Självkörande bilar

Hej! Jag läste någonstans att vi i snitt kör våra bilar 1h/dygn, resterande tid står de parkerade. Jag funderar på hur framtidens bilanvändning kommer se ut och om tekniken med självkörande bilar kommer göra att vi samäger bilar eller att det blir fler bilpooler och sånt.. vad tror ni?

Om jag får köra lite Blade Runner-style så gissar jag på att det kommer bli väldigt mycket vanligare att man tar obemannad taxi till ställen, på ett billigare sätt än idag. Fler lär inte behöva körkort osv.

3 gillningar

Jag tror och hoppas på detta. Det är ett enormt slöseri idag och dessutom skulle klokare samåkning (a k a kollektivtrafik) spara in mycket på infrastrukturen runt forden, d v s parkeringsplatser, (motor)vägar och annat som idag tar mycket plats som kunde använts till bl a odling.

2 gillningar

Jag tycker det är märkligt att det ännu inte finns självkörande lastbilar.

Det borde vara betydligt enklare och mer lönsamt att låta en lastbil köra själv på motorvägen och sedan köras första/sista km i stadstrafik av en människa.

Kanske är lagar och regler för krångliga. Kanske är det billigare att använda en lastbilschaufför.

Problemet är att den där 1h/dygn de körs är alltid mellan 06-08 och 16-18 så det är egentligen bara fördelat på 4 timmar.

Tror även att vi är rätt långt bort från att bilen klarar av att köra i snö/snöstorm. Tänker att det inte är slump att typ alla bolag som håller på med detta kör sina bilar i Kalifornien och Texas?

Visst kommer det göra skillnad på en globalskala men det kommer nog inte gå så snabbt. Som skogstomten skrev i sin bok (minns inte exakt), vi har 5 miljoner bilar i Sverige och vi köper 300 000 bilar/år. Så om vi då får självkörande bilar 1 januari 2026 så pratar vi fortfarande typ 15 år innan de är ersatta. Visst kanske bara behövs 3 miljoner bilar då men är ju fortfarande 10 år bort från när vi väl har självkörande bilar.

Tänker att hemarbete har större potential än självkörande bilar. För rent krasst om Tesla eller Waymo eller någon annan kommer på detta. Tror vi verkligen att de kommer sätta priset så lågt som det kostar eller kommer de sätta ett marknadspris så det typ blir samma kostnad som tidigare minus någon procent?

Ser också ett problem med att låna/hyra ut min egna självkörande bil. Vad händer när de spiller något i bilen eller säg att de kör på en älg och det blir en skada på bil/person. Vem är ansvarig? Jag hade nog bara lånat ut bilen till folk jag känner och om andra tänker samma så är det barnfamiljer som lånar mellan varandra och pensionärer till varandra osv och då blir det ännu tydligare med att det är samma scheman som de ska användas på. Samma gällande det psykologiska som ingenjör förstår jag att det kommer vara säkrare med en dator som kör en bil än en människa men jag hade nog ändå inte låtit något av mina barn åka den ensam först vi hade väldigt mkt data på att det fungerar felfritt vilket lär ta ytterligare år.

Jag gissar att omkring 2050 så är detta något som används i stor utsträckning iaf för mig i SE4 området :slight_smile: Det är många bilar bort för min del.

1 gillning

Tror kanske det beror på att kraven på säkerhet måste vara väldigt bekräftade?

Mina personliga gissningar: är garanterat något av detta slag. En affärsmodell som absolut gynnar konsumenten, så länge behovet täcks i samma runda svängar som att äga en bil (spontaniteten måste täckas).

Också kan vi då välja bil efter syftet av resan; ska jag till Bauhaus och köpa virke är en pickis bättre än en Golf.

Tyvärr kommer det röra oss mer mot det dystopiska “Own nothing and be happy” - idag finns ju redan prenumerationsmodeller för att bruka en bil

Det handlar bara om något år innan de kommer att krylla av sådana i Europa med.

Googles Waymo är nr 1.

Det har varit fint att äga Alphabet-aktien. Upp nästan 400 % på några år.

Min gissning är att det blir som mer Chatgpt.

År 1 skrattar folk åt det

År 3 använder alla det

1 gillning

Det vill säga ungefär så som containerfrakt på järnvägen funkar idag? Men det är ju så klart lite mindre futuristiskt.

Finns ju också risken att det blir mer bilar om det blir billigare med “taxi“ så att folk väljer det istället för kollektivtrafik.

Men generellt så tror jag inte att självkörande bilar kommer bli den revolution många tänker sig. Tekniken är ju fortfarande i sin linda, det är ju endast svindyra taxibilar med uppkoppling mot remoteförare som tar över ibland som finns. Där är det nog fortfarande mycket arbete kvar innan det finns ekonomisk lönsamhet i uthyrning/taxi med självkörande bilar. Frågan är om vi någonsin kommer till (teknik)läget där en bil kan köra själv och göra allt vi tänker oss att en bil gör idag? Dvs. att den klarar sig utan ratt och uppkoppling mot någon som kan ta över?

