Tesla och service

Utbruten tråd om Tesla, dess serviceverkstäder mm.
/ Mod Tomas88

Ja, jag ska nog ta och överväga Tesla seriöst när det är dags för nästa bil. Fått berättat för mig att man kan få hjälp med felsökning av bilen per distans och att därefter kommer vägassistans eller mekaniker ut. Med min inverterade upplevelse i bagaget så låter det väldigt lockande.

1 gillning

I teorin ska det funka så, ja. Jag har inte ägt min så länge och inte behövt nyttja något sådant, men en kompis har haft hjälp med bromsservice efter några år. Processen var rätt smidig får man säga; lägg ett ärende i Teslas app, få kostnadsförslag som ska godkännas, sen kommer en ranger ut och fixar på ens garageuppfart. Man behöver inte ens vara hemma om man inte vill eftersom Tesla kan låsa upp bilen på distans.
Samma kompis åkte ifrån nyckel-kortet och hade alltså bara mobilen med sig. Den gick sönder så det blev lite jobbigt att komma in i bilen. Då kontaktade han sin fru som kunde låsa upp på distans (vilket även Tesla ska kunna göra i sådana lägen).

1 gillning

Hur ser det ut med verkstäder nu? En kompis Tesla behövde in på verkstad, och den var 25 mil bort.

Han hade sån tur att Tesla körde dit bilen åt honom, men han fick sätta sig på tåget och hämta den sen.

Hitta oss | Tesla
Ganska glest om man inte bor i storstadsregionerna. Detta är en av anledningarna till att Tesla går bort för mig när jag ska välja bil.

Norr om Uppsala finns det bara en enda serviceverkstad i Sverige.

4 gillningar

Oj! Det var värre än jag trodde! Man kan ju lätt ha 50 mil till närmaste verkstad. Det tar ju minst en heldag att åka fram och tillbaka.

Man blev ju också lite intresserad av vad ett skadecenter är och när det behövs. Fanns inte många i världen.

Jo, det skulle väl behövas fler service center norröver. Men tänk också på att en Tesla inte har något obligatoriskt serviceintervall, som en fossilbil (och andra elbilar) har.

Visst, den kan behöva in på verkstad så klart men själva servicebehovet är minimalt. Dessutom kan du ju även serva på andra verkstäder.

Senast jag servade min Tesla så kom Tesla Mobile Service hem till mig och gjorde det. Mobile Service har de även på platser där de inte har något servicecenter.

Problemet är ju garantiärenden som inte kan hanteras av mobila tekniker.

Sen att en Tesla inte har samma servicebehov…

Visst byter man olja med jämna mellanrum i en vanlig bil, men det finns en hel del saker utöver motorgrejer som behöver bytas efter ett tag.

En Tesla är ändå 90% vanlig bil, och det finns en hel del grejer som måste bytas ibland som inte kan göras mobilt.

3 gillningar

Nu länkar du till en video om gamla lyxbilar som Model S och X. Model 3 och Y är helt andra bilar med mycket mindre problem.

Det är inget magiskt med just Tesla. Men elbilar är långt från 90% ”vanlig bil” om man med detta menar en diesel/bensinbil. Det finns bara en bråkdel av de rörliga delarna som sitter i en förbränningsmotor.

1 gillning

Går det överhuvudtaget inte att kommunicera med detta företag, för att erhålla service och support?
Får man kontakt via en app eller ringer, mailar, SMSar man helt enkelt.

90% var väl lite överdrivet, men av min erfarenhet med bilar finns det jävligt mycket annat som går sönder förutom motorn iallafall.

Det är min erfarenhet också. Det är andra saker som brukar gå sönder. Om man bortser från gamla 142:or och sånt jag körde på 80-talet har det varit ytterst lite problem med motorer, koppling och växellådor.

Temostathus på en BMW, gick på garantin. Plastskräp. En mulitirem på en Kia, 300 kr, bytte själv. Men det är ju en slitdel egentligen.

Det som behövt repareras är styrväxel, länkarmar, krängningshämmarstag, bromsok, diverse elfel, dörrhandtag, lås, kupéfläkt, radio, ABS-givare. Rost naturligtvis.

2 gillningar

Det går givetvis ypperligt att ringa eller besöka ett servicecenter. Men Tesla har byggt en riktigt (ja, faktiskt!) bra app som används för allt från att beställa bil, till att ta emot leverans, till att boka service. Det fungerar annorlunda än hos de tillverkare som har en återförsäljare och verkstad i varenda håla.

Som tillägg så ryktas det om att det är rätt rejält ökade väntetider på service nu under rådande omständigheter.

Tidigare var det cirka 4 dagar till nästa tillgängliga tid på mitt närmaste SC och sist jag hörde klagomål var det 52 dagar.

Säger inte att man ska avstå från att köpa Tesla bara för det, men kan vara värt att ta i beaktande så man inte blir besviken när bilen behöver service.

Har en trogen Fossil-Toyota där jag endast lagat en defekt sidospegel, bytt ut batteriet samt gjort fyra oljebyten under nio år. Avstår alla elbilserbjudanden.

Förstabilen skall bytas ut inom 1-2 år och då blir det en elbil men definitivt ingen Tesla! Och ingen kinabil heller för den delen så länge Kina stödjer Putins vidriga krig mot Ukraina och dess civilbefolkning.

3 gillningar

“Problemet” är ju att Teslas mjukvara och energieffektivitet (med mera) fortfarande är långt före konkurrensen, så pass att det är svårt rekommendera någon annan tillverkare. Hade varit väldigt intressant se vad deras ingenjörer hade kunnat åstadkomma utan Musk vid rodret.

1 gillning

Är det verkligen så?

Finns ju elbilar med motsvarande eller bättre räckvidd nuförtiden, även utan att ta hänsyn till att Tesla har en tendens att överdriva vad bilarna är kapabla av.

Aj aj aj. Inte smart. Hade du haft elbil så hade du garanterat haft 0 st oljebyten, till en kostnad av 0 kr.

1 gillning

Kan du ge exempel på hur Tesla överdriver? Vilken del av WLTP är det som de inte lever upp till?

1 gillning