Min bror har gjort en uträkning för ett antal olika bilmodeller och hur mycket det skulle kosta att äga dem i 5 år, 10 år eller leasas. Se spreadsheet här:
Sammanställningen är en överblick över alla modeller och de andra bladen innehåller detaljerade beräkningar över alla kostnader som bilar medför.
Uträkning är gjord i oktober 2020 och den innehåler de kampanjer som fanns vid det tillfället och priserna som var då. Den ger en känsla för hur mycket det kostar att äga bil och en översikt över alla kostnader som man kan räkna med. Min bror har erfarenhet av att leasa en elbil sedan tidigare och det här är den andra bilen han leasar.
Min egen reflektion är att det kan i vissa fall löna sig att leasa en bil, men bara om man vill ha en ny bil och det är kampanj på den bilen man leasar.
Jag tänkte på en intressant sak i ljuset av denna kalkyl.
Att äga kia niro laddhybrid i 5år blev runt 4600kr/månad, medan att äga den i 10år blev runt 4000kr/mån.
Då tänker jag att ett perspektiv är att man efter 5år (såklart) har “betalat” 4600kr per månad oavsett hur man bokför det mentalt. Om man då överväger att ha bilen 5år till så kommer ju kostnaden för varje månad därefter (mellan tummen och pekfingret) egentligen bli närmare 3400kr/månad, om du har bilen i 5år till alltså… (600 upp för 5år motsvarar -600 för nästa5 år)
Anyways så är det inte en enorm skillnad mellan en 5 år gammal bil och en ny då. En ny kostar 30% mer alltså om man inte har otur med stora reparationer förstås och inte äger i ett fåtal år…
Han saknar kapitalkostnaden, alltså den förlorade börsavkastningen om han köper bilen. Säg 5% avkastning per år (ser ut som att han räknat med att ta billån och då blir kapitalkostnaden på kontantinsatsen till att börja med men också på amorteringen som byggs upp över tid).
Nu handlade detta om nya bilar också om kag förstår det rätt. På en äldre bil kanske man skulle tagit en billigare försäkring om man köper, medan leasingbolaget kanske har krav på helförsäkring. Även servicekostnaderna blor lägre om man servar på en tredjepartsverkstad medan leasingbolaget kräver auktoriserad verkstad.
Emil du verkar ha funderat på kapitalkostnaden. Hur tycker du det påverkar kalkylen? Jag har ställt frågan i en annan tråd men inte fått något napp.
Jag har själv privatleasat en 300tusen kronors bil. Många pratar om att det bästa för plånboken är att köpa begagnat så låt säga att vi i kalkylen som vi ska jämföra med gör ett inköp av en beg 200tusen kronors bil. Dvs. när vi privatleasar så köper vi fonder för 200. Hur ska man räkna utan att lura sig själv🤔
Nja, man ska jämföra lika mot lika. Numera kan du ju leasa begagnat (åtminstone från bilsajten jag jobbar åt ). Så låt oss säga 300t eftersom det är värdet på den bil du vill köra.
Det lättaste är att räkna som om du cashar bilen. Då slipper du ha koll på amorteringen. Säg att börsen ger 5% ränta i snitt efter inflation. I så fall missar du 15000 kr om året i avkastning eller 1250 kr i månaden. Om du går ner i pris till 200t så blir det 10000 kr om året istället, 830 kr/månad.
Jag anser att man kan räkna på börssnittet på det här sättet. Visst att börsen svajar både upp och ned,mmen på lång sikt verkar den ju snitta i den här storleksordningen. Och även om du äger just denna bilen i bara tre år så kommer du säkert skaffa ny bil i ungefär samma storleksordning, så ATT du äger bil är någor du kan slå ut som en livskostnad (typ). I alla fall är det väldigt långsiktigt.
I verkligheten blir kapitalkostnaden densamma om du tar lån på bilen eftersom räntan på billån också är ca 5% just nu. Så om man räknar på amorteringsrna så flyttar man bara 5% från posten “ränta på lån” till posten “missad avkastning”.
Jag håller med min bror i hans kalkyl. Räkna med en ränta på lånat belopp och dra med det i kostnaden. Jag vet inte vad ränta på billån ligger men jag skulle tro att de flesta kan lösa det genom bolån och då har vi räntor runt 1.5-2% skulle jag tro? Känns inte rimligt i mina ögon att räkna på mera. Tänk även på att du får tillbaka på skatten från lån (fram tills politikerna ändrar det).
Tack, intressant.
I all förvirrad välmening😊. Tänker jag fel om jag påstår att du glömmer ränta på ränta effekten när du säger att kapitalkostnaderna blir densamma som på billån?
Enligt Jans räntapåränta kalkyl så är de där 300 värda 465 efter 9år och efter 12år hela 540!
Jag tycker iofs att vid en utebliven kapitalvinst på ca 1000:-/mån får ett kampanjleasingavtal att se oerhört prisvärt jämfört med många köp av begagnat.
Nä, billånet är ju också ränta på ränta ifall du aldrig amorterar det 5% ränta på billånet = 5% avkastning på börsen.
