Hej! Har en skoda octavia-17. Ägt den sen ny. Har inga planer byta på många år framåt då den fungerar så bra och billig i drift, men tänker om man kan optimera verkstadsräkningarna vad gäller service.
Hur gör ni med 5-7-9 år gamla bilar vad gäller service? Vilka verkstäder? Har alltid servat på olofssons pga garanti. Tänker att att fram till när maskinskadeförsäkringen inte täcks längre på min ica bilförsäkring( upp till 12000 mil) , dvs om 2000 mil, så har jag servat på märkesverkstad och nogrannt gjort alla inspektionsservicar för full täckning om nåt händer med motor osv.
Ska in på service nästa vecka: utökade kontroller och ett luftfilterbyte, dvs inget oljebyte osv , för 3200 kr.
Hur gör andra VAG ägare här med inspektionsservicarna?
Nyfiken hur ni alla gör med servicar. Gärna tips på verkstad. Bor i stockholm.
Tack på förhand!
Min första tanke är att det låter dyrt om oljebyte inte ingår. Jag hade kollat runt på andra alternativ.
Har en Golf -17 och står precis inför samma beslut. Bilen indikerar att det är dags för en inspektionsservice om 30 dagar.
De 3 första åren servade jag hos Din Bil, sedan gick jag över till Speedy som kostade hälften av priset. Men nu har den lokala Speedy lagts ner och jag behöver därför hitta något annat. Jag funderar på att jämföra priserna för service hos autobutler och ta något prisvärt. Känns som att VAG är dussinbilar och borde därför inte vara några konstigheter för de flesta verkstäderna.
Ja det låter konstigt att det inte ingår oljebyte vid service. Det ska göras varje år i de flesta bilar.
Jag har en Volvo V70 2015. Jag kör service på Bilia. De har koll på vad som är gjort, historik och alltid originaldelar. De har även service på classic bilar (äldre än 5 år), med kontroll, byte av olja osv för 2500 kr. Det funkar bra. Lite överpris på vissa grejer som bromsvätskebyte för 1500 kr… Men för övrigt ganska OK priser.
Jag har en god vän som har egen bilverkstad och har jämfört priser flera gånger och det är inte så stor skillnad om det är vitt och auktoriserad.
Använd autobutler. Antingen tar du någon direkt genom autobutler eller så väljer du någon verkstad där och ringer direkt till verkstaden. Kostar en fjärdedel genom autobutler jämfört med om du börjar med att ringa verkstaden på typ Meca
Jag blev positivt överraskad av priset på serviceavtal på min begagnade Ådi. 329:- mån i 3 år. Kolla om inte motsvarande finns för Skodan och vad det skulle kosta:
Ja VAG kör med en tämligen larvig Inspektion. Typ en utökad besiktning. Nu smörjer de väl säkert gångärn och utför mindre underhåll som man får lära sig att göra när man tar körkort. Men syftet är att upptäcka fel och ge en offert. Dvs det är ett säljmöte för att säkra en affär.
Ett säljmöte där kunden dessutom måste betala för mötet.
Ett påtvingat säljmöte dessutom då VAG säkert påstår att div garantier, tilläggsförsäkringar inte gäller om inte serviceboken är fullstämplad.
Otyg är det.
Har bilen ingen garanti kvar så tycker jag att man kan göra det själv. Smörj gångärn i dörrar, takluck. Kolla däcktryck och mönsterdjup, kolla alla lampor, tvätta och fetta in ev avtagbar dragkrok, kolla så att det finns bromsbelägg kvar. Resten kan man lämna åt bilbesiktningen i mitt tycke.
Är enligt dom en utökad inspektionsservice, dvs en stor kontroll av massa punkter. Sen ett luftfilter byte. Såg att den uttökade inspektionsservice kostade runt 2000 kr, sen tillkom luftfilter byte för runt tusenlappen.
Olja byter man vartannat år på bilen, nån form av longlife olja som är beroende på körsätt, kallstart osv. Jag åker nästan aldrig korta resor, så motorn kommer alltid upp i temp. Så brukar bara bli oljebyte vartannat år.
