Låta vinnarna löpa hur länge?

Om du har en aktie som går som Usain Bolt. När ska man sälja? Ska man ens sälja? (Aktien är Crunchfish om ni undrar.)

Min lekhink passerar snart min passiva hink och jag tror aldrig jag kommer ha en sån här sagolik tur igen.

Känns inte så lockande köpa andra enskilda aktier för det känns föga sannolikt att jag kommer ha samma tur igen och uppleva samma sak. :slight_smile:

Ska man sälja hälften/allt och stoppa in i passiva hinken. Dubblerat sin passiva hink på 4 månader. Svårt känna sig som en förlorare då. :innocent:

Om inte aktien går upp ytterligare? Jag sålde 50% när aktien gått upp 100% och tyckte jag gjort en lysande affär mitt i coronakriskrasch.

Hade jag behållt och sålt nu hade det blivit ytterligare 600%. Fast omöjligt veta i förväg såklart. ^^

Jag är lite rådvill. Hur länge ska man låta vinnarna löpa? :face_with_raised_eyebrow: :thinking:

Man kan inte veta när toppen är.

Ett strategi är att ta hem instatsen efter 2-3 ggrs dubblering och låta resten vara kvar
Då kan du inte förlora något på affären. Allt som händer därefter är ren vinst.

Fortsätter aktien dubbla sig ett par gånger, så fortsätter man ta chip från bordet.
Kanske 20 % åt gången.

4 gillningar

Jag skulle säga att man ska bara ta hem vinsten när det är dags att ombalansera. Det är oftare så att ens vinnare fortsätter vara vinnare, så ofta är det dumt att sälja av sina vinnare. Men om en enskild aktie börjar bli stor så kan det vara läge att sälja av den för att få rätt balans i ens sparande igen.

Utifrån detta så låter det som att det är dags för en ombalansering enligt min mening. Personligen så hade jag inte chansat på att ha samma tur igen och flyttat över en hel del till passiva hinken. Vad som helst kan ju hända med saker i lekhinken.

4 gillningar

Menar du 20% efter varje dublering? :slight_smile:

Tack för svar! :innocent:

Jo. jag menade efter varje dubblering, men det var inget värde skrivet i sten. Du kan ta ut 15% 20% 30% 40% eller 50%

Det man vill undvika är att ha varit miljonär på pappret i flera år, men aldrig tagit hem någon vinst och att det senare rasar.

2 gillningar

Efter varje dubblering ökar risken för större fall. Efter första dubbleringen kan caset fortfarande vara starkt. Efter andra dubbleringen kan det vara så att man fortfarande tror på bolaget, men inte kanske tror att det dubblas igen. Efter 3-4 dubbleringen bör man kanske dra ut mer och mer pengar. Caset borde försämras efter varje dubblering.

2 gillningar

Ett sätt man kan tänka på är att efter innehavet har gjort x2-3 så säljer du av så du får tillbaka det du gick in med. Dvs att pengarna som ligger kvar är som att “spela på husets pengar” - Det som kallas för “Point of no Concern” - och låter detta sedan löpa fritt.

Vad du investera de pengar du säljer av är upp till dig, men om din lekhink höll på att bli för stor så kanske passive hinken vore rimligt?

4 gillningar

Jag tycker det är dumt att sälja av enbart för att en aktie uppnått X procent. Warren Buffets filosofi “Our favorite holding period is forever” har inte direkt gjort honom fattig. Även om en aktie skulle kosta 6 gånger så mycket idag jämfört med ett år sedan kan den faktiskt ändå vara billigare rent fundamentalt. Hur ser risk/reward ut idag? Saknar uppgången substans? Finns det fundamentala faktorer som motiverar fortsatt uppgång? Kan man inte komma fram till ett tydligt svar så för all del, säkra lite vinst.

Sedan är det en annan sak att balansera om för att en enskild aktie börjat ta en orimligt stor del av portföljen. Jag kan för övrigt ingenting om Crunchfish.

4 gillningar

Jag är i samma situation men med en annan aktie(Storytel). Jag har sålt av ganska lite genom åren och jag skulle (möjligtvis helt felaktigt) säga att istället för att stirra sig blind på hur många procent den går upp eller dubbleras så finns det flertalet andra frågor runt bolaget, branschen, framtiden och hur stort det investerade beloppet är som man kan ställa sig.

1. Är det fortfarande ett tillväxt-case? Både branschen och bolaget. Vad är redan nu inräknat i kursen?
  2. Behöver du delar eller hela det investerade kapitalet för att leva det livet du vill leva?
  3. Är beloppet så stort nu att du möjligtvis blir bitter och besviken om värderingen skulle rasa?
  4. Vad är din alternativa investeringen och vilken avkastning ger den om du nu säljer av hela eller delar av innehavet?
  5. Hur kändes det när du sålde av 50% och resten då verkade ha rusat 600% till?

