Framtid utan privatägda bilar?

Ponera att vi en dag i framtiden får helt självkörande bilar, bussar, tåg etc.

Anta att vi då även har en stor flotta med taxibilar som kör nästan dygnet runt.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för ett abonnemang där man till exempel kan åka fritt med taxi, buss och tåg hur ofta man vill?
Möjligen med vissa restriktioner, typ att resor över X km måste ske med buss och resor över Y km måste ske med tåg eller en kombination av alla tre för att kostnadsoptimera.

Dvs vad är det värt att inte ha egen bil och få fria resor istället?

Jag använder bil och kollektivtrafik mycket mycket mindre än jag nyttjar apostlahästarna och cykeln min, och VILL fortsätta så, då jag ser det som en del i vardagsmotionen som gör mig gott. Med det sagt så skulle inte jag vara så nällad att lägga stora summor för transport, som jag sällan använder… så jag ser med nyfikenhet fram emot att se vad andra svarar. :see_no_evil:

4 gillningar

Man kan ju även ha restriktioner för korta resor. Ingen taxi under vissa avstånd.

Eller att man har abonnemang för endast långa resor etc.
Bör ju gå att ta fram olika lösningar/abonnemang :slight_smile:

2 gillningar

Förstår inte frågan. Det du beskriver är hur jag levt mitt liv :slight_smile: .

Drömmen vore om man kunde ha ett abonnemang på 500 kronor per månad och sen betalade per km eller liknande, där olika trafikslag kostade olika mycket. Detta parat med utökad kollektivtrafik, fler fordon utplacerade där människor bor och mer grönska i städerna. Vore drömmen!

3 gillningar

Jag vet inte om jag tror på ett enda fast abonnemang. Saker som är gratis tenderar att missbrukas på olika sätt. Behoven ser också väldigt olika ut och att många ibland-användare skulle subventionera några få helatiden-användare känns inte riktigt rimligt. Däremot kunde man ju tänka sig olika abonnemangslösningar med en kombination av fasta och rörliga avgifter, just för att möjliggöra att systemets totala kostnader fördelas på ett rimligt sätt.

Som modell för utbyggd kollektivtrafik framstår idén som hyggligt närliggande. Redan idag finns ju lokala självkörande bussar. Att däremot inkludera långfärdsbussar och tåg tror jag inte på rakt av. Det beror främst på att efterfrågan är så uppenbart fokuserad till vissa tidpunkter och att det inte blir rimligt att ha marginalkostnad noll för sådana resor.

Däremot kunde man ju tänka sig lösningar för att fylla upp tomma platser under lågtrafik. SJ körde ju ett sådant försök för några år sedan där de auktionerade ut överskottsbiljetter via Tradera. Jag provade att åka fram och tillbaka Stockholm-Borlänge för 31 kr tur och retur. Jag köpte alltså en enkelbiljett hemma och bjöd hem återresan på plats i Borlänge. Det var fint men jag tror inte att det ekonomiska utfallet för SJ var i topp. Alla resor var nu inte så billiga men det var ju främst linjerna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg där efterfrågan låg på en nivå som skapade lite högre priser.

1 gillning

I en sådan framtid där bussar, tåg och alltihop är självkörande så hoppas jag att man använder den teknologin till att bygga ut kollektivtrafiken och färdtjänsten. Ett månadskort till detta kan gott kosta motsvarande vad det gör idag, men kanske med någon slags påslag för resor man gör på riks-nivå. Men eftersom vi snackar utopi så kan jag väl tillägga att helst av allt borde kollektivtrafiken finansieras av skatten och vara gratis, och för det kan jag tänka mig att hosta upp +2-3% till i regionskatt.

2 gillningar

Att det finns så mycket privatbilar som det gör beror till viss del på att kollektivtrafiken är för dyr i jämförelse med att ha egen bil. Om en familj med två vuxna och två barn ska ha var sitt pendlingskort så kostar det ju nästan lika mycket som att ha egen bil. Om kollektivtrafiken hade kostat kanske 1/3 istället för 2/3 idag av en bil så hade det nog varit fler som valt det.

2 gillningar

För mig är den personliga frihet en egen bil ger för att kunna sticka iväg vart som helst när som helst svår att värdera i pengar, hur självkörande bussen än skulle vara.

5 gillningar

Om man verkligen kan åka precis när man vill och bestämma det fem minuter innan man vill åka så skulle det för mig kunna vara värt kanske 3000-4000 i månaden om min fru också fick åka med mig så att vi kunde åka tillsammans utan att hon behövde ett eget abonnemang. (3000-4000 * 2 skulle vara för mycket eftersom hon oftast cyklar till jobbet.)

För det priset skulle det räcka om jag fick åka inom en radie av tre mil från hemmet. Längre resor skulle jag kunna betala extra för.

