Hej!
Är det någon som har investerat i Tesla aktier och hur stället ni er till att behålla eller sälja nu när aktien faller? Tack på förhand!
Behöver du pengarna nu? Vad var planen när du köpte aktierna? ![]()
Jag tror forumets största Tesla-aktie-fantast är @Per_Johan_Ohlsson ![]()
Tesla-aktien är ett återkommande tema på våra onsdags-fikatillsammans-utan-agenda. ![]()
![]()
Hej
Nej, inte kortsiktigt, men jag är orolig att hänga kvar för länge och förlora av det investerade kapitalet…
Det har inte undgått någon att det är din syn. Och visst fungerar det för de flesta att köpa index. Men det betyder ju inte att den bild du målar upp, eller att kalla aktiehandel för ”spel” är korrekt.
Gällande Tesla så har det varit en kanoninvestering för den med gott tajming. Det kan fortsätta vara det. Eller inte.
Som min gamle ekonomichef hade sagt: 50/50.
Kan vi snälla undvika att göra denna tråd till att handla om indexfond vs aktier? Låt de som vill prata om TSLA få göra det. Det finns andra trådar för sådana diskussioner.
Tesla är en jojo. Jag funderade precis om jag skulle börja förbereda att köpa mer om det börjar närma sig $200. Är jag en Teslatajmare? ![]()
Jajemän, 17.8 % av portföljen i nuläget. Jag rekommenderar absolut inte en så stor andel i ett enskilt bolag och alla ska undvika det, jag vet inte vad jag håller på med.
Bolaget växer bra och jag tycker att en rimlig värdering idag ligger på 200-250 USD/aktie. Jag skulle sälja av en del Tesla över 300 USD, men kursen nådde aldrig min trigger tidigare i sommar. Ett väldigt roligt bolag att äga imo.
Jag har en stor del av min portfölj i Tesla, vilket är min bästa affär någonsin sedan jag började investera i aktier. Jag ser Tesla som ett techbolag och inte biltillverkare/verkstad. Personligen ligger jag kvar i aktien tills vidare med följande motivering:
- De är nästan det enda bolaget som gör vinst på EV
- Model Y är den mest sålda bilen i Europa (både EV och ICE) och mest sålda EV i världen 2023.
- De anses ligga längst fram vad gäller självkörande fordon
- De kommer att lansera Optimus längre fram där Elon spår än ännu större marknad än för bilarna
- Elon Musk…
De största osäkerheterna som jag ser vilka kan påverka Tesla är:
- Höga räntor och inflation som leder till sämre köpkraft och färre sålda bilar
- Eventuell konflikt mellan Kina och Taiwan
Tycker det är lite svårt att ge råd om enskilda aktier, skulle bli rätt många trådar här, vars råd naturligtvis kan gälla en dag, men nästa vara helt värdelösa ![]()
Dessa bolag tenderar ju till att ha konkurrenter, och de påverkar ju mer än vad man tror, exempelvis Nikola är en konkurrent på lastbilar, där också Tesla är verksamma…
Mitt största innehav 2017 var Tesla och det var rätt investering i rätt tid, halva min portföljs tillväxt beror nog på Tesla. Men jag sålde och hoppade på nästa tåg, men är tillbaka nu. Det kommer alltid ett nytt tåg ![]()
Elon Musk själv måste väl vara en av dom stora osäkerheterna? ![]()
Eftersom vi tror på index på den här site:n… ![]()
Så ska man ha en andel tsla i sitt innehav. Har själv en andel Avanza USA som ska bete sig som en indexfond och just nu är tsla över 6% av innehavet i den fonden.
Det är inte en aktie för folk som hatar volatilitet. ![]()
Ser man Tesla som ett tech-bolag som sysslar med EV, FSD, elproduktion, batterier, AI och robotar så är aktien troligen undervärderad.
Tesla vill kontrollera hela tillverkningsprocessen och produktionshusen (Gigafactory) som effektiviserar hela kedjan är den egentliga produkten.
Detta ger Tesla ett övertag vilket möjliggör goda marginaler som kan användas till att sätta press på konkurrenterna som har mycket sämre marginaler.
På kort sikt kommer det troligtvis vara turbulent, främst pga makroläget, men det gäller inte bara Tesla. Tror du långsiktigt på bolaget skulle jag sitta lugn i båten.
Optimus Prime? ![]()
@Borax - Hade jag kunnat investera i övriga av Elons bolag så skulle jag göra det.
@direktorn - Skulle nog säga att Volvo är största konkurrenten avseende E-lastbilar. Notera också att lastbilar är en mkt liten marknad jämfört med personbilar och som Tesla inte skulle ge sig in i om det inte vore för att Elon är så dedikerad avseende Teslas Vision - att accelerera övergången till hållbar energi…
Det är skillnad på att sätta pengar på något och att investera.
Så du menar att man “bettar” på Tsla, lite grann som på hästar, och investerar i globalt index? Märklig uppfattning isf.
@arosqvist Om inte Google sålt sin stake så har de fortfarande ca 10 % i SpaceX. En anledning till att jag inte minskar mitt innehav i goog.
Källa: Wikipedia ( SpaceX - Wikipedia)
Underbart. Tyckte själv när jag cashade ut på 500%+ att jag var nöjd så. Det här är Next Level^3.