Jag misstror inte att du kan göra en simpel service, det kan min tolvåring också med lite hjälp av Google. Men det blir lite ironiskt när du pratar om arrogans när du samtidigt exemplifierar precis varför jag misstror folks förmåga i allmänhet att lita på varann… särskilt såna som är kreativa nog att fejka en stämpel i serviceboken.
Brukar du göra det själv?
Vad är nästa steg på skalan? Skruva mätarställningen?
Oj beklagar den niten! Håller med om att det är märkligt att det inte gick på deras garanti…och tack för tipset att INTE SMS godkänna saker innan det är klart vem som ska ta notan!
Så länge dom inte kör några speciella kampanjer så skulle jag säga att dom inte är bättre än någon annan verkstad. Mekanikerna är oftast extremt låsta med vad dom får göra och inte göra
På Mekonomens hemsida får man pris direkt om man skriver registreringsnummer och miltal. Du kan ju kolla vad priset blir där.
Baserat på en Volvo erfarenhet? Jag har lämnat in till mechanum både Volvo och Volkswagen. Smidigt med fri lånebil. Bättre pris än Bilia/din bil.
Jag håller med om att det inte är speciellt viktigt att en bil som är 8+ år och har gått 20k+ mil är servad på verkstad så länge man har dokumenterat vad man gjort själv. Jag har fram tills sista bilen alltid servat själv och det har ALDRIG varit någon som ens kommenterat det när jag sålt bilarna. Man har kollat serviceboken, serviceprotokoll och sett kvitton på arbeten som jag inte gjort själv så som rutbyten, AC-jobb etc och så har man varit nöjd med det.
Jag håller också med om att en seriös hemmamekaniker förmodligen är mer noggrann än märkesverkstan, och jag har tyvärr sett många exempel på slarvjobb på verkstäder, så de gånger jag lämnar in våra bilar är jag noga med vart jag lämnar in bilen.
Med det sagt så gör verkstan förhoppningsvis en service enligt de punkter som ska göras. Precis som jag har sett många exempel på slarvjobb hos verkstäder så har jag sett allt för många hemmapulare som tror att en service enbart består av att byta olja och oljefilter, eller som inte begriper att man inte kan dra oljepluggen för kung och fosterland på sin bil med oljetråg i aluminium - det gjorde man ju på sin gamla Volvo 940 med stålgänga.
Exempelvis så slutade en kompis nyköpta bil blåsa in luft i kupén fast fläkten gick. Det visade sig att kupéfiltret var totalt igensatt. En annan kompis fick larm på låg additivnivå kort efter att bilen varit på service hos en hempulare - vedebörande hade ingen aning om att additivet skulle fyllas på var 6000:e mil, och att man dessutom behöver nolla räknaren med en mer avancerad OBD-läsare än vad man kan köpa för ett par hundralappar. Hade man bara kollat upp serviceschemat för bilen i fråga hade man ju sett det.
Köper jag som hyfsat bilkunnig en äldre bil så är det skicket som avgör. Man brukar ganska snabbt se vilken nivå det är på hemmapularen. När man sedan ser hur (om) det är dokumenterat och ställer lite kontrollfrågor så brukar det bli rätt uppenbart om det är någon som varit noggrann och seriös eller någon som borde låta bli att skruva på bilar. ![]()
Senaste bilen är från 2019 - den servar jag på verkstad av två anledningar. Dels har jag maskinskadeförsäkring till 10 år / 15000 mil och jag vill slippa tjaffs om jag skulle behöva nyttja försäkringen. Dels så finns det en lokal verkstad med humana priser som jag har förtroende för och då slipper jag som upptagen småbarnsförälder gärna jobbet även om jag har en välutrustad verkstad med 2-pelarlyft etc.
Beror på personen. Är det en seriös bilkille är bilen förmodligen bättre skött än på verkstan, då han haft ett eget intresse av att sköta bilen.
Verkstadskvitton är just bara kvitton, vad som är gjort är det ingen som vet. (Även om det troligen är korrekt utfört)
Många bilar behöver ju inte ens en OBD-läsare.
På min bil ifrån 2011 trycker man in gas och broms samtidigt i 10 sekunder med tändning i läge 1 så kommer frågan upp om man ska nollställa serviceklockan.
På min 2018 går man bara in i en meny och kryssar i att man gjort oljebyte.
Klart det beror på personen och klart att en privatperson kan ta bättre hand om sin bil än en mekaniker. Och klart att kvitton bara är papperslappar.
Jag tar servicebok och kvitton över ”händig snubbe”-service 99 ggr av 100. ![]()
Hej! Bra att du tar upp detta. Jag bor själv i Malmö och har en xc40 my 20, den har gått ca 6.700 mil.
För en underhållsservice vill Bilia ha 6.800 kr.
Kör jag ca10 mil kostar samma service 3.800 kr. Dessa är återförsäljre för volvo och tillka auktoriserade för volvo. Vad som ska serveras och uppdateras mm styrs som för alla volvo verkstäder centralt av volvo. Jag känner det som så att Bilia vill styra kunderna till abonnemang och samtidigt ta hutlöst betalt för såväl service o abonnemang.
Se upp med Bilias priser!!
Priset Volvo tar för service beror på hur hungriga de är… ahm, hur svårt det är att få verkstadskunder. Jag har precis varit på en “basic” service med bilen som kostade 2 995 kronor. Det är kristider, även för Volvo-service, så den auktoriserade serviceverkstad jag var på har för närvarande nästan samma priser som oauktoriserade verkstäder erbjuder för samma service.
Jag kan rekommendera Autobutler för att ta reda på vad som finns tillgängligt från konkurrenter i området.
PS. Jag betalar inte för Volvo Assistans. Ingen aning om jag “har” Volvo Assistans.
Hade samma fundering gällande min v90-18 när det var dags för kamremsbyte. Skulle blivit runt 4000 billigare, om inte jag minns helt fel, hos någon annan.
Men bilen har blivit servad hos volvo under hela sin livstid, så det kändes fel att bryta mönstret.
Inbillar mig att detta ändå håller värdet uppe på bilen - men samfidigt så vet man ju inte om man krockar den om något år heller… Så var de så värt egentligen? Jag är fortfarande tveksam.
Min erfarenhet efter att ha varit bilägare i snart 40 år är att i kristider är prisskillnaden för bilservice mellan auktoriserade och icke auktoriserade bilverkstäder minimal.
Däremot ses de auktoriserade verkstäderna generellt (eftersom det finns undantag), väldigt duktiga på att “hitta” fel på din bil som de kan fixa åt dig - oftast också innan de har inträffat.
Får du möjlighet att prata med din mekaniker (eller din personliga bilassistent, som det heter nuförtiden), så kan du vara säker på att om den personen verkar mer vänlig och välkomnande än vanligt och kanske till och med börjar prata om ekonomi i allmänna termer – så kan du vara nästan säker på att ekonomi är precis vad som finns i den personens tankar (d.v.s. det underliggande är “verkstadens ekonomi”, även om ni kanske pratar om något helt annat) och då gäller det att vara försiktig.
Bara mina ödmjuka personliga erfarenheter.
PS. När man har haft bilen så länge att det inte finns fler lediga sidor i serviceboken blir serviceboken ganska relativ. Det är bara de allra dyraste bilarna man är noga med den här sortens detaljer.
Intressant svar. Det har gått ett år sen du skrev men jag har en Volvo V60 2020 och är i funderingen av bilia orginalservice eller inte. Bor som du i sydöstra skåne, det lägre priset för samma service var det också på bilia?