Låta vinnarna löpa hur länge?

Jag är fullkomligt övertygad om att i framtiden kommerhela uppkopplade mänskligheten kommer ha digitala pengar. Som swish fast bättre. :slight_smile:

1. Det är i sin barndom. Ägt aktien sen 2017. Nu börjar det ta ordentlig fart. :slight_smile:

Jag köpte för 40 kr sen rasade den ner till ~3 kr :see_no_evil:

sen köpte jag aktier på 5 och 8 kr så mitt köpsnitt ligger på 12,76 kr. Och idag är den värd ~101 kr.

1. Nej, dom pengarna är i högsta hinken med störst risk. Pengar som är ”över.”

2. Ja, klart det skulle vara sorgligt om kursen bara rasade samman. Även om det vore ”husets pengar”

3. Alternativa investeringen hade varit passiva hinken ~7% årlig avkastning i snitt.

4. Det var inte så att den rusade direkt. Dröjde 12 månader. Jag sålde 50% och köpte en permanent portfölj som på 1 år avkastat typ 1,5% :laughing:

Det är ju ingen spännande portfölj direkt men vill kunna sova nästa kris och bara sitta still i båten. :innocent:

”Pris är vad du betalar, värde är vad du får.” Warren Buffet

Klart det känns lite jobbigt att hade jag aldrig sålt av hade jag haft 1000 000. :roll_eyes:

Nu sitter jag ”bara” med hälften.

Det är synd och skam att klaga men jag har blivit lite fartblind här. :crazy_face:

1 gillning

Fast vinst har du väl inte gjort? Det gör du väl först när du säljer? :thinking:

Jag tror och hoppas företaget har framtiden framför sig. :slight_smile:

Så, jag håller nog hårt i dom tills årliga ombalanseringen. :]

Håller med. Då blir ju frågan när istället för om man ska ta hem vinst.

1 gillning

Det är jag också de dagar som blir +50000 men det går över när det är -50000!

2 gillningar

Vad bra! Du blir glad i alla lägen. :slight_smile:

Jag känner en som har väldigt god insyn i bolaget och suttit i styrelsen så jag ska bolla lite med den personen. Tack Jan! :hugs:

Haha vad bra! Så det är botemedlet. :rofl:

Med chansposter säljer man hälften när positionen fördubblas för att ta hem insatsen, sedan låter man det löpa tills kursen är nere på 0:- eller man blivit snuskigt rik.

3 gillningar

Bara för det gick den -50 000 idag hittils. :see_no_evil:

Varför sa du så?! :rofl:

Men visst hjälpte det mot fartblindheten?

4 gillningar

Den gick -75 000 sen hämtade den upp så bara -12 000. :sweat_smile:

Intressanta inlägg men än mer intressant tycker jag är att ingen verkar ha haft en vinnare som löpt och hållt den så länge att allt gått åt skogen. Om man är långsiktig i sin vinnare(säg 10-15 år) så funderar man en del på om vissa aktier som rusat rejält bra under sina första år sedan faller tillbaks och aldrig återvänder till den höga värderingen.

Har vi några exempel på kvalitetsbolag som ni hållt kvar vid som blott långt senare bara är en skugga av sitt forna jag?

Framfab och Ericsson. Kolla kurserna sen IT bubblan sprack.

ok, jag tänkte att vi plocka bort IT-bubble bolag och liknande. Även bolag som straffats hårt under börs-krascher. Jag tänker mer. Kan Evolution Gaming vara värd 250kr om typ x antal år för då har konkurrenter tagit över eller marknaden förändrats.

Så Ericsson var kanske ett bra exempel. Har inte koll på dess kurs-historik.

Ericsson var ett IT bubbla bolag…

Att plocka bort sånna bolag är ju i praktiken att plocka bort alla exempel du efterfrågar?!

Been there, done that många gånger om. Har till och med ägt aktier (tidigare raketer) som till slut avlistats och skräpat i portföljen under flera månader. Sjukt irriterande. Då är det bättre att sälja aktien till 1 cent för att slippa den konstanta påminnelsen.

1 gillning

Något bolag som man känner till?

Känns som en sund motvikt i diskussionen om att man oftast säljer för tidigt på sina vinnare.

1 gillning

Nej, just den var ett Kinesiskt bolag som var listat på smålistorna i USA. Minns faktiskt inte vad det hette eller vilket år det var. Har avslutat det kontot idag så har ingen historik kvar.

Det var under en period där en del Kinesiska bolag tog sig in på amerikanska listor via reverse mergers. Rapporterna var inte bara fantastiska utan rena rama scams. Det här blev en stor skandal i USA. Kom ut någon dokumentär på det här med som jag inte heller minns vad den hette. Kanske finns någon här inne som kan friska upp mitt minne.