Kör Volvo Privatleasing Care by Volvo i tre år - lite reflektioner

Smidig beställning på webben blev 80 A4-sidor PDF för elektronisk signering och sedan många sidor dokument som skulle skrivas på vid uthämtning av bilen.

Genomgående har Volvo trott att jag ägt en bil, jag har fått reklam från verkstad och försäkringsbolag.

Ingen som ringt och frågat hur upplevelsen varit. Ingen gång under tre år.

Oklart vad som ingått. Nya torkare? Nejdå. Påfyllnad AdBlue? Inte det heller. Helt enkelt inget annat än service. Den där uppfattningen som jag fått, tanka och kör, stämmer alltså inte. Prenumerera på en bil? Icke, ren privatleasing. Du äger problemen med bilen under tre år. En titt efter stenskott, bättra? Nejdå, det blir 700+ kr för ett stenskott vid återlämning.

Hämta-lämna i samband med service har man inte riktigt haft koll på, krävt påminnelser med upprepade förfrågningar. Återkommande har man dessutom hämtat/lämnat utanför angivet tidsinterval, krångligt när man har barn och ett jobb att hantera.

Förslag från verkstaden på byte av bromsvätska månaden innan bilen skall lämnas tillbaka, det ingår inte heller i Care by Volvo. Tackade nej.

Fick själv höra av mig och fråga efter hur återlämning gick till och boka tid. Sedan ringde en förvirrad man ett par veckor senare och ville boka tid…

Funderade på att ta ut en ny bil. Ingen som hörde av sig till mig när det började närma sig återlämning, den kontakten fick jag ta själv. Plusspoäng till den unge man i Care by Volvo kundtjänst som konstaterade att han aldrig skulle ta ute en bil från dem, alldeles för dyrt! Priset för en livärdig bil gick upp från 3995/månad när jag tecknade för tre år sedan till 5865/ månad i år.

Fick en faktura för juni, trots att bilen skulle lämnas sista maj. Ringde både Volvo Bil och Volvo Finans. Så gör vi, ifall att du inte skulle lämna tillbaks den i tid… Det är bara att slänga fakturan. Jag bad om en kredit, inte fått.

Frågade om möjlighet till förbesiktning innan inlämning av bilen efter tre år? Det gjorde man inte, skulle kosta 5000 kr. Verkar helt orimligt eftersom besiktningen tog en halvtimme när jag väl lämnade in bilen. Då fick jag ett protokoll med ett antal punkter och beskedet det blir 4000+ kr. Bad att få titta på bilen, det var saker jag inte kände igen. Oklart om den fortfarande var kvar på verkstaden… Jag släppte det.

Sammanfattningsvis är upplevelsen av privatleasing Care by Volvo en svag tvåa, definitivt ingen premiumupplevelse. Bilen gillade jag däremot så den får en stark fyra (V 60 D3), men så hade jag ju en V50 1.8F innan…

16 gillningar

Tack för att du delar med dig.
Vad är fördelen med Care by Volvo jämfört med vanlig privatleasing?
Försäkring och däckhotell ingår väl om jag minns rätt?

Låter dock som en dålig ÅF.

1 gillning

CbV har ju utvecklats, det är inte samma som jag tecknade för tre år sedan, om jag förstått det rätt.

För mig har fördelen varit noll, ingen. Bara en snygg paketering som inte levererade. Jag tyckte det var prsivärt då för tre år sedan, 3995 kr/mån för en V60 D3.

Försäkring ingick, helt rätt. Inga vinterdäck, skifte eller däckhotell. Då vill de ha facila 700+ kr/mån :grimacing:

Lägger inte detta på ÅF, som jag inte vill nämna här, utan tror det är Volvo som inte klarat hålla ihop det.

3 gillningar

Ingen aning om vad CbV var lovat att innehålla, varken 2019 eller idag. Men det låter ju inte som att du betalat för någon premiumupplevelse om du gav 3995:-/mån för en v60, inkl. försäkring?

