Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Uppdateras löpande

Alltid när jag läser på Rikatillsammans känner jag för att investera säkert i indexfonder. Men alltid när jag kollar på Youtube så dras jag åt andra hållet. Och Youtube drar i slutändan starkare. Jag tror fullständigt att jag kommer vara en av de 0,2 % av investerare som kommer slå index, och det kommer jag göra med Tesla. När så stor del av indexen kommer slås ut av artificiell intelligens och nya innovationer ser jag i slutändan inte så stort intresse av indexfonders fåprocentiga avkastning. Jag är ung och är beredd på sjuka korrektioner, men detta är varför jag investerar allt mitt kapital i Tesla:

Wall street tar inte in i sina beräkningar att Tesla kan nå närheten av 20 miljoner bilar 2030:

• Eftersom de är störst på elbilar kommer de alltid kunna köpa batterier till bästa priser och detta kombinerat med Elons ledarsätt att sparka folk som inte presterar och ta bort onödiga komponenter/processer bör de alltid kunna erbjuda den bästa bilen för ett visst pris i varje segment de ger sig in i vilket över tid bör vara alla större segment.

Alltid är konkurrensen på väg!

Dels har Tesla mer cash on hand än nödvändigt. De har 16 B vilket är mycket mer än de är villiga att spendera vs 69 B hos Volkswagen, så ingen kommer kunna ‘investera sig ikappTesla’.

Teslas bilar ändras at blink of thought. Från en månad till nästa är det en uppdaterad bil som rullar av bandet. Detta är möjligt delvis tack vare företagets platta struktur och enorma

Dock så är kinesiska tillverkarna också väldigt snabba. Dock har dessa svårt att konkurrera då de delvis inte har samma varumärkeskännedom och delvis skepticism mot kinesiska företag. USA tror jag kommer försöka
20 miljoner bilar uppnås då

Med 50 % volymökning per år och liknande marginaler som idag så når de 18.5 dollar vinst/aktie FY’23 P/E 55x med 50 % volymökning i 3-4 år till. Så den allmänna tanken kring Tesla just nu, att de är en högt värderad biltillverkare kommer en dag inte vara sann.

Detta gör de för att:

• 4680-battericeller som kommer sänka Teslas kostnader

• Ser inte Tesla som ledare i självkörandeförmåga. För mig är det otänkbart att något annat företag i världen har tillgång till de bästa ingenjörerna (år efter år är Tesla bland det mest eftertraktade bolaget för nyexaminerade ingenjörer i USA att arbeta för dessutom tillkom många nya sökande efter AI day), ambitionsnivån (med Musk i ledningen går företaget all in i varje projekt för att vara bäst) och datan (från alla bilar som rullar ute i världen med kameror igång) som Tesla har för att vara först att lösa generell självkörning L5 i hela världen.

• Möjligheten för en EV tax credit i USA under 2022 som kommer leda till att Tesla sätter än högre priser än idag för att inte väntelistor ska bli för långa

• Prishöjningar på Teslas bilar som gjordes tidigare under året kommer börja synas i deras marginaler

• Långsiktigt är de värda en hög multipel på grund av deras enorma ROIC på 23 % vilket även stiger.

• Elon som person, den mest kompetenta företagsledaren i världen som jobbar hårdare än alla andra.

Genom att äga Tesla får du även vara med på resan och ta del av vad Elon, vår tids största innovatör, har för planer/idéer.

8 gillningar

Ja det är väl bara att önska lycka till tänker jag?
Kör så det ryker.

Hint, att överprestera index ett eller ett gäng år kan vem som helst göra, det är över tid som det blir svårt.

Edit, läste inte titeln gällande 10 år så noga.
Men jag äter upp min högra sko om du efter 10 år endast håller värdepapper innehållandes Tesla.

9 gillningar

….och nu vill du att alla på detta forum + de som hittar hit köper på sig Tesla, så aktien kan stiga ytterligare?

Visst är man bitter över att man inte gick in med 100kkr i tesla för 5 år sedan. Men nja, livet är till 99% mer än att följa hur div kurser går. Min ekonomi ska vara tråkig och relativt förutsägbar, index passa mig bra (ja, dricker även mellanmjölk som de flesta tråkiga människor).

12 gillningar

Jag gillar din risktagande i alla fall :joy::+1::hugs:.

6 gillningar

Min som kör en 60/40-portfölj med 60% TSLA och 40% Bitcoin :crazy_face: :money_mouth_face:

15 gillningar

Om priset rasar så är det ju helt korrekt att det inte kommer vara en högt värderad biltillverkare längre.

Varför skulle de kunna fortsätta öka volymen med 50% år i många år till? Det finns många biltillverkare, du har ingen aning om när de kommer släppa elbilar. Det är inte direkt någon hemlighet att nästan alla biltillverkare jobbar med att utveckla rena elbilar.

Kan samtliga biltillverkare använda.

