Jag har jobbat ett antal år i den svenska fordonsbranschen och intresserat mig för elektrifiering och självkörande bilar. Jag hör olika resonemang om att Tesla är alldeles för högt värderat, utifrån att det är ett bilföretag. Visst är det rimligtvis så, om det nu värderas som bilföretag. Om det istället värderas som mjukvaruföretag är det inte nödvändigtvis för högt värderat. Om vi antar att Tesla vinner, med marginal, racet till den självkörande bilen, och sedan kan licensiera ut sin kod och sin hårdvara koden kör på, då kan de ta över en hygglig del av marknaden, bli en riktigt tung spelare. Som biltillverkare tror jag inte långsiktig på dem. Bilarna, som bilar betraktade, är inte bra nog. Som mjukvaruutvecklare kan de genomföra ett paradigmskifte, till en tillvaro då vi inte kör bilarna, utan bara åker med.
Citat från gårdagens DN: "“Att bygga bilar handlar om ingenjörskonst. Att bygga självkörande bilar handlar om mjukvara.”
Just det.
Btw, jag har inga Tesla-aktier, mer än de jag fått på köpet i min globalfond;)
Som mjukvaruutvecklare med lite insikt så kan jag med bestämdhet säga att det inte är mjukvaran som är värdefull. Inte SÅ värdefull i alla fall. Andra biltillverkare har egna långt gångna projekt, och principerna känner alla datavetare till. Dessutom bygger ju Alphabet sådan mjukvara på beställning. Vem litar man mest på kan utveckla bra AI-mjukvara, Google eller Tesla?
Om du positionerar Tesla som ett mjukvaruföretag så blir det värt mindre.
Störtfånigt citat också när mjukvaruutveckling är just en ingenjörsdisciplin. Går ju inte att ta den personen seriöst överhuvudtaget.
Precis som jag såg en ny ellastbilstillverkare, Volta, som från ingenstans ska börja massproducera batterilastbilar. Ja, man kanske kan batterier, elmotorer och mjukvara men man verkar bortse helt från tråkiga och opoppiga mekansika detaljer. Nuvarande lastbilstillverkare har ändå lagt ganska mycket tid på utveckling av axlar, chassi, arbetsmiljö, säkerhet mm genom åren. Och dom har faktiskt också kommit en bit med utveckling av eldrift. Så jag tror det blir trögt för Volta.
Så hur lyder analysen? Vad är det som gör att Tesla har en fantasivärdering, om det är värderat som elbilsföretag? Eldriften ligger i framkant, men som bilar betraktat är de mediokra, imho. Begränsat med bilkompetens och produktionskapacitet, jämfört många andra.
Och jag tror artikelförfattaren, som jag citerade, menade traditionell eller klassisk ingenjörskonst, men kort skrev ingenjörskonst. Som civilingenjör i botten tyckte jag att jag förstod vad denne menade. För mig är det ganska stor skillnad mellan en traditionell/klassisk ingenjör som optimerar förbränningsmotorer eller utvecklar en ny bakaxel jämfört med en mjukvaruutvecklare som skriver kod för att känna igen fotgängare och vägmärken m h a sensorer.
Teslas styrka ligger väl i att man har hela produktionskedjan från batterier och laddnät till egna återförsäljare, samt hårdvara och mjukvara. Man kan tjäna pengar i alla led och inte bara i produktionen av bilar…
Men med allt det inräknat har dom väl fortfarande mycket att leva upp till för att motivera dagens värdering?
Sen tycker jag att en till faktor gör Tesla svårvärderat. Mycket hänger på en enda person. Elon Musk och hand driv och personlighet. Något kan hända honom eller så går han vidare till andra projekt.
Dessutom verkar inte hans vision vara att tjäna maximalt med pengar utan att snabba på utvecklingen mot elbilar. Jag kan ha fel här men Tesla ger väl bort en hel del av sin teknik för att man vill att andra ska följa efter så snart som möjligt?
Otvivelaktigt ligger Tesla före, men jag tror som sagt inte att de kan vinna mot stora etablerade biltillverkare som verkligen kan det här med bilar, allt från forskning och utveckling till produktion. Som sagt, slår de igenom med självkörande bilar är det ett paradigmskifte, då ser jag att fantasivärderingen kan vara realistisk. Är de en biltillverkare, med försprång javisst, kan de i längden inte konkurrera med de stora och då är värderingen helt överdriven. De som kört en Tesla, jag har det, kan ni verkligen säga att de är fantastiska bilar? Jag tycker det inte.
