Om ni nu försöker ignorera medias och “folks” åsikt om Musk och “försöker” tänka praktiskt.
Är det bara jag eller är det just nu Rea på alla Teslor just nu? I mitt tycke ett klassiskt exempel på “Low demand” with “High supply” ( Då folk vill sälja av sina teslor på grund av musk).
Har bilarnas framtid eller teknik blivit med riskfylld på något sätt? Har bilarna blivit sämre?
Finns det någon mer logisk förklaring till den kraftiga nergången senaste månaderna?
Sitter just nu och kollar på en Tesla model Y 2021-2022(5-8 k mil) för ca 330 tussen.
Om vi återigen ignorerar Musk, är detta inte en typisk Social överreaktion och med andra ord ett klassiskt ekonomisk köpläge?
3 år gammal bil som tappat typ 50%? Låter inte som en rea i mina öron. Problemet med Teslor är väl försäkringskostnaden efter det att garantierna löpt ut.
Har personligen ingen aning om vad en 2022 model y (Long range) kostade. Men låter rimligt med runt 650 K? Vilket blir ca halva som du nämner.
Är inte 50 % drop på 3 år utöver det vanliga ändå?
Har för mig att man räknar i snitt på 15 % värdetapp per år
Fortsätter det på denna nivå så får man ju snart en Tesla model Y för typ 150 tussen. ( Hade ju i för sig varit trevlig om man funderar på att köpa än :D)
Tänker på nazityskland och fackstrejk varje gång jag ser en tesla. Har säkert fel enligt många men känns inte moraliskt rätt att köpa en tesla i dessa dagar.
Nae jag är medveten om att åsikter om Musk är delade. Men nu försöker jag ignorera “moralpaniken” och kolla praktiskt på ett eventuellt bilköp med ekonomiska ögon.
Jag tänker att alla bilmärken är problematiska på olika sätt, man skulle tex kunna argumentera att man stöttar en Militär diktatur som bedriver fångläger om man köper en Volvo tex.(Staten kina tjänar pengar på Volvo)
Men vem vet, nästa “moralpanik” kanske hammar om just Volvo och deras priser blir på Rea. Antar att min frågeställning gäller då också.
Är Köp av en bil som gått ner mycket på grund av Sociala/Moraliska skäl rimligt ekonomiskt? Eller finns det någon ekonomisk risk jag missar i detta?
Upplever inte att Teslorna är prisdumpade just nu. De ligger i princip i samma härad med konkurrenterna när de var nya. Dvs. när vi köpte vår MY 2021 så var konkurrenterna Kia EV6, Skoda Enyaq och Polestar.
Tittar man på begagnat-priserna så ligger de alla i samma härad på ca 50% av nybilsvärdet exkl. extra utrustning.
Det var ert senaste avsnitt som fick mina tankar att gå och fundera själv. Så tack för trevligt avsnitt !
Du nämner i avsnittet att “hört att några firmor har slutat ta in Teslor”.
Tänker att detta är en indikation på att priserna kommer gå ner ändå mer. Då detta låter som en indikation att Firmorna inte får sålt några Teslor = de måste sänka priserna för att få sålt sitt “inventory”.
Och kommer det “moraliska” locket fortfarande ligga kvar så ser jag igen annan utväg att de forsätter falla. Om inte fokus börjar gå åt ett annat bilmärke av andra moraliska anledningar. Tex Volvo eller dylikt som nämnts ovan.
För känslan just nu bland “Gemene-man” säger man att man ska köpa en Tesla i dagen läge, så får man ju lite lustiga blickar tillbaka. Vilket jag tycker i marknadsekonomi översätts till att “High Supply low demand” = priser måste ner för att Köpare och säljare ska mötas?
e Edit Bra uppdatering på titeln, tack!
15% är väl det man räknar på efter dom 3 första åren. Värdeutvecklingen på en bil är ju inte linjärt.
Jag hade avgjort det beroende på vad jag tycker själv om bilen och vilken framtidstro jag har på bilen. Jag personligen har inte sett någon vidare utveckling på just elbilssidan och tycker faktiskt att det finns numera nästan bättre bilar där ute som säljes. Mjukvaran är väl det enda numera som är av det lilla extra. Dock förstår jag inte riktigt mervärdet där heller riktigt. Dom flesta biltillverkare har numera ruttplanering och förvärmning. Android Auto eller Apple Carplay erbjuder samma funktioner gratis som du får betala för hos Tesla, men du kan ha en helt annan åsikt och ha ett stort förtroende i att bilarna snart ska bli självkörande vilket skulle redan fungera för 6 år sedan. Då är det nog ett stort värde i bilen.
Jag tror faktiskt lite på att själva bilen likadant som aktien har varit starkt övervärderat och priset håller på att rättas till nu och troligtvis kommer det aldrig bli lika bra igen. Kanske bättre än idag men troligtvis är högtiden över.
Frågan är väl främst om du vill ha en Tesla och tycker priset är attraktivt?
De bilar som säljs begagnade har trots allt ägare som sitter med ett prisankare, de köpte bilen dyrt och vill av olika skäl sälja nu.
Tekniken i en Tesla är inte bättre än konkurrenterna, snarast tvärt om, och därför har de tappat marknadsandelar i en rasande takt även innan Musk blev öppet Nazistisk med såväl Heilande som stöttande av Tysklands enda Nazistiska parti.
Dock måste jag säga att det upplevs som ganska beigt att kalla det moralpanik när folk tar avstånd från en Nazist, det är sunt förnuft. Nazi-Tyskland är ej heller att jämföra med dagens kapitalistiska Kina om än de utlandet såklart har sina egna problem.
Köp en Tesla om du vill ha den. Stötta en Nazist om det är sådant du mår bra av, men andra kommer ha all rätt att döma dig för det lika mycket som de fördömt om du prisat Kina för händelserna på himmelska fridens torg.