Ska man köpa en Tesla (bil) nu när Musk är impopulär?

Att påstå att Elon Musk är nasist är ju bara trams, baserad på skräpmedias click-bait och på att han stödjer Tysklands största politiska parti. Nasistiska partier är förbjudna i Tyskland.

Är det Volvo du syftar på i din kommentar om Kina? Eller Polestar?

13 gillningar

Haha, håller nog inte med. Lex avsnitt 406. :joy:

Däremot håller jag med om att om man tog bort tekniken / datorn från en tesla så är det en rätt medioker bil.

En fråga jag har tänkt på här är ungefär samma sak som med ESG och aktier. Om man köper en begagnad då går det ju inga pengar till Tesla / Musk. Är inte det mer OK än att köpa en ny? :thinking:

1 gillning

Med tanke på hur knäppa folk är idag hade jag inte skaffat en tesla. Kommer riskera att bli fördärvad av anti trump/musk i Sverige.

Så precis ett reportage om Palestina skrikare som gjorde något liknande

4 gillningar

Det var inte skräpmedia som tog en bild i en dålig vinkel och kallade det för en heilning:

https://m.youtube.com/watch?v=-VfYjPzj1Xw

Du skulle inte känna igen en Nazist om han så slängde in dig i en gaskammare.

17 gillningar

Det du framhåller är det logiska, men tänk på att alla är inte logiska. Lite som att “ha rätt” och “få rätt”. Undvik problem genom att välja ett annat märke. Du har fru och barn och familjen skall inte behöva utstå att nån rispar in hakkors eller att de slår sönder rutorna eller att de målar obscena meddelanden på bilen. Varumärket Tesla är skadat oavsett vad man tycker om Musk. Dels har du värdetappet för att få vill förknippas med Musk, sen kommer försäkringspremien skjuta upp i höjden då bilmärket kommer ha ökad presentation av skadeärenden och det kommer ni få betala.

2 gillningar

Det är inte moralpanik att inte vilja ha en Tesla. Jag vill inte heller köpa en Dodge eller Alfa Romeo. Det är kassa bilar helt enkelt.

Tesla döljer sin kasshet med massa “funktioner” som egentligen inte fyller något verkligt syfte.

2 gillningar

Fick själv bilen repad för två veckor sen. Så det kan vara något att ha i åtanke :person_shrugging:.

2 gillningar

Tänker också på nazityskland varje gång jag ser en Volkswagen, Mercedes, Porsche, Audi, Ford, BMW, Opel.
Folk som kör med Continental däck, Flyger med Lufthansa, äter Dr Oetker pizza, luktar Chanel och använder varor från Miele, Siemens och AEG.
Listan kan göras långt.

Samma folk klagar på Tesla :joy:

Köpte en till model 3 nu aka spargrisen.

12 gillningar

Skillnaden är väl att det där är historia, Tesla är något som händer här och nu och påverkar framtiden. Tycker det mest är synd att Musk ska engagera sig politiskt och förstöra för Tesla som ändå fått till mycket nytänk i bilbranschen.

4 gillningar

Efterfrågan på andrahandsmarknaden stödjer efterfrågan på förstahandsmarknaden. Mycket färre skulle delta i en IPO om man inte förväntade sig att kunna sälja aktierna senare till ett högre pris.

1 gillning

Du ser på allvar ingen skillnad med något som händer just nu och något som hänt för många decennier sedan, och där de iblandade lämnat företagen (och oftast dött)?

6 gillningar

Den logiska förklaringen är väl att en stor del av värdet i en tesla har legat i dess höga status och att statusen nu inte längre är så hög.

2 gillningar

Exakt, det är redan historia IOM det har redan hänt. Om 5-10 år ingen kommer bry sig.

1 gillning

Hög status i Tesla är väl att ta i. Komforten är som i Nissan Micra, byggakvalite på interiör och lackering är medelmåttig.

Enda fördelen med Tesla mot andra elbilar är snabbladdare, ingen kommer i närhet av enkelheten.

Har en vän som fick sin model Y noga “nycklad” längs hela sidan när den stod på parkerad på gatan för ett par år sedan dvs innan TESLA blev icke PK . Han hade stängt av sentryfuktionen eftersom folk gick förbi bilen nära mest hela tiden och det blev struligt… Inte kul alls. Dessutom rejäl självrisk…

3 gillningar

Bil är alltid ngn slags markör “det här är jag”.
Om du vill kommunicera att Teslas varumärke är “den jag är” , så varsågod.
Bli inte förvånad om du kommer få kommentarer, eller ännu värre, skadegörelse.
Det sägs att bilhandlare vägrar ta emot Teslor eftersom de inte ses som säljbara. Stämmer det?

5 gillningar

Ja, vissa har slutat. Carla gör det däremot fortfarande men de ger inga bra bud på grund av prisosäkerhet. Det är per i onsdags i förra veckan när jag pratade med dem.

1 gillning

Alltid intressant hur Musk-kulten poppar upp i dessa trådar.

3 gillningar

Att folk orkar bry sig :joy:. Vill jag ha en bil så hade jag köpt den oavsett om den var förknippad med Hillary Clinton, Epstein eller Gadaffi.

2 gillningar

Nya Tesla MY är övervärderade som företagsleasing, jag bryr mig bara om att man får en prisvärd produkt.

Får en tydlig känsla av att “teslahypen” är över och konkurrenterna kommit ikapp på många fronter.

1 gillning