Köpa loss min leasade Nissan Leaf?

En sådan bil känns ju väldigt användbar.

En bekant leasade en Leaf med lilla batteriet för ett gäng år sedan. Gick typ 11 mil på vintern. Det gjorde mig inte särskilt imponerad.

Leaf med batteriproblem kunde knappt köra 6 mil utan att laddas. Och det med det stora batteriet

Min bil med rasad motor gick inte att köra alls.

Nu var ju denna Leaf ändå defekt.

Om du måste lägga en bil i ditt bolån, så skulle jag säga att det är en sak som är ett stort negativt värde.

Varför då? Du skriver av en bil mycket snabbare än en bostad. Hur ska du göra i framtiden?

Hehe nä.

Tog nämnligen en själv. 600kr mer för 2500 mil. Fick vinterdäcken med gratis.

Serviceavtal 100kr

Gick ut och kollade min bils batterikapacitet igår kväll, fortfarande 100% så inget som hänt på tre år iallafall. Jag snabbladdar extremt sällan då jag mest använder bilen till kortare vardagsärenden och laddar hemma i bostadsföreningen till billigt pris.

Åh hmm det lät som mycket pengar för mig. Jag vill försöka komma undan med så låg kostnad som möjligt men ändå ha en skapligt modern och lie lagom stor bil för mig och mina tre grabbar. Det är mest skjutsningar hit och dit, åka och handla och kanske nån utflykt runt 10-20 mil som vi gör. Körde till Öland i somras och fick stanna och ladda vid ett tillfälle och det är helt ok för mig då jag ändå inte orkar köra längre än ca 2-2,5 timmar i sträck.

Tror att du måste ha speciella verktyg för detta. Att batteriet inte skulle ha degraderats ens nån procent är osannolikt.

1 gillning

Ja jag vet inte hur jag annars ska finansiera lånet? Billånen ser ut att vara dubbelt så hög ränta? Jag tänker att om jag uttökar bolånet för bilen så vill jag amortera den delen i samma takt som en tänkt värdeminskning på bilen. Vad tror du om den tanken?

Aha ok… ja då får jag uppdatera mig på kommande service. Det låter ju som att de i sin batterigaranti utgår från dessa 12 staplar som jag kan se i bilen, garantin är att hålla minst 9 staplar fram till 8 år eller antal mil (som jag inte minns)

Ja men visst verkar det vara ungefär så? Att det inte är någon större skillnad i kostnad?

Det jag tänkte med detta erbjudandet var att jag fick en känsla av att det kanske är en “bra deal” för mig om jag kan ha bilen ett år till utan någon nämnvärd värdeminskning… Men det är ju min egen spekulation :upside_down_face:

Jag förstår att det kan finnas både bättre och sämre bilar, men det enda jag är ute efter nu är att försöka förstå om detta är en bra ekonomisk möjlighet till bilägande för mig, för låt säga ett år fram.

Ja det är ett enda stort mörkt orosmoln för mig… värdeminskningen. Det var väl därför jag föll för leasing från början, men kände mig lite blåst där när priset drog från 3800kr/mån till nästan 4800kr/mån…

Spontant så känns det väl sådär att lita på den inbyggda mätningen av batterikapacitet?

Tesla hade väl programmerat sina bilar för att överdriva räckvidden, och billigare typer av elfordon brukar ju ha inbyggt åldrande av sina batterier.

Finns det något som hindrar tillverkarna från att bluffa?

1 gillning

Det stod väl i avtalet att räntan var rörlig?

Appropå att spekulera i värdeminskning, så skaffade jag en VW ID3 för snart 3 år sedan.

Jag kunde köpt den ny för runt 370’ netto, eller leasa för 4200kr/mån med 3000 mil/år.

Valde att leasa, för jag tänkte att när konkurrensen på elbilar hårdnar, utvecklingen skenar och marknaden är översvämmad med ID3:or och övriga elbilar, så kommer de inte ens kunna ge bort den.
Så jag köper loss den med ett “generöst” erbjudande på runt 150’ efter 3 år, så får VW ta värdeminskningen medan jag leasar (billigt).

Man kan väl säga att jag hade rätt jävla megafel på precis alla sätt :joy:

Men som sagt, den kostar mig nu drygt 5000kr/mån och det hade (på den tiden) till synes varit samma kostnad att äga.
Men hade jag ägt den så hade jag valt om och när jag tar smällen för värdeminskning.
Eller så hade jag kunnat sälja den idag för nästan samma pengar jag köpte den för.

En annan sak som hände var att iom Corona och en annan tjänst, så jobbar jag mycket hemma så nyttjar bara 1/3 av milen jag betalar för, vilket är surt.
Hade varit ännu surare att hamna i ekonomisk knipa, vilket är väldigt länt hänt i dessa tider…

Det är värt mycket att inte “sitta fast”.

Då du säger att du är nöjd med bilen o den fyller dina behov så är mitt råd att köpa den.

Priset på 235 är ett bra pris och leaf är billig att äga.
Då det är du som kört bilen så vet du oxå i vilket skick den är.

alla insändare angående problem med batterier osv kan du bara ignorera.
Det finns dåliga exemplar av alla bilmodeller men hade din varit det så hade du märkt det efter så lång tid.

Att köpa en annan elbil innebär både högre kostnader o risktagande

1 gillning

Tack, ja jag gör mitt bästa att ignorera de “råden” :slight_smile: Jag är som sagt nöjd med bilen och behåller den gärna baserat på att det priset är bra och att jag inte riskerar så stort värdetapp på ett år (som nog är min tidshorisont just nu).

MG bilarna är billigast samt BYD atto 3

Om man inte kan finansiera något, så är det ett väldigt starkt tecken på att man inte ska köpa just den saken.

Alla människor har inte samma förutsättningar. Man får helt enkelt anpassa sig efter den inkomst som man har. Så tänker och gör jag själv.

Är det många som köper bilar utan att behöva låna tror du? Det är ju ofta stora summor…