Ska man köpa en Tesla (bil) nu när Musk är impopulär?

Det kom ju en ny grupptalan i USA för lite sen där Tesla anklagas för att manipulera miltalen på bilarna efter en egen algoritm snarare än baserat på faktisk körd sträcka. Tesla Lawsuit Alleges Automaker Manipulates Odometer Readings to Avoid Warranty Obligations

För er som kan tänka er att köpa en begagnad Tesla, hur skulle det kännas om de faktiskt fifflar med miltalet på bilarna för att fabriksgarantin ska gå ut snabbare?

1 gillning

Några reflektioner från min sida på denna tråd:
1.Det är väldigt svårt att tänka/diskutera enbart praktiskt/ekonomisk när det kommer till en Tesla. Nästan alla lägga egna personliga åsikter och värderingar.
2. Men det kanske är sant även för andra bilmärken, då Bil är så tydligt kopplat till “status”?
3. Rent ekonomiskt , så det ända jag ser som förhöjd risk just nu, är att det finns större risk för att “Aktivister” repar din bil. Därav kanske högre försäkringskostnad på sikt?
4. Bilmärken som kommer i blåsväder, historiskt inget nytt. Och mitt under stormen så tycker “massan” att “aldrig i livet att jag ska kunna äga Varumärke XYZ” . Men 5 år senare så har det blåst över i 99 % av fallen. Då Varumärket Tesla i detta “blåsväder” har “dåligt ryckte på stan” är i nuläget på grund av VD:n för bolaget och inget kopplar till tekniken/bilen. Bilen har varit den samma(Eller blir bättre för varje version).

4 gillningar

Punkt 3 bedömer jag nog ändå som en ytterst minimal risk. Även om någon repat en Tesla i aktivistiskt syfte får man ju sätta detta i relation till hur många Teslor det faktiskt finns i Sverige. Sannolikheten blir så liten att det inte lär påverka försäkringspremierna. Då är väl risken högre att en Tesla-återförsäljare eller laddstation påverkas.

På tal om Tesla. Igår släppte tyska ADAC statistik baserat på de 3,6 miljoner utryckningar som ADAC:s bärgningspersonal gjort under 2024.

Den bästa elbilen enligt ADAC var Tesla Model 3 med 0,5 haverier per 1000 bilar med 2022 som första inregistreringsår.

4 gillningar

Tror inte alls att det är köpläge. Marknaden kommer svämma över av återlämnade treårsbilar och det i kombination med översteprästens regelbundna hjärnsläpp kommer nog driva priserna neråt en bit till. Dock blir det såklart köpläge när vi nått botten givet att man faktiskt vill ha en Tesla. Skulle aldrig köpa en ny men beggad går ju inte pengarna till Tesla…

3 gillningar

Tänk på att du även behöver undvika Tesla Superchargers trots att du äger en Tesla och kan ladda till förmånliga priser samt att navigationssystemet är byggt för dem. Annars går ju “pengarna till Tesla”. Vad gör du om du krockar och verkstaden behöver beställa reservdelar? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

För några år sen var Tesla den perfekta bilen i miljömedvetenhetens tid.
Helt plötsligt kunde man som framgångsrik man kombinera miljömedvetenhet med en cool bil som grabbarna imponerades av.

Således var den galet övervärderad som bil men värdet/priset bestod av kostnaden för bilen samt den moraliska förträffligheten man fick.
Nu till följd av att Musk inte har rätt moraliska ståndpunkter så har moralbubblan runt Tesla spruckit. Då får man fråga sig om det pris man betalar är under kostnaden för själva bilen. Om svaret är ja är den undervärderad.

Personligen tycker jag att det hela är väldigt intressant att beskåda från behörigt avstånd.

8 gillningar

Ja, jag har själv varit i anti-trump-sekten och det är helt otroligt hur rabiat man kan bli av propaganda. Finns det något man inte skulle göra mot en nazist, liksom?

Lätt att göra fel, trots att man tror sig stå upp för vad som är rätt. Riktigt läskigt hur många som låter sig uppmanas att vandalisera oskyldiga människors saker.

De är inte bättre än vad de säger sig bekämpa :pensive:

8 gillningar

Intressant tråd , tack!
Musk väcker mkt känslor hos många men även andra saker har oroat oss, som strejken tillgång till service / reparationer, rykte om panikbromsningar, höga försäkringskostnader och att dom verkar fått dåliga besiktningsresultat.

Vad kommer dom ha för andrahandsvärde i framtiden?

Hur blir TCO då?

1 gillning

Ja, den som det visste. Det här är en av flera anledningar till att jag föredrar leasing med garanterat restvärde. Då slipper man tänka på det här.

Även om du väljer ett annat märke kan det här vara en besvärlig fråga. Ta Polestar, som i mångas ögon är ett vettigt alternativ. Aktien har rasat med över 90 % och bolagets framtid tycks hänga i en skör tråd. Vad händer med andrahandsvärdet om de kursar? Det finns även risker med att äga kinesiska elbilar.

Men om vi håller oss till Tesla.

Strejken, service och reparationer

Strejken har kallats ett stort fackligt misslyckande efter att Tesla-försäljningen slog rekord förra året trots blockaden. Man har kringgått allt från leverans av bilar till invigning av nya Superchargers. Verkstadsbesök är heller inga problem. Jag använde själv en auktoriserad Tesla-verkstad i vintras efter att vi kört på någonting. Vi behövde inte ersättningsbil i två veckor ens.