Jag tänker att det ändå är tveksamt eftersom en taxi kan köra de där entimmesturerna åtminstone 10-20 gånger per dag istället för att 10-20 bilägare ska köra en timme var. Närmaste taxi får ju jobbet, så den bil kan ju dra på nästa jobb så fort den första kunden är lämnad.

Förtydligande: Jag menar att dessa bilar också är kollektivtrafik. Jag var otydlig där. Mer “vanlig” kollektivtrafik har nog också existensberättigande, men primärt som matarlinjer och inte för korta sträckor inne i städer.

Jag håller med. Vi är fortfarande långt borta där.

Jag tror vi kan ta oss dit, men det är som sagt längre bort än vad man vill tro i silicon valley. Kanske ligger spårtrafiken närmare till hands, inte minst den under mark, eftersom hindren är färre.

Ja, men för det första vill ju de där entimmesturerna ofta infalla på samma timme för alla.. Och är det tillräckligt billigt väljer nog de flesta att boka en egen självkörande bil istället för att dela den med andra och kanske köra omvägar för att hämta fler etc. Då har man ett scenario där det är fler bilar på vägarna, men kanske färre parkerade.

Ja, det är utmaningen, att alla vill köra samtidigt. Men med mer distansarbete och flexibla tider borde det ändå ta ner antalet fordon en bra bit redan från start. Med dynamisk prissättning av resan så ökar incitamenten.

Men nej, det är verkligen inte lösningen på allt. :+1:

Finns ofta ett “teknikfokus/förhoppning/optimism” i den här frågan där grundbulten ofta glöms bort i diskussionen. Ur “passagerarens perspektiv” har det alltid funnits självkörande bilar, men de kallas TAXI, eller privatchaufför och fanns redan tillgängligt för över 100 år sedan :wink:

Så oavsett elbilar, appar och allt annat så är det i praktiken mångt och mycket samma ekonomi/matematik som en helt vanlig taxibil idag förutom föraren (Förutsatt att det finns förutsättningar att bedriva taxiverksamhet på orten.) Vi ska också komma ihåg att på många ställen i världen är kostnaden för föraren väldigt låg jämfört med bilens övriga kostnader.

Dvs den stora skillnaden jämfört med en vanlig taxi/privatchaufförsbil är i praktiken bara att föraren ekonomiskt kan räknas bort till stor del, men ändå inte fullt ut! Visst underhåll/skötsel av bilen sköts av taxichauffören, rent praktiskt åker föraren och tankar/laddar bilen, rent praktiskt kan även möjligheter/kostnader för att parkera bilen påverkas av om man har en förare.

Sen kan föraren påverka hur passageraren sliter på bilen osv. En förare kan t ex ofta identifiera/fråga om en full passagerare är på väg kräkas, stanna bilen så passageraren kan kliva ur innan det händer och därigenom förhindra att bilen blir nedsmutsad och måste tas ur trafik för att rengöras. En förare är ju ofta en förutsättning/viktig för en fungerande färdtjänsttransport där en passagerare behöver hjälp fysiskt, skolskjutsar där barnen bråkar med varandra, prata/lugna/hjälpa en äldre person ända fram till dörren när de får skjuts från sjukhuset, hjälpa till lyfta i väskor osv. Ganska vanliga scenarion som en taxichaufför ofta får hantera på daglig basis men där jag personligen ser flera problem med en använda en förarlös taxi i de sammanhangen.

Sen kan man tänka sig att man vill kunna skicka iväg “sin egen bil” förarlöst och till exempel skjutsa barnen men då är ändå ägandet för själva bilen detsamma. Sen om man vill komplettera ekonomin med att “hyra ut den förarlöst” så ger man sig delvis in på området att bli “taxiåkare eller hyrbilsleverantör” med de +/- som finns med den verksamheten minus att ha en förare anställd.

Sen utan att gå allt för djupt in på det tekniska området är det väldigt STOR skillnad på att kunna få till självkörande bilar att fungera bra i vissa situationer/miljöer till att få till självkörande bilar som fungerar prickfritt överallt, inte minst i Sverige med vår vinter. De första “självkörnings/assistanssystemen” jag själv var med att introducera/utbilda på var 2005. Jag har varit utbildare på dessa system och även följt Tesla sen jag tog ut min första Tesla med autopilot 2015 (med AP1). Jag har ju haft 19 olika elbilar sen 2013 så får ofta känna på hur dagens systemen jobbar i trafiken. Min bedömning är att systemen generellt har större tekniska begränsningar/utmaningar i verkliga miljöer än många kanske inser. Särskilt om man förstår sensorernas/kamerornas/datorernas/programvarornars begränsning jämfört med en mänsklig förare i vissa mer utmanande situationer med föränderlig trafikmiljö och skiftande klimat/sikt osv.

Även om de förarlösa bilarna börjar köra “bättre än genomsnittsföraren” kommer vi ha politiska faktorer, juridiska faktorer och social acceptans som kommer att påverka införandet på bred front.

