Varför går det inte att få en exakt tid för en vanlig service? Bilfirman måste ha bilen en hel dag för att utföra en service som tar 30 minuter. Oftast ligger verkstäderna utanför stan och har dåliga kommunikationer så man får hoppas man känner nån annan med bil som kan köra en fram och tillbaka.
Varför är det så egentligen? Jag själv har 45 min enkel väg till verkstaden dessutom.
Det verkar skilja sig en del mellan verkstäder och tillverkare.
När jag leasade Volvo så hade verkstaden bilen hela dagen. Då fick jag lånebil men först när jag propsade på att jag behövde en.
När jag leasade VW så fick jag en exakt tid. Kunde ta en kaffe och sen hämta bilen.
Båda verkstäderna låg relativt centralt dessutom.
Men som sagt. Det verkar vara ett stort spann bland verkstäderna.
När vi köpte våran nya bil i höstas tecknade vi serviceavtal för att lånebil då ingår. Förstår att det finns nackdelar med det men det gör att jag lättare kan lämna bilen vilken dag som helst utan att behöva ta ledigt från jobbet eller hyra en bil.
Jag servade faktiskt bilen på märkesverkstad idag och de erbjöd “service medan du väntar”. De uppskattade det till 1 timme, tog 40 minuter. Jag hade med datorn och kunde jobba under tiden.
Det var säkert alldeles för dyr service men det blev ju i alla fall väldigt smidigt.
Så är det ju. Är ju elbil också så de gör ju så gott som ingenting. Kollar om beläggen är ok, uppdaterar mjukvaran sen är det klart. Kunde vara utan men då gäller ej garantin…
Precis, Bokar alltid exakt tid hos Volvo, två personer som tar hand om bilen, och jag kan jobba,
Att inte en bil behöver en översyn då & då är bara fel, så som Tesla ser på saken…
Handlar om planering, tänk om ingen vill lämna bilen kl 7 när mekaniker börjar jobba utan alla lämnar kl 9. Då står 7 mekaniker utan jobb, kostar för mycket för företaget.
Måste alltid finnas något jobb för mekaniker annar blir det dyrt för företaget. Då måste de höja priset ännu mer. Pappa jobbade som bilmekaniker och jobbade på ackord så de måste ha jobb för att få det att gå ihop. Han jobbade på märkesverkstad.
Va ett tag sedan han gick i pension, har kanske förändrats…
Och ja de kunde låta kunden vänta på sin service men då va det på bilar som de visste att de inte behövde göra något extra jobb på.
Om det är en större service så brukar jag lämna bilen dagen innan och hämta den nästa dag. Är det en mellanservice brukar jag vänta och ta en kopp kaffe som dom bjuder på.