Investering i Tesla aktier

Det är väldigt svårt att värdera ett bolag som TSLA. Värdet på bolaget är starkt kopplat till Musks fanbase och image. Värdet kan dubblas på kort tid och värdet kan mycket väl halveras på kort tid. Att värdera TSLAs satsningar på att ta fram ny teknologi eller goodwill i form av uppköpta bolags teknologi är väldigt svårt. Som ett bilbolag är det lätt att avfärda värderingen som finns och övrig teknologi som skulle kunna brygga mellanskillnaden är inte marknadsredo. Musk har även ofta överdrivit hur långt deras teknologi är kommen och underdrivit tidsramar.

Tl;dr ja. TSLA är betting om du inte har insider info som konkretiserar en värdering. Indexfonder är inte betting då världens marknader på sikt vuxit stadigt så länge som marknader funnits. Där är såklart ett antagande att detta inte upphör i det närmsta, och den nivån av ovisshet finns i alla investeringar. Ett skuldfritt självförsörjande hus skyddar inte mot krig t.ex. Ser man på en väldigt kort tidshorizont är nästan alla investeringar med risk betting då marknadshumör på kort sikt inte går att spå kring.

1 gillning

Det finns tydlig data både över hur Tesla växer samt hur den underliggande marknaden (främst el-bilar) växer. Således är det inga problem att värdera Tesla utifrån antaganden om tillväxttakt och gynnande eller begränsande faktorer.

Till Musk döper om Tesla till G och bestämmer att G ska vara en resebyrå :wink:

1 gillning

Hårt pass på denna diskussionen :wink: jobbar med ekonomi så att man säger att tsla är nära att motivera värdet på bolaget genom bara bilhandeln är en grad av vansinne jag inte bemöter i diskussion. Det kräver att de dubblar sin marknadsandel flera år på följd. Ingen seriös värdering av något bolag funkar på det sättet.

1 gillning

Gärna för mig, varför diskutera annat än indexfondens förträfflighet.

Men. Tesla behöver inte dubbla sin marknadsandel då marknaden skiftar mot elfordon snabbt. Det är faktiskt helt ok, och helt naturligt, om de tappar andelar från idag. Men du är ju ekonom så du har säkert bättre koll än mig. :person_shrugging:

Troligare att Musks resebyrå blir under spaceX. Men kanske ett taxibolag under Tesla?

Kanske, det tesla såg tidigt dock var ju att utan kompletterande infrastruktur spelar det ingen roll vad du kan erbjuda för fordon om du inte kan ladda dom. Volvo personbilar har ju tom skrivit avtal med Tesla då de inser detta. Skulle knappast tro att Tesla kan tänka sig samma avtal för deras infrastruktur för deras semi trucks men det får väl framtiden utvisa.

Ja, total irrelevant graf…
Tesla grundades 2003, dvs för 20 år sedan!
Nikola grundades 2015, dvs 12 år senare.

Jo, jag vet vad jag satsar på.
Tesla gick bra, plus 250k

Tesla Model S är 11 år gammal.

Att jämföra till exempel med helt ny BMW 5 efter 7 år och helt ny Kia efter 5/6år.

Hårdare ord nu …

#SakerManSnartKanPrataOm
:man_shrugging::nerd_face:

1 gillning

Tesla är en jätte kul aktie för lekhinken. Det händer saker hela tiden hos Tesla som gör företaget intressant att följa. Jag tror att sannolikheten är högre för positiv utveckling än för negativ. Speciellt med tanke på AI. Och de flesta andra bilföretag kan inte sälja elbilar med vinst. Kanske inte ens BYD. Dessutom har många bilföretag jätteskulder.

Exakt.

1 gillning

Dock ganska lätt att hålla sig skuldfri när man tagit pengarna från börsen/investerare :grinning:

Mitt försök till värdering

• Snabbväxande företag brukar jag värdera på operativt kassaflöde då de ofta plöjer tillbaka mycket av vinsten för att just växa

• Operativt kassaflöde 2023 förväntas av analytikerna vara 4,7 USD/aktier och 6,3 USD /aktie 2024. Kanske kan hålla om inte ekonomin klappar ihop

• Tillväxt senaste åren och framförallt framåt förväntas vara runt 30% om året. Min tumregler är att det motiverar P/Operativt kassaflöde på cirka 30. Det är högt, riktigt högt, och kräver att man inte avviker eller får problem för då brukar bolaget straffas hårt

Värdering 2023 = 4,7 * 30 = 140 USD ish
Värdering 2024 = 6,3 * 30 = 190 USD ish

Pris över det ser jag som spekulation och Elon faktor. Bra eller dåligt vet inte jag men brukar inte bygga case på en person

Sen brukar jag vilja ha minst 20% rabatt för att ha en liten kudde om något går lite fel åtminstone.

Mitt målpris skulle i så fall ligga på 110-150 USD dvs ungefär där de var i juni. På den nivån kanske jag skulle köpa.

1 gillning

Låter mycket rimligt. Min värdering runt en 200 usd givet de tillväxtantaganden som jag gör (över 30 % topline per år).

1 gillning

Hur tänker du kring detta idag?

Jag köpte på kul för att företaget är en riktig stormvind jämfört med betonghäckarna i bilindustrin i övrigt.
Sålde fort när det luktade som Musk började intressera sig olämpligt mycket för och villig att betala århundradets överpris för Twitter.