Så “fullständigt” självkörande bilar i alla situationer” tror jag är ganska långt bort. Begränsat självkörande bilar i vissa situationer/områden/miljöer kan var betydligt närmare. Det kan vara vissa motorvägsavsnitt, vissa städer eller stora matarvägar. Sannolikheten för ett tidigare införande ökar också om de samtidigt också kompletteras med att bilarna “är uppkopplade/kopplas upp” mot en förarcentral på distans där en människa/taxichaufför då kan gå in och hjälpa till/agera/styra bilen när vissa komplexa och oväntade situationer uppstår i en komplicerad trafikmiljö.

4 gillningar

Låter rimligt. Helomfattande självkörande bilar är långt bort helt enkelt :smiley: har du förresten någon kännedom vilket företag som är ledande inom LiDAR? eller är det en teknik där företagen konkurrerar väldigt nära/kraftigt?

Min uppfattning är att det finns ett dilemma när det kommer till vem som vill ha självkörande bilar och vem som är redo att betala för bilägande/bilnyttjande. Teknisk utveckling drivs av dem som är redo att betala dyrt för det och all evolution när det kommer till bilar tenderar att först landa i premiumsegmentet. Men om man följer elbilsmedia idag så verkar man insett att ingen kommer betala 1 miljon + för en premiumbil och sedan inte själv köra den. För dessa konsumenter gillar helt enkelt att köra bil. BMW’s dna är körglädje, vem köper en BMW för att sedan inte själv köra den?

Den självkörande bilen som delas med andra tror jag passar dem som är unga, inte har barn och bor i staden och som använder bil relativt sällan och kanske inte äger bil idag. Och dessa är inte dem som kommer vilja betala för självkörning om det initialt blir premiumpris på det. Tänk 5 ggr så dyrt som om du skulle åkt taxi med en vanlig förare.

Därav tror jag att självkörning maximalt kommer funka på motorvägen framöver….vilket faktiskt redan finns idag. Dock rekommenderar jag alla att själv uppleva att köra 110 km/h på trafikerad motorväg och slå på självkörning. Känslan när jag själv gjorde det och ratten börja vrida sig själv och helt själv gör en omkörning var helt ärligt en nära döden upplevelse. Det må vara så att bilen är en bättre förare än mig, men att vara i kontroll över sitt eget öde har också ett värde.

1 gillning

Märken som ofta nämnt/talat om Lidar är Geely koncernen (Volvo/Polestar/Zeeker osv), NIO, X-peng mfl. Skulle snarare säga att Lidar bedöms av flera som en svårframkomlig väg ekonomiskt/tekniskt/praktiskt. Volvo har tex fått vända och plockar bort den som standardutrustning. Tesla (även om man oftast ska ta det de säger med en nypa salt) har t ex uttalat/ansett Lidar som en återvändsgränd MEN då tror jag mycket i deras synsättet handlar om relativt få fördelar men stor ekonomisk kostnad snarare än att tekniken anses som värdelös.

Många gånger handlar det om att de tekniska fördelar som finns inte uppväger merkostnaden/marknadsfördelen av att ha den. Därav att de främst synts på de dyrare bilmodellerna från olika märken. Där man då vill “positionera sig” med avancerade system för att väcka uppmärksamhet.

Audi jobbar ju t ex så inom VW-koncernen. Jag brukar säga 5-10% bättre men 50-100% krångligare&dyrare. Dvs man försöker vässa egenskaperna men merpriset/komplexiteten blir avsevärt större. T ex hade första generationen av Audi Q7 laddhybrid hydrauliskt omställbara motorkuddar för att minimera vibrationerna oavsett drivlina =Olika vibrationer uppstod när el respektive dieselmotorn jobbade så då är olika mjukhet på motorkuddarna optimalt.

1 gillning

Ah, jag förstår. Vad vanskligt. Då är vi ännu inte framme vid vilken teknik som dominerar på marknaden låter det som på dig. Jag är inte alls tekniskt insatt i dom här sakerna utan har bara forskat lite ytligt ang självkörande bilar för att försöka hänga med lite i med Picks & Shovels-attityden. Men då låter det på dig som att vi ännu inte är framme vid en teknisk vinnare. Eller hur anser du situationen ser ut? Om LiDAR blir billigare (Kina?) kanske det ändå blir det vinnande alternativet i framtiden? Eller vilka faktorer ser du som påverkar den här utvecklingen?

Tja, jag har inget annat vettigt att ha på uppfarten.

1 gillning

En parameter det klagats på gällande LiDAR är att den samlar in data på ett annat sätt med många mätpunkter vilket gör att analysarbetet kräver mer processorkraft samt tar längre tid. Detta skulle då skapa farliga situationer. Om man samtidigt kombinerar med andra sensorer och kameror så kommer man få information som kan motsäga varandra och då skapa ännu farligare situationer.

Sen finns det nackdelar med att endast förlita sig på kameror …..

Vi får helt enkelt se hur det utvecklas

1 gillning