Tid för intjäning av bil

Jag brukar iofs räkna med värdeminskning som oftast blir den riktigt stora kostnadsposten…

2 gillningar

Jag tror många gör det. Annars är det oproportionerligt många nya Teslor där ute.

För mig är det helt obegripligt att man tycker sig behöva en bil för 7-800’ när man har en helt vanlig svennebananlön och jobbar typ på kommunen.

2 gillningar

Det är ju amorteringen, jag behöver ju inte betala bilen mer än en gång.

Dvs jag får bilen utan att lägga ut en krona, sen betalar jag tillbaka lånet (del av månadskostnaden) och när lånet är betalt är bilen värd noll (beroende på avbetalningstid förstås, förhoppningsvis finns det lite värde kvar, och då är ju månadskostnaden faktiskt lägre än vad man räknat med ifrån början).

Det finns en viktig skillnad i min värld mellan att faktiskt vara “bilberoende” eller att ha bilen “mer som en leksak”. Den är förstås användbar och praktisk men i sak är bil inget jag behöver. Skulle jag hypotetiskt bo på en adress där jag behövde åka bil för att handla mat, hämta på och lämna på förskolan, ta mig till och från jobbet eller liknande skulle jag ha en typ av bilkalkyl. Då skulle en högre andel av bruttoårsinkomsten vara rimlig som bilbudget.

När bilen mest används som en “helgbil” för att åka på utflykter, hälsa på kompisar, köpa olika saker och semester i Sverige på sommaren. så blir kostnaden för en mer rejäl bil helt orimlig i förhållande till användningen. Jag har medvetet sett till att bo på en adress där bil egentligen inte behövs. Det är bra att ha bil men det går också att ta bort bilen utan alltför stora konsekvenser.

Den Opel Astra jag körde tidigare var i princip bra och fyllde egentligen alla behov där och då. I ett biltest jag läste ställde sig journalisten frågan “Behöver man mer bil än så här?” och jag tyckte det var ganska talande.

Min själva utgångspunkt för att jag ska välja att ha bil i Sverige är att den ska kosta så lite som möjligt. Eftersom den i grunden är onödig vore allt annat närmast knäppt. Jag tror inte att jag är ensam om att resonera så.

1 gillning

Så är det absolut!

Ser man bara bilen som en ren praktiskt funktion, så klarar man sig utan är det ju att föredra, eller ha så billigt så möjligt.

Men för många är bilen så mycket mer, i olika grad, och då blir kalkylen en annan när man värderar in nöjet i att köra, eller äga en viss bil osv

Vi bor billigt på landet, men får lägga mer pengar på transporter (transportkostnaderna är högre än vår boendekostnad) . Vi måste ha 2 bilar, och sen har jag nöjesbilen utöver det.

Men håller inte med om att bilar i grunden är onödiga, de är snarare en förutsättning för att kunna bo utanför en större stad, och alla kan inte bo och arbeta i samhällen med över 100k invånare

Ok. Jag måste blivit förvirrad av att du skrev att du betalar 7-800/mån. Billigt.

Det jag skrev om att “bil är onödigt” är en helt personlig realitet utifrån hur jag bor i Sverige. För närvarande bor jag på Balkan och här är läget annorlunda. Förvisso går jag till jobbet, förskolan och butiken men det mesta i övrigt förutsätter bil. Kollektivtrafiken är lite sådär, för att uttrycka saken enkelt. Nu har jag en betydligt dyrare bil (Audi Q5) och det har varit lyckosamt så långt. Att köra från Sverige till Balkan i en manuellt växlad Opel Astra hade känts en aning äventyrligt. Det är en bra grej att kunna ligga i mittfilen på Autobahn, köra 130 km/h och känna att allt flyter på. Sensorer och säkerhetssystem är också bra att ha.

1 gillning

Aha, jag var otydlig! Jag menar att det kostar 7-800 mer än köra den gamla bilen, och det är billigt för att ha en ny bil jämfört med en som gått 23000 mil

2 gillningar

Jo det kan jag hålla med om. Det finns såklart ett stort värde i garantier, driftsäkerhet och säkerhet också.

1 gillning

Ok, jag är med!

Jag har alltid köpt bilar där jag kunnat betala direkt, aldrig tagit lån.
Hur länge jag sparat har berott på när jag behövde ny bil. Som student köpte jag en begagnad bil för 60kkr då jag inte hade mycket mer än det som jag lagt undan för bil.

Nu senast köpte jag en fin bil som kostade en del, men även den betalades direkt.

Jag har aldrig velat köpa bil om jag inte haft pengarna för det då det inte är en investering utan konsumtion.

Jag kan tänka mig frångå detta om jag vid något tillfälle vill köra med leasing.

1 gillning

Helt rätt.
Under tiden grannarna undrar vad man är för kuf som kör en icke ny bil så sparar man tillräckligt med pengar för att gå i pension 15 år före dem.

2 gillningar

Som jag förstår ditt inlägg: Ja

Större inköp som man vet priset på, då är det bara att pausa månadssparandet lite och slanta upp.

Det senaste stora var solcellerna och det är över fyra år sedan. Blir det bilbyte snart kostar den nog inte mer än ett månadssparande ändå, så det är knappast ”ett större inköp”.

Jag ser bil som lika naturligt som mitt boende, för att kunna ta mig till arbetet, handla osv. Mina hojar är konsumtion (fast lånat till sånt också förr, när jag var lite otåligare än idag), men inte en bruksbil.

Med det sagt så försöker jag undvika lån ändå, men ibland har det sina fördelar det med (tidsaspekten)

Visst kan bilen anses vara ett verktyg som behövs för att ta sig till arbetet. Men då verktyget förbrukas och måste ersättas anser jag att det är en förbrukningsvara.

Min senaste bil tappade typ 91% från köpt till sälj

Förbrukning kan jag iof hålla med om.

På hur lång tid då? Min bruksbil ligger också i de krokarna snart, inte riktigt, får väl ut 15-20% om jag skulle sälja den, men haft den 10 år och kört 22000 mil, och den håller förhoppningsvis många år än… Då köpte jag den iof som andre ägare, få hade den redan tappat 20%

Ska bli intressant att se hur min hobbybil står sig. Snart slutas den tillverkas med V8, då finns möjlighet att den håller värdet riktigt bra på sikt när det enbart finns begagnade V8:ior att köpa. Eller så vill ingen ha dem alls… Men det kvittar, jag har inte köpt den för att sälja den, utan för att köra den.

Jag tycker ofta att en bil har väldigt låg status när det gäller att spendera pengar.

Allt annat verkar behandlas med inställningen: Om du har råd varför inte unna dig det? Snåla inte om du inte behöver. Unna dig om du har råd. Spara inte mycket om du då måste snåla.

När det gäller bil verkar helt andra regler gälla: Varje onödigt spenderad krona är slöseri. Billigast är alltid bäst. Räkna alltid också med hur mycket du förlorar om du inte investerar pengarna istället för att köpa en bil.

Helt andra regler verkar gälla när det gäller bilar jämfört med all annan konsumtion. Bilar=slöseri, allt annat=unna dig om du har råd.

2 gillningar

Från fabriksny till 16 år gammal. 1000 mil per år på den bilen.

Ja, det är väl rätt rimlig värdeminskning på en 16 år gammal bil

1 gillning