Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

För mig är det otänkbart att något annat företag i världen har tillgång till kapitalet, ingenjörerna, ambitionsnivån och datan (från alla bilar som rullar ute i världen med kameror igång) som Tesla har för att vara först att lösa generell självkörning L5 i hela världen. Vilka är dessa få jämförelser som finns?

Tesla säljer lika många bilar om året som Volvo gör. Det är en liten plutt till biltillverkare.

Volkswagen har nästan 10 gånger omsättningen mot Tesla, 285 miljarder USD vs 31 miljarder USD. Så du är nog nog långt ute och cyklar med vad som är otänkbart och inte.

3 gillningar

I kriget gäller det att vara först till L5. För mig är det otänkbart att något annat företag i världen har tillgång till kapitalet, ingenjörerna, ambitionsnivån och datan (från alla bilar som rullar ute i världen med kameror igång) som Tesla har för att vara först att lösa generell självkörning L5 i hela världen.

Det kan också finnas konkurrenter man inte räknar med exempelvis Google och Apple. Vad händer om de slår ihop sig med valfri större biltillverkare? Apple funderade ju på det ett tag. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Du ser inte att det kan finnas såväl gigantiska informationsjättar (Google, Amazon, Microsoft etc) som gigantiska automotive-företag typ VAG el Toyota som har varken kapital, ingenjörskunnande eller ambitionsnivå?
Då förstår jag att du är bull TSLA. För gör man antagandet att all konkurrens är obefintlig så är TSLA rätt aktie att äga.

5 gillningar

Konstigt motargument när jag pratar om självkörning. Aktiemarknaden kollar alltid framåt, att Tesla idag säljer lika många bilar som Volvo är bara emotionellt kaosargument.

Artikeln som du delar visar på att man idag under vissa specifika förutsättningar kan få till L3 självkörning. Jag tror Tesla idag skulle kunna nå samma godkännande som Mercedes.

Jag tror mitt försök till level 2 thinking kommer fungera.

Jag tror ingen av dem företagen har tillgång till ambitionsnivå och datan som Tesla har. Kapital kanske var dåligt argument, det har många företag så det blir över.

Du tror alltså att Tesla sitter på mer data än Google?

2 gillningar

Inget illa menat men det börjar bli väldigt mycket “tror” nu. Jag skulle vara försiktig med att lägga allt mitt kapital på något som hänger så mycket på tro och inte riktig data och fakta

5 gillningar

Det är inte vilken data som helst vi pratar om. Garanterat sitter Tesla på mer kameradata från bilar ute i världen eftersom de har över miljonen bilar med kamerautrustning som kan hitta edge cases vilket behövs för att lösa självkörning.
Waymo har endast hundratal/tusental bilar med kameror/lidar ute i världen.

Du påstod ju att Tesla är de enda som har kapitalet, ingenjörerna o.s.v. för att uppnå något revolutionerade som alla andra biltillverkare har jobbat med i över 10 år också. Samtidigt säljer Tesla lika många bilar som Volvo och har typ 10% av omsättningen som Volkswagen. Det är inte rimligt. Tesla är ett litet bolag med lite resurser i förhållande till Volkswagen. Dessutom ganska lite intern kompentens och data på att bygga bilar (elektronik och mjukvara) jämfört med en tillverkare som ens Volvo som hållt på med elektronik i bilar i över 30 år.

1 gillning

Detta var ju dock bara om en del av företaget Tesla. Dock förstår jag fullt att jag kan ha fel, men håller vid att vara fullt investerad i Tesla

Jag håller med.
Å andra sidan, TS sätt att resonera indikerar att det skulle kunna röra sig om en ung YOLO-individ som stoppat in hela barnbidraget i TSLA, och inte en ensamstående småbarnsmamma med skiftjobb inom äldreomsorgen…
Har man sålt sitt Playstation och stoppat in ett par tusen i en förhoppningsaktie är det ju en annan grej än att hänga upp hela familjens försörjning och/eller pensionen tänker jag…

10 gillningar

Det är inte nödvändigtvis sant. Sen när har Volvo haft kamera i sina aktiv säkerhetsprylar? Vet du inte.
Volkswagen? Mercedes? De stora underleverantörerna som har data från många olika biltillverkare?

Du verkar veta väldigt lite om hur fordonsbranschen fungerar.

5 gillningar

Absolut! Om jag skulle ge något tips så är det att fokusera mer på att verkligen sätta dig in i konkurrensen. Du verkar väl påläst på Tesla men konkurrensen är otroligt stor och svårbedömd. Med det sagt önskar jag dig lycka till, jag har nog inte så mycket mer att tillföra🙂

4 gillningar

Samma här, har inga bra motargument just nu, får se helt enkelt, svårt att få inblick i konkurrensen.

YOLO som carlf skrev helt enkelt

1 gillning

Vad är det du vet om Tesla som inte marknaden vet? (Och därför redan prisat in i dagens värdering)

7 gillningar

Detta är mitt primära argument i närtid också. Han uttalar sig lagom vidlyftigt och ibland lite ogenomtänkt också. Se vad som händer på bitcoinfronten så fort han vaknat på konstig sida.

Detsamma kan gälla det egna bolaget. Elon tar en rymdraket till evigheten och i samma stund kan aktien göra detsamma, alternativt göra en Challenger…

1 gillning

För Google som har massor med bilar som åker runt och mappar upp hela vägnätet (för bland annat Maps, streetview. För att inte prata om all data från alla som navigerar (eller bara åker runt med en android telefon i fickan). Eller android auto, eller för del delen att fler billtilverkare börjar titta på att använda Googles operativsystem för bilar (inte android auto utan den fristående).

1 gillning

Må så vara. Men vad är det som säger att Tesla inte skulle kunna växa in i sin värdering och stanna där? Dvs erhålla ett lägre P/E-tal men inte växa aktiekursen för att marknaden inte längre vill värdera företaget till 300 gånger årsvinsten?

1 gillning