Amerikanska börsen är 100 % upp från botten förra året... 🤓

Lite i kategorin värdelöst vetande. Idag ligger den amerikanska börsen ganska nära 100 % upp mot Corona-botten förra året. Har varit ganska lönsamma 14 månader, till och med att det känns lite för bra… :slightly_smiling_face::man_facepalming:

Källa: Ben Carlson och A Wealth of Common Sense

5 gillningar

image

(Jag är ingen motståndare till QE efter att ha lyssnat på Rational Reminders genomgång om det, men giffen är bara för skojig :))

3 gillningar

Ska bli spännande och se var detta tar vägen. Skönt att jag inte hade tänkt att använda mina aktieinvesteringar under lång tid framöver :wink:

Känns dock som ett bra tillfälle att se över sin riskprofil.

“För bra”? Du kan ju ge dem till mig! :crazy_face:
(Jag tror ingen missar den referensen.)

Men visst, lite oroande är det såklart. Lite lagom avkylning är nog på sin plats.

3 gillningar

Aktiedelen är upp 145% från 23/3 i fjol fram till igår, över 33% hittills i år… så ”fuskade” faktiskt lite och sålde av en del för att köpa på mig mer guld när tillfälle uppstod så att guldandelen steg till 17% från normala 15%. Guldet var istället ner över 7% i SEK YoY när jag fyllde på.

Även om börsen skulle fortsätta uppåt i det korta perspektivet är jag mer än nöjd och kommer inte gråta mig till sömns över ev. förlorad avkastning.

1 gillning

hehe det har varit ett bra år för säljarna minst sagt.

Det är alltid lite vanskligt att mäta från botten så klart, men det för ändå tankarna tillbaka till 1999 när omxs30 gick upp 70% sen fick säljarna några mindre roliga år men det var desto roligare för köparna! :partying_face:

Ja, man undrar ju om man någonsin får uppleva en sådan här period igen. Man börjar ju bli lätt fartblind.

Barnens portfölj har till och med slagit Nasdaq. Själv ligger jag inte långt efter i företagsportföljerna trots att jag inte legat fullinvesterad.

Jaha, och nu ledde allt det här till att jag tryckte på säljknappen på halva innehavet i flera av mina fonder. Jag rationaliserar det med att det är s.k. “vinsthemtagningar”. Där ser man hur cool man var :sweat_smile::roll_eyes::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings: Hur var det nu, time in the market beats…:money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

2 gillningar

Haha, sjukdomsinsikt verkar det ju inte vara en brist på. :slightly_smiling_face::rofl:

Ränta-på-ränta är lika med vinst-på-vinst. Om du tar hem räntan/vinsten och inte låter den jobba blir det ingen x-på-x-faktor :slight_smile:

Så ”vinsthemtagning”…

2 gillningar

Är man gammal psykiatrisjuksköterska så är man. Då vet man hur bra det kan vara med en smula sjukdomsinsikt :grinning_face_with_smiling_eyes: Jaja, Lysa-innehavet får förbli orört. För nu.

3 gillningar

När man ser rubriker som dessa dagligen så känns det inte så roligt att se börsen rusa vidare. Det är hysteri där ute. Buffets klassiska kommentar känns passande just nu när man bevakar omvärlden…

“The less prudence with which others conduct their affairs, the greater the prudence with which we should conduct our own affairs.”

Se till att ha en bra båt du kan sitta still i när det slutligen stormar.

3 gillningar

Jag är jättenervös för det här, men vet inte hur jag ska agera… har lite exponering mot value och råvaror, och lite pengar på sparkontot, men det lär inte hjälpa särskilt mycket då botten går ur (om den nu gör det).

Har någon vag tanke på att minska exponeringen mot aktiefonder i september,… men i grund och botten känns det som jag inte kan göra något vettigt alls.

2 gillningar

Du är inte ensam!! Jag DARRAR när jag kollar på hur “bull-igt” allt är just nu. Komiskt när man tänker på hur man surar de dagar det lyser rött lång väg :sweat_smile::rofl: Men man ser ju verkligen inte fram emot rödfärg i åratal.

Har också siktet inställt på råvaror, men blir helt rådvill och oförmögen att välja… Vill du berätta vad du satsat på? Letar och läser i gamla trådar, men jag har inte fått nåt gjort förutom lite guld-cert och silver-bullet.

2 gillningar

Jag har satsat på råvaror, snarare än specifikt mot guld och/eller silver, genom ETF:en iShares Diversified Commodity Swap (DE). Vet dock inte mycket om hur bra den är, rekommendationen från början kommer från genomgången av bästa fonderna 2021.

2 gillningar

Så länge man är långsiktig och har en stabil båt så tycker inte jag att man behöver vara orolig. Kurserna kommer troligen vara högre under 2030-talet än nu.

1 gillning

Tack för tipset. Nu bara körde jag in en liten del i den. Verkar lite dyrt, men man får prova lite. Båten känns en smula bättre nu :sailboat: I alla fall lite mer som jag tänkt mig den.

1 gillning

Den här tråden fick mig att skratta när jag läste följande artikel i DN idag:

Den checkar av alla hype-ord på kartan. Killen såg en möjlighet i covid-19-dalen och gick all in. Postar glatt anonymt på instagram om att göra snabba klipp. Ställer glatt upp på bilder i eller vid sin Tesla. Uppenbarligen gick han hårt in på Tesla vilket kan ses på hans grafer när dess börskurs stack iväg, men också när börskursen mojnat betänkligt i år med -8,49%.

Grattis om du lyckas nå 100 mille på 8,5 år och 1000 mille på 18,5 år mannen!

@janbolmeson
Inte har det gått så illa för den svenska börsen under samma tidsperiod heller. Skulle kanske varit bättre (och mer pedagogiskt) att visa grafen och räkna uppgången från och med toppen i februari 2020 i stället.

Men visst har uppgången varit kraftig oavsett. Ändå skulle jag inte vara så orolig för att det kommer att bli en ny krasch pga den här senaste uppgången. Det mest sannolika är nog att börsen kommer att bli lite lugnare och röra sig sidledes ett tag framöver. Kanske vid årets slut får vi en liten sättning med ca 10% (som i regel brukar ske en gång varje år) innan börsen återgår till det normala. Ett litet orosmoln är dock om inflationen tar fart i USA.

För övrigt undrar jag vad som har hänt med den kommande lågkonjunkturen som så många väntade och var oroliga över under 2019. Var det Coronan så tog kål på den?

1 gillning

Om man ska få sina genomsnittliga 7% per år i avkastning så får man ju sitta still i sin båt och åka med både ner och upp. Även i dessa tider…
Missar man en stor uppgång nu kortsiktigt så måste man ju även missa lika mycket nergång innan man ens är plus/minus noll. Tänk om den kommande nergången aldrig ens når under dagens nivå (kommer från högre nivå)?

Ne marknadstajming är inte min grej…

5 gillningar