Har märkt när man kollat med mekonomen /mecca osv att priser och vad dom gör på servicen skiljer sig markant. Känns inte som om dom verkstäderna gör samma kontrollpunkter eller vet när tex luft/kupefilter osv ska bytas? Kan dom se servicehistoriken i datorn vad ja gjort hos olofsson tex?
Min känsla är att icke tex skoda/volvo osv verkstäder har olika servicescheman. Tror inte tex mekonomen osv skulle göra en uttökad inspektion. Ofta får man offert på oljebyte plus tex nåt filter beroende på mil och bromsvätska samt lite standardkontroller. Sen är frågan hur viktigt det är att kontrollera dom punkterna.
Kollade själv nu hos skoda verkstaden då jag har en skoda superb, 5000kr vill de ha för inspektionservicen ( olja bytes då ochså iaf vid denna. ). Bilen gått cirka 7000 mil.
Blir saftigt med 5k sedan riktiga servicen nästa år på typ 10-11k om man gör de hos märkesverkstaden.
Vår bil är nu 9 år gammal. Sedan 3-4 år tillbaka gör jag det av servicen jag kan göra själv: byte av olja och oljefilter, byte av kupéfilter och luftfilter, smörjning, okulärbesiktning o.s.v. Nu till hösten ska jag byta tändstift. Byte av bromsvätska överlåter jag åt verkstad vid tillfälle.
Det är roligt och givande att ta hand om sin bil själv. Och naturligtvis mycket prisvärt! Jag brukar oftast köpa motorolja och andra bildelar på Amazon. YouTube svämmar över av små klipp hur man byter de vanligaste sakerna eller gör enklare felsökningar själv.
Gör servicen själv på vår 7 år gamla volvo. Det är ingen raketvetenskap och det går att lära sig utan problem. Vissa saker som kamremsbyte är såklart knepigare, där brukar jag lämna in, men det händer så pass sällan ändå.
Har man inte tid så ska man såklart gå till en verkstad och betala överpris, men jag menar att alla kan lära sig grundläggande underhåll (service, bromsar, avgas) på en fossilbil. Finns mängder med youtube-videos med instruktioner.
Har en Skoda Octavia Scout 2018 som jag servade två gånger 2022 inom loppet av 2-3 månader. Den första service var en standard inspektionsservice och den andra var byte av olja osv, det ingick alltså inte i inspektionsservicen. Totalt 6200 fick jag betala för båda, kändes lite väl saftigt.
Tydligen beror oljebytet på, som någon nämnde tidigare, hur man kör (alltså hur långt osv). Då jag inte kör så långa sträckor riskerar jag att landa på 6000kr i service varje år, då oljan lär behöva bytas varje år samt att inspektionsservicen görs varje år.
Lägg därtill specialservicarna som görs var tredje år, eller vad det nu är, så börjar det bli ohållbart. Överväger att byta bill, men misstänker att det ser ur så här för alla bilar i åtminsatone VAG (Volkswagen och Audi).
Där ser man! Inget förebyggande underhåll alltså, men som du skriver, det är väl för att kunna skinna kunderna på extra pengar eller slippa garantiåtgärder.
Volvo har ganska vettigt upplägg anser jag.
Service varje 3000e mil, eller var 12e månad, det som inträffar först.
Varannan service ska bromsvätskan bytas.
Kamrem vid 18000/10år
Ordinarie servicen med olja, oljefilter, luftfilter kostar 2500kr. Nån tuselapp extra vartannat år, och typ 9000tkr för kamremen vart 10e år.
Intressant att se hur alla gör med sina bilar. Att serva själv tänker jag kan vara ett alternatv när ingen försäkring täcker motorn längre.
Sen absolut, är nog väldigt många kontrollpunkter som inte är nödvändiga vid en inspektionsservice.
Förutom serva själv, har ni erfarenheter av andra bilverkstädskedjor? När man kollar priser där så är det inte alltid heller billigt.
Helst skulle man väl bara lämna in den för byte av material såsom olja filter bromsvätska osv, sen skita i inspektionen, tänker väl besiktningen kollar väl om nåt är farligt trasigt?