Då kanske det här mer är en politisk fråga. En del anser att konflikten är avgörande för svenska modellen. Andra att IF Metall bedriver maffiametoder som tvingar på företag “ett frivilligt avtal”.

Rykte om panikbromsningar

Vad är det här för rykten? Ibland uppstår en inbromsning när adaptiv farthållare eller autopilot tror att det finns ett hinder, så kallad fantombromsning. Antar att det är dessa du tänker på? De flesta som kör Tesla har varit med om det här. Samtidigt så förbättras det här kontinuerligt med nya uppdateringar. Så vitt jag förstått det (som inte körde Tesla före 2023), var det här var betydligt värre förr.

Höga försäkringskostnader

Ja, det här kommer man dessvärre inte runt idag.

Dåliga besiktningsresultat

Det här har primärt handlat om bromsar, hjulupphängning och belysning i tidigare modeller. Uppdateringarna i Highland och Juniper bör ge bättre besiktningsutfall men eftersom dessa inte börjat besiktigas ännu så får vi avvakta tills ny data är tillgänglig. Köper man begagnat får man däremot ha det i åtanke här och nu.

1 gillning

Kan man eller har man kunnat tecka avtal där Tesla har ett garanterat restvärde ? Har garanterad månadskostnad som inte påverkas av ev ränteändringar?
Som man kan välja höga mil?

Vi kör runt i en betald dieselbil själv. Inte gratis , kanske inte billigast TCO heller . Men jag tror att jag begriper priserna och det det känns mindre riskabelt.
Elbil som andrabil känns mindre knepigt men vi vill inte ha två.

Alla elbilar känns dyra så vad ska man välja?
Osäker tco utifrån att man inte vet andrahandsvärde utvecklingen.

Många leasing som faller ut nu och ska ut på marknaden. får väl se hur det går? kommer dom gå åt?
kronan är väl starkare nu än för ett tag sen så kanske mindre som går på export? så mättas marknaden?

Så många faktorer, lutar själv ändå åt att jag inte orkar byta än på ett tag.

Ni som inte har en tesla, vad tycker ni vore rimligt pris för en model Y och en model 3 idag?
Ett pris som skulle göra det intressant att seriöst överväga köpa en?

låt oss säga ca 5000 mil av en long range variant

Själv tänker jag runt 240k för en model y eller 180k för en model 3.
Med det sagt slipper jag nog köpa en på ett bra tag

Allt under 300k är bra i mina ögon. Även om begagnade Teslor är billigare nu än innan november tror jag de kommer tappa mycket när 2% och 0% räntebilarna ska ut på marknaden. Sedan när nya Tesla model Y erbjuds med lägre ränta lär beggade Y tappa ännu mer.

I det stora hela är beggade elbilar generellt bra köpläge nu innan drivmedel blir dyrare år 2026. Men det snackas om fler incitament för att öka elbilsförsäljningen så den smarta väntar in höstbudgeten iallafall

1 gillning

Även det tycker jag är på väg bort åtminstone här i Sverige. Min bil har registrerats hos cirkle k för några år sedan. Fungera utmärkt. Bara koppla in bilen så börjar den ladda efter några sekunder.

Andrahandsvärdet! Utbudet verkar rekord och hypen är över.

Bara väntar in att nya modell Y kommer reas ut, efterfrågan är låg med korta leveranstider med urusel försäljning
Tippar på prissänkningar på runt 100 K på som kommer sänka marknaden ännu mera.

1 gillning

Det är knappast Elons ägarandel som gör att Elon är så hårt kopplad till Teslas varumärke.
Elons roll som grundare + VD + mycket framgångsrik marknadsförare som lyckats bygga upp Teslas varumärke från noll utan betald reklam är väl det som spelar roll.
Där har Tesla tjänat miljarder på den starka kopplingen men nu verkar den ju åt andra hållet också.

Att jämföra Elon med Quatar är med förlov sagt en aning enfaldigt.

3 gillningar

Påminner om vad tråden skulle handla om.
Dvs, är det köpläge på en Tesla om man inte har problem med deras VD?
Håll politiska åsikter och diskussioner om olika länders styre utanför denna tråden.

Har rensat bort några inlägg.

2 gillningar

Köp en Tesla framförallt för det är en utmärkt begagnadbil; bra garantier på batteri och drivlina, minimal service, effektiv, uppdaterad mjukvara, säker, rolig, mm.

Om Elon Musks tvittrande bekymrar er, köp bilen för allt som Elon ÅSTADKOMMIT, avstå inte pga av några tweets som ni ogillar. Han är väldigt aktiv på twitter, så det går alltid att hitta något att bli upprörd över. Och avstå inte för han tillfälligt sitter i Trumps regering, där hans uppdrag begränsar sig till något motsvarande riksrevisionen.

Och tro inte på all FUD som sprids här och på andra ställen genom åren om batteribränder, redovisningsbedrägerier, återkallelser, bristande efterfrågan och nu senast fusk med miltalsräknaren.

5 gillningar

Som att han varit till stor hjälp att installera en Fascistisk regim i vita huset?

Eller de som dött pga hans lögner om FSD?

Eller de hundra tusentals som kommer att dö efter hans kapning av USAID?

Mmh, jag bojkottar Tesla och Musk för exakt det han gjort, och inte för några tweets.

7 gillningar