Tesla och service

Ja det finns bilar med bättre räckvidd. En del bilar är även effektiva och har inte bara stort batteri. Det finns också bilar med högre prestanda. Och bilar med bra komfort.
Att just Tesla skulle ”överdriva” räckvidden mer än andra tillverkare känner jag inte igen, det är en standardiserad mätcykel (WLTP) och ingen tillverkare når denna räckvidd i kyla eller motorvägsfart.
Av de handfull elbilar jag hunnit äga/köra under längre tid så är min nuvarande Tesla helt klart snålast och mest i närheten av sin stipulerade räckvidd. I övrigt är Tesla långt före på många områden men inte alla. Det finns många konkurrenter som är bättre på flera parametrar men ingen som är bättre på allt eller kan erbjuda en smidig helhet utan att det plötsligt kostar rejält mycket mer.

Fast deras hårdvara blir går ju i helt motsatt riktning när man tar bort spakar och knappar. Hade inte elbilen varit uppfunnen än och någon tillverkare av vanliga bilar gjort det hade idén totalsågats.

1 gillning

Men, skulle inte den här tråden handla om Tesla och service?

För den som är intresserad så kan man se här att Tesla har ett tiotal servicecentrer i Sverige:

https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2&search=Stockholm%2C%20Sweden&bounds=63.37241289259684%2C19.151568962625095%2C56.06049277394209%2C10.582233025125095&zoom=6&filters=service%2Cnacs

Dessutom har man, som nämnts tidigare, felsökning på distans och Mobile Service (en tekniker kommer till dig och servar bilen).

Förutom detta kan även andra verkstäder serva Tesla.

Ytterligare en viktig aspekt är att ingen Tesla har någon obligatorisk service för att garantierna ska gälla.

Någon nu som undrar något mer gällande just Tesla och service?

Reparationer på garanti som inte kan hanteras mobilt, måste man ta sig till en av deras 10 verkstäder då? Det kan ju som sagt vara över 50 mil enkel.

Kiruna - Umeå är t.ex 60 mil.

Om så är fallet, måste man bekosta resan själv?

Din första fråga är nog enklast om du ställer till Tesla. Jag kan tänka mig att vissa reparationer kan utföras av andra verkstäder än Tesla.

Din andra fråga hittar du svaret på här, och det skiljer sig inte mellan Tesla och andra tillverkare:

Yes. Jämför man med elbilar från t ex VAG eller Kia som ska ”servas” (dvs inspekteras) med jämna mellanrum för ganska dyra pengar så blir det en stor fördel för Tesla. Jag kommer göra bromsservice och byta kupefilter på lämpliga intervall men i övrigt räknar jag med att det bara kommer handla om reparationer.

Ja, om man tar ett extremt exempel så kan man nog hitta ytor på kartan med 50 mil till ett servicecenter.

Om bilen behöver åtgärdas på garanti så är Tesla generellt ganska bra på att hantera mycket med mobila servicetekniker. Grannen hade t ex en hel dörr som byttes hemma i carporten (inte garanti utan egenförvållad skada). Även det mesta med elektronik kan servas av rangers.

Det som kan bli bökigt är om man råkar ut för en större åverkan eller krock där det inte bara handlar om plåtskada. Då måste oftast bilen till Tesla.

1 gillning