Jag tror mycket kommer att hända med bilmarknaden under de kommande 5 åren. Tesla kommer inte bara konkurrera med traditionella bilmärken utan även tech-giganter som Apple och Amazon. Jag ser själv fram emot vad Apple hittar på.
Well, för den som tvivlar på att Tesla har ambitionen och planerna på att vara någonting så mycket mer än bara en biltillverkare så måste AI day ha varit en ögonöppnare (eller så kommer inte ögonöppnaren infinna sig förrän den fysiskt tvingar sig på en, A Clockwork Orange style). Jag menar, Tesla kommer att bygga humanoida robotar for crying out loud
Jag skulle säga att Tesla är ett sorts innovationsföretag som ser synergier i det mesta, de bara råkade börja sin bana med elbilar, antagligen för att Musk såg ett problem han ville lösa, jag kan inte hela historien bakom. De har onekligen visionerna som de flesta andra “gammeldags” biltillverkare totalt saknar, och gör det mesta helt rätt. Kanske blir Tesla vår tids Cyberdyne Systems?
Man blir i alla fall riktigt trött på många andra biltillverkare som bankar ihop en halvdan elbil av komponenter från hyllan, köper nåt sorts halvdåligt, segt och buggigt infotainmentsystem, släpper bilen, uppdaterar mjukvaran något år, sen bara lägger ner modellen och kommer med något helt nytt. En oerhört tråkig produkt och en tråkig inställning av företaget i jämförelse med en Tesla.
Håller på med maskininlärning och är av en annan åsikt, det tesla gör är helt unikt, deras approach är helt annorlunda jämfört med waymo etc. Finns många videos på youtube. Tror de kommer lyckas förr eller senare.
Vill minnas att det var detta som åsyftades när någon hög chef på Scania kommenterade Teslas lastbilar om att de är jättebra för att köra chips.
Inte för att eldrift i sig är dåligt, utan för att Tesla inte kan bygga lastbilar.
De etablerade lastbilstillverkarna har dessutom stora möjligheter att skräddarsy fordon och drivlinor utefter kunders behov, med olika chassier, hytter, axlar, fjädring… Något som är svårt att tävla mot om man bara har ett fåtal standardiserade modeller att komma med.
Mjo, de gör pseudo-lidar med alla sina kameror som ser ut att fungera bättre och bättre. Jämför göra 3d modell i datorfotografi. Plus att de har 10x mer data (exploderar nu i och med model 3) . Tror alla programmatiska approacher inte kommer att fungera, man måste köra e2e maskininlärning för att få självkörning att fungera över allt i världen. Med temporära modeller (lstm, gru etc). Tror comma AI använder GRU.
Det unika är väl snarare i den skala som de “tränar”, då alla bilar i bakgrunden är aktiva och samlar in data om olika situationer, oavsett om autopiloten är aktiv eller inte. Jämför med google och andra som kör runt med ett antal “testbilar”, medans Tesla har hela sin flotta aktiv. Jag tror att Tesla har fattat att man måste gå på kameror och ML för att till sist få en helt fungerande autopilot, som klarar även de märkligaste situationer. Sen kanske det är 10 ggr jobbigare i början, men belöningen i slutet när/om de lyckas är enorm.
Det jag främst gillar med Tesla är hur de utmanar gamla sanningar och gör något helt nytt som oftast är mycket bättre, tänk deras återanvädningsbara raketer, starlink, solceller som är 30% billigare än något annat i USA, elbilar med eget laddnätverk, “flygande” serviceverkstäder, batteritillverkningen… osv osv.
Det enda som gör tesla unikt enligt mig är att de har en helt sjuk brand recognition I förhållande till deras storlek. Det folk verkar göra ett bet på att de har en annan möjlighet till tillväxt, mycket baserat på detta, och eventuellt deras ambitionsnivå i kombination med det.
En del av värderingen är antagligen också att brand recognition fungerar även på köpare av aktien, och att det verkar coolt och som att det kan rädda världen och sånt.
Inte för att vara sån, men detta är ändå inte Tesla unika på.
Återanvändningsbara rymdfarkoster är ju “Space shuttle” programmet som NASA hade under oerhört många år. Långt före Tesla. Mycket lyckat program sett till kostnaden. Tom Sovjet försökte ju med en egen variant men blev aldrig riktigt klara.
o.s.v. o.s.v.
De är inte helt unika. Förutom på en punkt, PR maskineriet och varumärket.