De är inte ledande. De kallar sina system i marknadsföringen för saker de faktiskt inte är sett till i övrigt överrenskomna standarder.

Varför skulle det ens vara möjligt? Yoda (Elon) says argument?

4 gillningar

Då får du ge sonen alla dina pengar på börsen att han förvaltar de på bästa sättet :joy::joy::+1:. Då kan du vara lugn och veta till 100% att du har den moderna aktieportföljen :joy::grin::tada:. Hur har han kommit till den fördelningen i %? Dags att ombalansera till 50/50 för att minska risken haha :joy::grin::tada::+1:.

2 gillningar

Tror det här forumet är sämsta stället att försöka hitta köpare till tesla-aktier. Skriver för att få kritik för min analys

2 gillningar

Flera av dina argument hänger på Elon Musk som person, vilket bara det är en hisnande sårbarhet. Vad tror du händer med Teslas kurs om han trillar av pinn i kväll?

7 gillningar

Om man bortser från räntebärande papper så pendlar du mellan två extrema lägen: Allt på globala indexfonder och allt på en enskild aktie …

Bara det borde få dig att fundera över situationen.
Jag är inte insatt i Tesla och kan inte uttala mig om det, men oavsett bolag lär jag inte investera 100% på en enskild aktie över tio år.

3 gillningar

Här antar du väl 50 % EPS-ökning. Jag pratar om volymökning i antal sålda bilar. Om Teslas volymökning är 50 % så bör EPS öka snabbare till följd av operating leverage, kostnader sjunker med ökande volym, mjukvaruförsäljning, självkörning osv

1 gillning

Du kan höra med RT Jan om han är villig komma in igen i Tesla aktie ? Har har bra erfarenheter sedan innan :joy::joy::joy::tada::face_with_hand_over_mouth::+1::rofl:! Det var lite fel tajmat men vad då :face_with_hand_over_mouth::rofl::+1:.

2 gillningar

.
Mercedes var väl häromdagen först till nivå 3. Hur kan du vara så säker på att Tesla kommer bli ledare (igen?) och behålla ledning i 10 år?

9 gillningar

Jag tror jag behåller mina indexfonder!
Han sålde sin bil när han började plugga på högskolan och köpte TSLA för pengarna, han hade BTC sedan tidigare. Det råkade bara bli just 60/40.

1 gillning

Själv har jag Tesla 1% i mina globala indexfonder och funderar att den borde inta vara med i portföljen :rofl::grin::hugs::+1:. Hög risk och dyrt :+1:

Nu vet jag inte hur mycket kapital du faktiskt har på marknaden, men om det är en betydande summa(som såklart är olika summa för alla), får jag väl säga lycka till.

Själv tycker jag det är alldeles för riskabelt att satsa alla pengar på en personkult.
Tänk om Elon dör? Hamnar i fängelse? Blir sjuk? Tappar sin image?
Har du funderat över detta?

4 gillningar

Jag är lite osäker på om TS menar allvar eller om han verkligen försöker sig på en såhär tråkig trollning.

8 gillningar

Panasonic verkar ju också hålla på med 4680 “At Tesla’s request”. Så till en början bör det väl vara endast Tesla som har tillgång till dessa celler. Tesla är nära att använda första cellerna i bilar, många andra tillverkare kanske har det om några år, så det är kanske ett dåligt långsiktigt argument.

Detta argument har väl inte mycket att göra med hur de egentligen ligger till i självkörning. Kolla till exempel på https://www.youtube.com/c/DirtyTesla/videos och Tesla AI day hur de på offentliga vägar har en självkörningsförmåga som ibland häpnar en och ibland underpresterar.

Sant, tar bort det

Tror aktien kan sjunka lite drygt 50 %. Det är jag beredd att ta.
Dock är risken mycket mindre idag än några år sedan om Elon går bort i mitt tycke. I och med att Tesla går med vinst och har planer som redan är satta många år framåt tror jag det går bra utan honom, även om man tappar mycket av den enorma uppsida som finns när han är vid rodret.

My point. Inget de har i 10 år längre än alla andra.

Hur Tesla presterar är inte tillräckligt med information för att kunna jämföra Tesla med konkurrenterna.
Eftersom konkurrenterna inte är publika med hur det går för dem så får du titta på den lilla info som finns. Tesla ligger generellt sett inte före i de få jämförelser som finns.

Du måste kunna värdera hur de ligger till relativt konkurrenterna när du gör antagandet att de ska ta större och större marknadsandel. Du behöver även räkna hur marknadsandelen kommer växa. Samt räkna på hur den totala marknaden kommer förändras framöver. Kommer den kalkylen komma fram till att tillväxten YoY överstiger 50% upp per år under 10 års tid? Antagligen inte. Priset nu är förmodligen för högt för att slå en kalkylränta på 7% (index) över 10 år.

Du verkar långt från second level thinking än så länge.

4 gillningar