Smidig beställning på webben blev 80 A4-sidor PDF för elektronisk signering och sedan många sidor dokument som skulle skrivas på vid uthämtning av bilen.
Genomgående har Volvo trott att jag ägt en bil, jag har fått reklam från verkstad och försäkringsbolag.
Ingen som ringt och frågat hur upplevelsen varit. Ingen gång under tre år.
Oklart vad som ingått. Nya torkare? Nejdå. Påfyllnad AdBlue? Inte det heller. Helt enkelt inget annat än service. Den där uppfattningen som jag fått, tanka och kör, stämmer alltså inte. Prenumerera på en bil? Icke, ren privatleasing. Du äger problemen med bilen under tre år. En titt efter stenskott, bättra? Nejdå, det blir 700+ kr för ett stenskott vid återlämning.
Hämta-lämna i samband med service har man inte riktigt haft koll på, krävt påminnelser med upprepade förfrågningar. Återkommande har man dessutom hämtat/lämnat utanför angivet tidsinterval, krångligt när man har barn och ett jobb att hantera.
Förslag från verkstaden på byte av bromsvätska månaden innan bilen skall lämnas tillbaka, det ingår inte heller i Care by Volvo. Tackade nej.
Fick själv höra av mig och fråga efter hur återlämning gick till och boka tid. Sedan ringde en förvirrad man ett par veckor senare och ville boka tid…
Funderade på att ta ut en ny bil. Ingen som hörde av sig till mig när det började närma sig återlämning, den kontakten fick jag ta själv. Plusspoäng till den unge man i Care by Volvo kundtjänst som konstaterade att han aldrig skulle ta ute en bil från dem, alldeles för dyrt! Priset för en livärdig bil gick upp från 3995/månad när jag tecknade för tre år sedan till 5865/ månad i år.
Fick en faktura för juni, trots att bilen skulle lämnas sista maj. Ringde både Volvo Bil och Volvo Finans. Så gör vi, ifall att du inte skulle lämna tillbaks den i tid… Det är bara att slänga fakturan. Jag bad om en kredit, inte fått.
Frågade om möjlighet till förbesiktning innan inlämning av bilen efter tre år? Det gjorde man inte, skulle kosta 5000 kr. Verkar helt orimligt eftersom besiktningen tog en halvtimme när jag väl lämnade in bilen. Då fick jag ett protokoll med ett antal punkter och beskedet det blir 4000+ kr. Bad att få titta på bilen, det var saker jag inte kände igen. Oklart om den fortfarande var kvar på verkstaden… Jag släppte det.
Sammanfattningsvis är upplevelsen av privatleasing Care by Volvo en svag tvåa, definitivt ingen premiumupplevelse. Bilen gillade jag däremot så den får en stark fyra (V 60 D3), men så hade jag ju en V50 1.8F innan…