Verkar som att det inte hänt så mycket sedan jag tecknade Care by Volvo 2018.
Då var det Hertz som administrerade tjänsten och ganska snabbt insåg Volvo att det var katastrof.

Mest otur hade jag visserligen med serviceverkstad och däckhotell. Vinterdäck ingick men vid ena bytet glömde de att skruva tillbaka alla bultar. En saknades när jag kom hem…
En annan gång var bilen på service och den trevliga mekanikern hade dragit bak det eldrivna framsätet så längt in i barnstolen att baksidan på stolen sprack. Glömde nämna det när jag hämtade ut bilen…

Däremot hanterade Volvo en skada väldigt bra utan kostnad för mig.

Jag tyckte nog att det var en trevlig upplevelse överlag men det ingick lite mer i paketet jämfört med idag.

Ingår inte det i försäkringen? Reparation brukar kosta 100-200 kr om bilen är försäkrad.

Har 6 månader kvar på vår Care By Volvo, är det något du rekommenderar att vi ser över/fixar innan återlämning?

Såg det ovan gällande stenskotten, har självklart några själv, kanske så att man ska återgärda dessa på försäkringen innan bilen ska tillbaka?

Ja vissa bolag gör det gratis eftersom att det sparar dem pengar i långa loppet. Ett litet stenskott kan bli en stor spricka som resulterar i vindrutebyte på 10k med lite sensorkalibrering.

Nu har jag inte använt Care By Volvo men även andra privatleasing känns som en bedrövlig kundupplevelse där oväntade kostnader känns som en del av affärsmodellen. Stor skillnad mot när man har företagsleasing och en leasingpartner som kan hantera alla problem och utlägg.

1 gillning

Kul tillägg till mitt ursprungliga inlägg. Idag har Volvia skickat mig ett erbjudande, tolkar jag det som, på en avställningsförsäkring för bilen jag lämnade tillbaks i förrgår :upside_down_face: :sweat_smile: Bra koll INTE!

Inte? Tror Volvos inställning är att Care by Volvo skall vara just en premiumupplevelse. Vad i det jag redogjort för tycker du är rimligt att förvänta sig när man privatleasar en bil från Volvo Cars, oavsett vad man betalar för den? Ja, jag tyckte det var prisvärt, annars hade jag inte tecknat avtalet.

Obs att mitt stenskott var på lack, inte ruta.

Jag menar bara att det låter billigt med 3995:-/mån för en v60 inkl. försäkring. Det är såklart inte bra om de inte levererar vad de lovar, men du behöver iaf. inte känna att du betalat för en premiumupplevelse du inte fått.

Du tänker så. Ja jag tycker det var billigt, eller i a f prisvärt. Jag tycker att ur ett konceptperspektiv har jag fått en sk*tupplevelse, betydligt under förväntan, men att det var en bra bil väger upp. Premiumupplevelse är ju vad Volvo Cars tror/tänker sig leverera, antar jag? De har misslyckats :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ahaa! Ja det är ju en annan femma :slight_smile:

Det är ju sånt man får göra med en öl som sällskap på en lördagskväll med ett lackstift och en tandpetare :smiley:

Och sen så fick jag en faktura för månad 38…för en bil återlämnad enligt avtal efter exakt 3 år eller månader 36 :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Stort tack för att du delar med dig. “Care by Volvo”. Allt går att kränga med rätt typ av ord tydligen. Alla vill vara “premium” men få klarar av jobbet. Gäller inte bara bilar och prylar, även hotell och andra upplevelser. Till och med människor.

1 gillning

Jag fick sista fakturan 18 månader efter jag lämnat tillbaka bilen. Dessvärre var det en faktura jag var tvungen att betala. Men, som sagt, det var Hertz som hade hand om det praktiska på den tiden.

Även om jag haft en del problem så tycker jag att det var en bra helhetsupplevelse. Men visst, jag har ungefär samma upplevelse nu med ett annat märke. De har inte satt ett namn på tjänsten men det är samma sak.