Amerikanska börsen är 100 % upp från botten förra året... 🤓

Kan inte läsa artikeln men var inne på hans instagram här om dagen. Sjukt riskfylld portfölj har han:

Kan för mot liv inte förstå varför han inte går över till en Golden butterfly eller nått nu när han redan vunnit spelet. Istället går han tung i Tesla och sätter målet att bli miljardär. Ballar av stål eller bara obildad?

1 gillning

Why not both?

Men tror han allvarligt på att han ska fortsätta med den avkastningen i 10+ år?
Kan inte läsa betalartikeln eller kommentarerna/inläggen på instagram.

1 gillning

Det går att jämföra med att vinna på lotteriet. Att spela på lotteri är som många här vet ett förlorarspel rent statistiskt, men det kommer alltid vara någon som vinner.

Vem är då jag att säga att det är en dum idé att spela på lotteri till en person som vunnit 250 miljoner på Eurojackpot?

Tänker på vad Paul Merriman sa i Rational Reminder podden -

I think of all the cryptocurrency stuff I read about. How can we deny people win lotteries? If you tell somebody who just won the lottery, “That’s stupid. That’s stupid to buy a lottery ticket.” “Oh right, Merriman.” They pat me on the head and send me away.

Förövrigt ser ser inte portföljen skitkass ut om man tar bort Tesla och XBB som är väldigt högt viktade, men jag är ingen aktienörd. Kanske något omvänt mot Rikatillsammansfilosofin med lekhinken som prio? :joy:

Gällande Teslas värdering så är det fantastiskt kul att lyssna på intervjun med Professor Brad Cornell @ Rational Reminder -

Ben Felix: Just on ARK, because like you said, it’s timely. And I know you’ve done a lot of work on Tesla evaluation as well, you and Damodaran together. Do you think ARK got the valuation right on Tesla or did they get lucky with their research?

Brad Cornell: Well, doesn’t she have a price target like 3000 now or something?

Ben Felix: Something like that, yeah.

Brad Cornell: Which would make it as big as Apple. I think she got lucky. She told a story that was resonant with the media and with the narrative and all and bought a stock that did extraordinarily well. But yeah Aswath still valuing Tesla too, we’re both still valuing it. We’re struggling to get over $300. That’s assuming that it has margins like Porsche and output like Toyota, that gets you to about 300. So now you’ve got to do better than Porsche on margins and sell more cars than Toyota. That is not an easy task and do it by a lot. Meanwhile while BMW is coming after you, Toyota is starting to change gears. Mary Barra is saying that GM is going to be an electric car company in five years. No easy task, not one I believe can happen.

Samt motargument mot att Tesla är ett “mjukvarubolag”

Cameron Passmore: It’s interesting you mentioned that about the electric vehicles. It’s always a question I’ve had with respect to Tesla. It’s not like the competition is going to sit idly by and let them own this market share. But one of the narratives has been, it’s not really a car company, it’s a software company. But you still can’t ignore Volkswagen, Toyota, pick the competitor you want.

Brad Cornell: I have two responses to that. First of all, if you just look at the data, their revenues and earnings, it’s a car company, it’s not an energy company or a software company. Maybe later it will become one. But if you become a software company, now wait a minute, what about Google and Microsoft and Amazon, all of these have, and Apple. They all have probably better software engineers than you do. And if that’s what’s going to drive it, why can’t General Motors strike a deal with Google to provide the software? Again, I think they’re underestimating the competitiveness of the market.

2 gillningar

Han verkar ha 19% i genomsnittsavkastning som mål i 22 år för att nå miljarden innan pension.

1 gillning

Väldigt kort summerat. Utbildad ekonom. Jobbat utomlands. Kört firma, som 2008-krisen dödade. Kom hem till Sverige. Startade ny firma som gick bra, snittar nästan 5 miljoner i årsvinst nu.

Under förra våren reste han till Tyskland och undrade varför alla hade ansiktsmask. När första stora raset kom på 7-8% sålde han allt, runt 11 miljoner som han hade haft investererat.

