Volvo V60 är original service värt det? (eftersöker verkstad i Malmö trakterna)

Tänkte vi kör Volvo-auktoriserad verkstad för årlig service på vår Volvo v60 (2018, 8200 mil, köpt begagnad) för att få uppdatering av mjukvara och fri förlängning av Volvo Assistans, MEN frågan är om det verkligen är värt det högre priset jmf med en ”vanlig” auktoriserad verkstad? Vad säger kloka forumet?

Verkar bara vara Bilia, Bilmånsson & Mechanum (?) i Malmö trakterna som utför orginal servicen - men lite varierande reviews på de olika verkstäderna, samt prissättningen är icke transparent.

Har mailat några av verkstäderna och väntar ff på svar, men min erfarenhet är att de inte är så bra på att återkomma, därav detta inlägg.

Har nån tips på bra & resonligt prisad auktoriserad Volvo verkstad i Malmö med omnejd för original service, tas detta tacksamt emot!

Generellt är det inte värt det. Assistans kan du även få när du bokar service genom andra, mjukvaruuppdateringarna på en 6 år gammal bil är nog inte alltför många…

1 gillning

Vill du ha svar snabbt från en verkstad vad servicen kostar så är det telefon som gäller, är min erfarenhet. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Bilia i Trelleborg är mycket bra.

2 gillningar

Jag tycker Volvos original-service är relativt prisvärd, särskilt om du har en så pass “ny” som 2018. Ifall tidigare service är gjord som original skulle jag fortsätta bara för att ha en mer enhetlig servicebok.

Bilen rullades ut på gatorna slutet på Dec 2018, men är 2019 modell, så är inte riktigt 6 år. Oavsett, har jag ställt samma fråga om hur mycket uppdateringar det kan vara…

Jag ser dessa priser listas på Volvocars hemsidan, men offerter jag fick från Bilia var på 9900kr, så förstår inte riktigt hur man ska förhålla sig till de ~3000kr??

Japp, tidigare service är gjord på Bilia. Men fick en offert på nästan 10000kr, så undrar om det kan vara värt det? Väntar ff på svar från de andra - som jag förstår är de officiella Volvo verkstäderna (?) - Mechanum (medelmåttig reviews) och Bilmånsson.

Ja 10 000 kr låter dyrt. Är det för sent att skaffa serviceavtal? Jag betalar 320 kr per månad så den årliga servicen blir ganska förmånlig. Du kan ju alltid kolla vad servicen inkluderar, det lär vara en större service än bara olja och filter.

1 gillning

Ok, tack. Ska kolla upp. Undra om det är olika priser på de olika bilia verkstäderna? Fick offer från Bilia Malmö på nästan 10k!

Tror det är försent för serviceavtal. Kan du/nån utröna vad det dyra är?

Original Service
Slitagekontroll
Drivlinekontroll
Service 2.0 SW nedladdning
Luftfilter kupé byte
Luftfilter motor byte
Bränslefilter byte

Om du tänker 3 tkr i grund. Sedan tre filter säg 3000 kr i tillägg minst. Då är du uppe i minst 6000 kr. Bromsvätska? Så visst. 10 papp lät ganska mycket men inte helt orimligt. Men det e ju bara å kolla med mekonomen eller autoexperten. Observera att det är viktigt att dubbelkolla de fristående om det ingår exakt samma. Kollar du via deras hemsidor kan du behöva ändra milantalet för att få rätt.

1 gillning

Affes bilservice i Kävlinge är en riktigt bra och prisvärd bilverkstad, men jag vet inte om de är för långt bort för dig? Om inte annat tycker jag du ska ringa dem för att få en offert, då vet du vad ett ”rimligt” pris är för den service bilen behöver. 10.000 kr för det som stod ovan känns verkligen inte rimligt, tycker jag.

Du får nog kolla vad som ingår i den servicen för det kan inte vara enbart en ” stor service” för 10 000kr?!?

Mja…. Det beror jäkligt mycket på.

Vad än du gör, håll dig långt borta ifrån Mechanum.

Alltid servat hos Volvo, både tjänstebilen och den privata.
Deras Classic service är prisvärd, samt att dom stod för jobbet när jag fick en 2:a på en bromslang.
Läste nu i senaste vi bilägare om när dom gav Mekonomen ett försök att fixa vibrationer i deras V90.
Där är skillnaden, Volvo verkstaden vet exakt vad dom skall göra, har specialverktyg det går snabbt och rätt… Mekonomen bytte delar som felsökning i onödan för 14kkr.

1 gillning

Baserat på reviews så är jag mest skeptisk mot Mechanum. Vad har du råkat ut för?

Jag hade ett försäkringsärende efter ett inbrott, Mechanum “fixade” bilen. Redan på väg hem började problemen, en massa elfel. Jag bad de hämta bilen och kolla igenom, då fick jag ett SMS med godkännande “för att de ska kunna skicka bärgare”. Sen ytterligare sms godkännanden för varje steg i felsökningen de skulle utföra. I slutändan fick jag betala 17k för alla de stegen jag godkänt, i stället för att de ska ta sitt ansvar och fixa det på garantin - de hade trots allt utfört ett jobb. Grejen e , har du godkänt att de gör något, så har du godkänt betala, vare sig det är de som har gjort fel eller inte. Så jävla fult.

Tycker du själv att kvitton från privatperson som skruvat i garaget är likvärdigt med stämplad servicebok från märkesverkstad?