant?
I princip är det samma utrymme som jag normalt skulle använda för sparande som istället går till att bekosta den större utgiften. Min första bil kostade 65 tkr. Det var en fem år gammal Opel Astra Sports Tourer. Med det månatliga överskott jag hade i vi Sverige motsvarade utgiften ungefär 4-6 månaders sparande.
Min andra bil kostade 250 tkr ex. moms. Det är en fem år gammal Audi Q5, en bra bil. Med den svenska nivån på överskott skulle det ha tagit nästan två års sparande att betala för den. Det uppfattar jag som en alldeles för lång tid för att det ska kännas rimligt.
Eftersom möjligheten till sparande ökat rätt rejält iom min utlandsflytt kan jag även nu klara av att betala även den nya bilen på ett halvår ungefär. Då känns den plötsligt kostnadsmässigt mer rimlig.
Jag hade inget egentligt behov av bil i Sverige. Jag kunde cykla till jobbet och gå till butiker, förskola och det mesta i övrigt. Med två små barn var det dock ganska smidigt att transportera sig med bil. Att åka på bilsemester, hälsa på hos vänner eller köpa begagnade prylar var de konkreta ändamål som motiverade bilen.
Jag har inget riktigt behov av bil nu heller. Jag går till jobbet varje dag. Förskolan och butiken har vi också gångavstånd till. In till stan kan jag också gå med barnen. Det är ganska många bilar och inga trottoarer men det går. Däremot behövs bil för att ta sig runt och det är bra att kunna göra. Att åka skumpig buss med två små barn är inget riktigt alternativ. Standarden på vägar är ojämn så en rejäl bil som klarar leriga grusvägar fulla med hål är en klar fördel.
Som barn fick jag lära mig att köp på avbetalning var något mycket mycket dåligt. Det hette att ”vad du än gör, köp ingenting på avbetalning”. Det har jag heller aldrig gjort. När någon kompis köpt typ dator eller TV på avbetalning så sjönk deras status med ens några snäpp. Att de visat prov på någon sorts ”ofin ekonomisk okunnighet” framstod som oattraktivt.