Från den 23:e mars 2020 gick han all in och köpte 55 bolag, utifrån tänket att han aldrig skulle få en liknande chans igen.

Nu lite över ett år senare sålde han fonder för 5 mille för att flytta till Spanien. Självklart skall hans Tesla och Lamborghini med, förutom frun och barnen.

– Att tajma börsen är väldigt svårt och det är inget jag rekommenderar andra att göra. Men det var mina pengar och mitt beslut. Jag får ofta frågan om jag kommer att sälja allt igen och försöka tajma en nedgång. Men jag tror inte det. Det var ren tur och lite magkänsla.

Vilket ansvar känner du gentemot dina följare?
– Jag känner ett väldigt stort ansvar. Det är därför som jag aldrig ger köp- och säljråd. Många hör av sig med frågor kring olika aktier och jag är supertydlig med att jag inte ger personlig rådgivning.

Utifrån din filosofi – anser du att vem som helst kan göra samma resa som du?
– Ja, det tror jag. Men man måste offra mycket och vara väldigt målmedveten. Helst ska man också börja spara tidigare än vad jag gjorde. Alla föds med olika förutsättningar i livet. Men vi har möjlighet att välja vår perception. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Väljer du att se möjligheterna istället för problemen, och är beredd att lägga manken till för att lyckas, är allting möjligt. Inklusive att bli ekonomiskt oberoende som jag.

Så ja… hårt arbete med företag absolut. Börsen? Tur imho.

2 gillningar

Det är dock svårt att nå 19% per år i snitt men inte omöjligt.

Tror det är ungefär där Buffett legat.

Ja, kudos till han som vågar tro på sig själv.

edit:

För att vara den tråkiga och kolla på det största innehavet, Tesla. Buffett har trots allt gjort investeringar i företag han (och senare Munger) värderat, där de även varit aktiva i styrningen av bolagen o.s.v. o.s.v.

Om man tar Teslas försäljning under 2020 och de ökar med 50% per år fram till 2030, så kommer Tesla vara 55 gånger så stort som idag. Jämförelsevis Amazon har sedan starten haft 26% CAGR, Amazon har ökat sin försäljning x11 sedan 2010. Kommer Tesla slå detta?

Vidare - Låt oss anta att Teslas nettovinst år 2030 är lika hög som någon annan biltillverkare de senaste åren, det är cirka 10% netto. Om de klarar det 2030 och du rabatterar det till dagens pris så hamnar man ungefär på ett värde av $430.

Källa: Rob Arnott intervjuad i Excess Returnspodden…

Frågan är om denne person har värderat sina innehav ö.h.t.?

1 gillning

Så enda anledningen till att han gjort bra avkastning på börsen är en lyckad marknadstajming? Något som han själv inte ens tror han kan göra igen och att han lyckades med p.g.a. tur.

Samtidigt är han mycket duktig företagare och tjänar rejält med pengar den vägen.

Jag förstår inte honom, så enkelt är det nog.
Spontant tänker jag bara på det där med att inte riskera förlora något man behöver för att kunna få något man inte behöver. Var väl Buffet eller Munger som sa det.

1 gillning

Detta håller jag helt med om, och jag skulle också viktat ner Tesla vid detta laget. Men sen gäller ju även: (Kommer inte ihåg vem som sa det men tror det är någon på forumet någon gång.)

När man väl har uppnåt ekonomsikt oberoende så kan man ju lägga resten av pengarna i likhinken.

Och ur mitt perspektiv så har han ju trots allt en hel del pengar i en rad stabila investeringar som investor, kinnevik, Spiltan Inv m.fl. Så även om Tesla går i konkurs i morgon så har han säkert som han klarar sig.

Däremot så trivlar jag på att hans portfölj kommer fortsätta ge 19% per år framgent. De aktier som gick bra tidigare kan inte vare de som går bra framåt. Om inte Tesla snart ska utgöra 50% av S&P500. Men vad vet jag om framtiden…

2 gillningar