1 gillning

Jag jobbar mig mot att slippa ha bil, så jag gillar idén. Dessutom tillhör jag de som vill straffskatta flygtrafik för nöjesresor etc, så jag är positiv. Däremot tror jag vi måste jobba med inställningen hos användarna också. Man kan ju inte förvänta sig att taxin står runt hörnet om man nu glömt fixa något som kräver bil. Den lata vanemänniskan med bil på uppfarten behöver avlas bort ur genpoolen s a s. :wink:

Men det här med oreglerat utnyttjande a la kollektivtrafikkort tror jag leder till okynnesåkande. Hellre nå’n stege eller distanskrav etc. Men jag tror nog att fungerar detta så att man kan pendla med det är det väl rimligt att det kostar som 1,5-2 gånger kollektivtrafikkort på orten (så, ca 1500-2000 i 08-land) och ännu mer om det kan nyttjas för långtrafik.

3 gillningar

Vi som “sätter reglerna nu” och kan välja modell.
Med distanskrav eller att systemet kan välja att köra dig till lämplig buss och inte hela vägen med taxi.
Eller att man har som på frikort inom vården, du betalar det du använder under en månad upp till ett tak. Därefter blir det gratis enligt “reglerna” som är uppsatta.

1 gillning

Den idén gillade jag. Problem med trötta gymnasister som åker två hållplatser för att ha idrott i en annan lokal och därmed fyller de reguljära bussarna skulle däremot kvarstå då de nog nått nivån genom att ta sig till skolan med subventionerat kort.

(Ja lundaungdomar, jag tittar på er!)

2 gillningar

Vi har 5 milj personbilar i Sverige.
I snitt står de stilla 95% av tiden, dvs det rullar 250k bilar samtidigt i snitt (obs i snitt).
Om vi skulle behålla en flotta med taxibilar där vi kan ha 1 miljon som kör dygnet runt (krävs kanske 15% fler då vissa måste stå stilla ibland).

Denna flotta kör oss dit vi vill och matar bussar och tåg med passagerare enligt en grym optimeringsalgoritm.

1 gillning

Problemet är kanske att väldigt många av bilarna rullar samtidigt, på morgonen och eftermiddagen.

För mig skulle “taxi” till buss eller tåg inte vara något alternativ.

1 gillning

Man får kanske tänka lite utanför vanliga rutiner.
En taxi på vissa orter behöver inte vara en stor familjebil. Det kan vara en liten enkel för en person.
Eller en större bil som plockar upp ett par olika personer som ska samma väg.
Sen kan de mata större bussar.

Tror att så som samhället utvecklas där folk vill vara flexibla med hur och var och när de jobbar så kan behovet att åka samtidigt som alla andra minska.

Dessutom kan utökad kollektivtrafik och lägre totalkostnad för individen/familjen kanske göra det enklare att åka kollektivt.

Jag spånar, jag har ingen färdig lösning.
Jag själv skulle inte klara mig utan bil idag, men jag kan ändra åsikt om jag alltid kan få en bil inom 5-10 min som kör mig hela vägen eller tar mig till en buss som tar mig fram dit jag ska.
Vill man åka bil hela vägen kan man kanske ange det när man beställer av Siri eller Google och betala extra för det :slight_smile:

För mig kan det vara en liten enkel för två personer men motorvägshastighet är ett måste så att transporterna inte tar längre tid och det ska inte vara samåkning som ger någon omväg.

Som jag sa förut ska det för mig inte heller vara matning till buss eller tåg. Att betala extra för att åka bil hela vägen skulle vara okej om det ändå blir 3000-4000 i månaden för mina behov.

1 gillning

Detta är något liknande framtidsscenario som jag drömmer om. Jag brukar dock oftare drömma om att man har sin egen bil men att på större vägar kopplas den på typ en järnväg och kan då gå snabbt och utan att man behöver göra något själv. Gärna att man vid längre resor kan kopplas på något tåg eller liknande så att man kan gå ur bilen och gå på toa samt komma till en restaurangvagn men har sin sittplats i sin egen bil.

Men jag är helt med på ditt scenario istället.

Kostnadsmässigt skulle det behöva vara billigare än vad det är för mig med bil i nuläget för att jag skulle vara intresserad. Det låter ändå mer krångligt än att ha egen bil. Just bilkostnaderna har jag lite dålig koll på tyvärr eftersom vi har förmånsbil.
Men totalkostnaden för familjen skulle inte få bli högre än 4000 kr/mån i alla fall och då skulle allt ingå. Månader då vi enbart rör oss inom kommunen skulle det få vara lägre. Kanske 1000-2000 kr.

Jag skulle oftast inte heller vara intresserad av att behöva byta från taxi till buss/tåg. Det skulle behöva vara taxi hela vägen i de allra flesta fall. Åker jag lite halvlångt har jag ju packning och den vill jag inte behöva lasta om flera gånger. Finns så klart andra tillfällen då det känns ok, då tar jag tåget redan idag och cyklar då till stationen.

Sen om man exempelvis kritiserar regeringen, klimatapokalypsscenariot eller inte tar vaccin så får man inte resa alls. Min kompis Xi Jinping säger att detta system är superbra för att folket blir superlydiga och aldrig vågar tänka fritt :+1::+1::+1:

1 gillning

Nu är du ute och cyklar känns det som, så vi kanske ska se till att du kan få cykelabonnemang? :+1::+1::+1:

Alltså, man kan ha flexibla system.
Man kan till exempel ha tillägg på X kronor om man inte själv är flexibel och vill ha det på ett särskilt sätt. Till exempel GARANTERAD tillgång till bil inom 5 minuter och du ska åka hela vägen med bil.