Nu vet jag inget om Crunchfish men i mitt fall så har jag under många år med mitt innehav kommit fram till att först nu när det är en rejält stor summa så börjar jag kunna motivera mig själv att ta hem merparten av vinsten. Men det har ju samtidigt, precis som du, inneburit att jag haft tur och gjort en chansning.

Jag tycker framförallt punkt 1 ställer till det för en.

4 gillningar

Detta är ju ett auktoritets-arugment (argumentationsfel) och håller inget värde.

Dina övriga resonemang gillar jag dock, och håller med om.

Ett perspektiv jag skulle vilja bidra med är om en aktie går upp från 100kr till 300kr och du väljer att inte sälja - har du gjort en vinst på 200kr eller är du bara 200kr mer exponerad? Tåls att tänka på.

2 gillningar

Själv gör jag en ombalansering nån gång per år då jag inte vill att mina aktier ska vara för stor andel av mitt kapital.

Sen på frågan “när ska jag sälja” beror ju på varför man har köpt. Har man en klar tanke innan man köper blir ju frågan lättare. Ex om man köper en aktie mest för att den är hypead just nu skulle jag ta hem vinster rätt tidigt, men om man ex köper en aktie för att man tror att det kommer finnas en stor marknad för företaget på 2-3 års sikt så känns det ju dumt att sälja efter en månad för att den går upp mycket.

2 gillningar

Om en aktie går upp rejält försöker jag sälja av insatsen jag köpte aktien för och sen låta resten ligga.
Tyvärr tycker jag ibland att de blivit dyrt nog och sålt allt för att sen se den segla iväg långt mer än jag sålt för, men blivit bättre numera på att hålla vinnarna längre.

1 gillning

Något som jag sällan ser nämnas som tips är att faktiskt ringa och prata med bolaget. Det är en stor skillnad som jag ser när jag tittar på min professionella vänner jämfört med oss småsparare. Visst underlättar det med större kapital men inget hindrar en från att försöka.

I ett case som jag ligger i nu, så har jag / vi ökat positionen i varje väsentlig ökning av kursen. Stor skillnad mot förr när ”jag skulle hämta hem vinsten” :man_facepalming:

2 gillningar

Kan verkligen hålla med, har efter ett par bolagsstämmor helt lämnat företag och sålt av allt när man insåg vilka tomtar som satt i styrelsen, visade sig vara väldigt bra kliva ur dessutom, likadant har de varit att t.ex kliva in mer i andra bolag efter en presentation av kompetenta människor som man förstår kommer driva bolaget på ett bra sätt.

3 gillningar

Om man inte förstår varför en aktie har stigit väldigt mycket eller om en aktie har stigit mycket pga. yttre omständigheter snarare än att “bra” saker har hänt inom bolaget så tycker jag att det känns bra att sälja delar av innehavet, speciellt om innehavet har blivit för stor del av det totala sparandet.

Jag sålde i januari delar av mitt innehav i Avanza som har ökat i värde mycket på kort tid. Kursen har stigit lite till sedan jag sålde men det gör mig bara glad eftersom de aktier jag har kvar nu är värda mer och jag ångrar ändå inte att jag sålde “lite” av mitt innehav. Jag funderar nu på att sälja lite till, kanske 1000 aktier, eftersom jag fortfarande känner att Avanza utgör en alltför stor del av mitt innehav. Om kursen fortsätter upp kommer jag främst att vara glad för det eftersom de aktier jag har kvar då ökar i värde.

2 gillningar

“What is an exitstrategy?” - DeepFuckingValue

Nemen skämt åsido. Det handlar väl tillslut om villkoren för ens exitstrategi har uppfyllts eller inte? Inklusive all ny data som har tillkommit sen man köpte.

1 gillning

Ja, när jag sålde 50% så fick jag tillbaka min insatssumma. :slight_smile:

Ja, den aktien har varit min bästa börskompis 3 år i rad. Man kan läsa i avanzas ”Så gick ditt börsår.” - mail.

Jag tror företaget ändå är i sin barndom. Dom har ju tjänat mig väl hittils så jag håller nog hårt i dom tills det är dags för årliga ombalanseringen i Januari 2022. :slight_smile:

1 gillning

Varit miljonär på papperet i flera år sedan allt rasar låter verkligen inte roligt. :expressionless:

Ja, precis. Dit nådde jag när jag sålde 50%. :slight_smile:

Även om det är husets pengar är det om jag skulle sälja allt idag motsvarande 4 års sparande. Skulle kännas snöpligt förlora dom. Fast i nuläget går aktien som tåget.

Jag är dock lite rädd att bli fartblind när det trillar in 50 000 per dag. :neutral_face: