Köpa loss min leasade Nissan Leaf?

Hej!
Jag står inför att för första gången i mitt liv köpa bil… :roll_eyes: Ångest deluxe…
Har hittils leasat och känt mig hyfsat trygg så även om den senaste tidens räntehöjningar chockat mig (startade på 3800kr/mån till nu närmare 4800kr/mån).
Nu går leasingen ut vid årsskiftet och jag önskar råd på hur jag tar ställning till om det pris som jag blivit erbjuden är bra eller ej…

Bilen är en Nissan Leaf E+ TEKNA, 62KWH och har då all tänkbar utrustning.
Uttagen 2019/10 och har rullat 3200 mil.

Jag erbjuds köpa den för 235 000 kr.

Jag har försökt hitta motsvarande modell, år och mil, men hittar ingen perfekt match. Modellår 2020 kan jag se hyfsat motsvarande och de ligger i spannet 270"-290"

Min lilla beräkning på vad det skulle kosta att äga denna bil ser ut såhär:
Lån 200 000 (kan utöka bolånet) - ca 1000 kr/mån
Försäkring - ca 600kr/mån
Service - ca 300kr/mån (3500kr/år ?)
Värdeminskning ??? ett stort mörkertal :worried:
TOTAL ÄGANDEKOSTNAD: ca 1900kr/mån + värdeminskning (2000kr/mån?)

OM det är så att bilen potentiellt minskar i värde med 2000kr/mån så är jag ju uppe i nästan samma kostnad som jag idag leasar för och då är det kanske vettigare att leasa en ny bil istället?
OM det är så att det erbjudna priset är rätt bra och bilen inte minskar i värde så mycket under första året så borde det vara en rätt bra deal?

Någon som kan råda mig?? Jag behåller gärna bilen, skön att köra och lagom stor för mig, kan ladda hemma osv.

Tacksam för goda råd i detta! :heart:

1 gillning

Jag tycker det låter som ett bra beslut, köp och kör så länge du har maskinskadeförsäkring (brukar vara 7 år med kan variera på olika försäkringsbolag) samt batterigaranti röstar jag på :slightly_smiling_face:

Bilen verkar ju passa dig men är du nöjd med batteriet? Leaf är ju en av de modeller som haft problem med snabb degradering av kapaciteten.

Jag kan inte se att batteriet påverkats alls under de tre åren jag haft bilen så nej. Jag ska in med den på service nu snart så då kollar de batteristatus och det kan såklart vara bra att känna till. Men som sagt, det är inget jag har kunnat notera.

Hmm ja det ska väl ingå i helförsäkringen…? Men du menar att den delen plockas bor efter en viss tid… aha :thinking: Är väl ffa batteriet som ev skulle kunna behöva bytas på lång sikt, men jag tror Nissan räknar med att de inte ska behöva bytas ut på ca 20 år… så överlever nog bilen…

Det som hade skrämt mig från att köpa en Leaf är väl främst Chademo samt ej kylda batterier som överhettas lättare och slits / degraderas snabbare. Just Leaf har ju lyfts fram som riktigt illa på det här.

Gör ett batteriets innan du bestämmer dig.

2 gillningar

Ja det här är inget jag läst om de senare årsmodellerna så du får jag gärna skicka mig vidare till den informationen.

Nissan lämnar garanti upp enligt: “Nissan-batterier (litiumjon) skyddas av garanti mot kapacitetsförlust under nio staplar, vilket visas på bilens batterinivåmätare, under åtta år eller 160 000 km, beroende på vilket som inträffar först.
Denna garanti täcker alla reparationer som krävs för att återställa batterikapaciteten till en nivå av nio staplar eller högre på fordonets batterikapacitetsnivå.”

Låter rätt ok tycker jag :thinking:

Men det jag skulle vilja få lite feebback på är ffa ekonomin runt köpet, om siffrorna ser ok ut?

Jag är ingen expert men tycker att priset låter rimligt. Köp om du vill.

Fördelen med att leasa är annars att du får en ny bil var 3:e år och också kam byta märke om du vill. Till exempel är Ora 300 billiga att leasa just nu. Fick ett ganska ok utlåtande i tidningen Teknikens Värld. Eller leasa något i 3-5 år ich sedan köpa när elbilarna kanske är billigare och bättre.

1 gillning

Tror det var tidiga luftkylda Leaf.

Har nästan identisk bil lite fler mil på mäteren bara.
Beroende på vilken försäkring du ska ha skulle jag nog säga att den kostar ca 800 kr månaden för “helförsäkring”.

Värdeminskningen är väldigt svår, köpte min för ca 215 000 och hade idag räknat på en värdeminskning på ca 75 000 men kan sälja den med vinst såhär nästan två år senare.

Har den modell TS pratar om vätskekylda batterier alltså?

En del info här.
-40% kapacitet hos en 10 år gammal Leaf.
100 mil på 20 timmar. 5 mil i timmen? Ingen hit direkt.

@Skogstomten - har du något kort inspel här? :slight_smile:

Den bilen hade ju faktiskt väldigt litet batteri. Jag brukar köra lite drygt 100 mil längst kusten på 12 timmar med 2 tankstopp varav 1 med snabbmat med min fossilbil.

Tyckte att 20 timmar lät bra med så många stopp haha. Hade förväntat mig bra mycket längre tid med så litet batteri.

1 gillning

De reas ut Skodas och ID4 nu för tiden då de kommer en ny modell. Helt otroliga priser jämfört med standardpriser.

Förutom att de du pekar på är sålda och att man snabbt är uppe i 8000+/mån om man tänkt sig försäkring , vinterdäck och någon mer utrustning än ratt och pedaler.

Ni som kan det här, hur “ska” en elbil gå idag för att räknas som att ha “bra räckvidd”?

Kan man köra 40 mil mellan stoppen på motorväg vintertid? 30? Man vill ju ha några mils marginal också.

Är denna Nissan skaplig?

De flesta elbilar av lite nyare och dyrare m snitt har en räckvidd mellan 40-55 mil mätt enl WLTP-cykeln. Dvs 10-40% kortare beroende på körstil, hastighet och temperatur.

Räkna inte med 40 mil på vintern i 120. Särskilt inte med takbox på en suv-kaross.

Snabb laddning, bra inbyggd ruttplanering och tillförlitlig batteristatus är viktigare än riktigt lång räckvidd tycker jag. Om det går att köra 30-40 mil samt toppa på batteriet med 25-35 nya mil på <20 minuter så upplevs inte laddstopp som en stor grej. Jag har kört ett par lite längre turer till både norra Italien och norska fjällen, både sommar och vinter. Barnen behöver kisspaus och rastning var tredje timme ändå.

Huruvida den aktuella Nissan Leafen är något att ha beror på vad du har för krav. Jag hade nog köpt något som rymmer mer, laddar snabbare och kommer längre på en laddning, men det är jag det.

1 gillning

Hej!

Nu är det volatila tider på flera sätt, så denna “regel” stämmer kanske inte nödvändigtvis under alla omständigheter idag.

Men ägandekostnad och leasingkostnad brukar gå ganska så hand i hand och det är ingen slump.

Den, för mig, stora grejen är att även om du betalar ca 5000kr/mån ink. allt i bägge fallen, så väljer du själv när du ska realisera kostnaden för värdeminskning (sälja/byta) om du äger.

Det är anledningen till att jag hade valt att äga framför privatleasing, allt annat lika. :blush:

Jag leasade en leaf och de fick byta två batterimoduler ( på garantin).
Den var jättedålig fram tills de bytte

1 gillning