Däremot missade jag tre saker. Många har billigare lån genom att de utökade bolånet. Det finns ett ränteavdrag på skatten för alla lån som gör dem lite billigare. Jag inflationsjusterade inte billånet (det tappar också 2% per år till inflationen, lättast hade varit att sätta 7% avkastning på börsen och strunta i inflation). Men jag orkar faktiskt inte räkna på caset med amortering så det får du göra själv i så fall
Är nog dum & inte nån ekonom…
Men hur kan 5% ränta på ett billån vara detsamma som 5% avkastning. Det är något jag inte fattar där…som du gärna får förklara😊
I mitt huvud så betalar jag 5% för billånet, pengar som jag aldrig ser igen. Och 5% avkastning går till min pengamaskin och är mina pengar.
/vänligen
Du har ju begränsat med pengar. Tänk dig att billånet är ett konto och börsen är ett annat. Du kan välja att öka på billånet (kostar 5% ränta per år) och då får du pengar att sätta på börsen (ger dig 5% per år, i exemplet). Vinsten från börsen tar ut kostnaden för lånet.
Om du nu får 10000 kr i julbonus som du tänker lägga in i ett av kontona, vilket ska du välja? Om du sätter pengarna på att betala ner på lånet så minskar du räntekostnaden med 500 kr per år. Om du istället sätter pengarna på börsen så ökar du avkastningen med 500 kr per år. I exemplet så är det helt symmetriskt (eftersom börsen dessutom kommer med risk så år det i princip självklart att det är lånet man ska betala av).
Och som sagt, om du inte betalar av lånet överhuvudtaget så blir det ränta på ränta där också. Nu kräver de flesta lån att du betalar av räntan varje månad men det finns ju fulhack med det också. Till exempel många som tar lån på fem år fast de bara ska äga bilen i tre, så får de lägre månadskostnad (på grund av lägre amortering per månad) men det blir dyrare på sikt (högre ränta och rullar över lånet in i nästa bil osv).
Tack👍
Om jag fattar exemplet rätt så menar du att ”begränsade pengar” betyder att jag har låt säga 300 lakan. Dessa lägger jag på börsen och så tar jag lån till bilen. Då kvittar/betalar räntorna ut varandra.
Men det är här det i min skalle privatleasing blir så fördelaktigt. Istället för att låna till bilen så privatleasar jag och låter mina 300 på börsen arbetar år efter år, vilket gör att med tiden så kommer de där 5% bli en allt större och större avkastning.
Eller?
Ja, och det är det där man måste räkna på. Ibland lönar det sig med leasing, ibland inte. Leasingbolagen kräver ju att man gör service på auktoriserad verkstad och har helförsäkring, samt att du riskerar få betala för en och annan repa när du lämnar tillbaka bilen (de är duktiga på att klassificera sånt som “inte normalt slitage”). Grejer som du kan göra egna besparingar på alltså ifall du äger bilen själv.
Den största besparingen på att ha bil gör du genom att välja billigare bilar, och då helst sådana som leasingbolagen inte ens vill gå in i. Men så länge du tittar på “samma bil” i vilket fall så kan leasing vara ekonomiskt rationellt.
Jag har i december beställt min tredje leasingbil.
Skoda octavia - Skoda Superb och nu Skoda Kodiaq.
Skoda för att man får väldigt mycket för pengarna, både vad gäller utrustning och kvalitet.
Innan ordern lades på Kodiaq’en så räknade jag igen på att köpa men kunde inte se hur det skulle bli billigare om man jämför Äpple med äpple och tittade på bilar jag faktiskt ville ha.
Med det menar jag; helt ny bil, utrustad som jag vill ha den och 3 års ägande. De flesta avtal är ju 3 år.
De där 20%'en kontant + räntor + osäkerheten kring andrahandsvärde kommer jag liksom inte runt.
Att snurra in sig med garanterade restvärden osv kan man göra om man orkar.
En annan, kanske mer känslomässig aspekt är ju att; ja det kanske kostar en hundralapp extra men jag kör en ny bil vart 3:e år utan kontantinsats och jag behöver endast fokusera på den fasta månadskostnaden +drift. Värt det tycker jag!
Haft halvförsökring och serviceavtal på alla och inte betalt något vid återlämnande.
Priserna för att köpa bilarna är de direkt från hemsidan eller?
Tittar på Mazda 6 tex. Köpte en sådan 2017 och betalade 300 000 för deras fullutrustade med vinterdäck och dragkrok (ej AWD).
Har vi haft i åtanke rabatterna säljarna kan ge medans man förhandlar? Tror de finns ganska mycket pengar där hos alla förutom möjligtvis Mercedes som slutat med lokala säljare.
Nej. Du köper bilen för 300k.
Du tar lån för 300k till X% ränta. Vi antar att X = 5 så räntan blir 300*0,05 = 15k varje år.
Varje år betalar du 15k i ränta och får dra av en del från skatten (eller gäller det bara bolån?).
Om du inte amorterar kommer ditt lån vara kvar på 300k.
Hej,
Har följt både bloggen/podden och forumet på RT ganska länge med stor behållning men det här är mitt första inlägg som jag hoppas kan vara till glädje och nytta för någon.
Vi ska lämna tillbaka vår privatleasade Audi A3 till sommaren och jag har därför lagt ner en del tid på att hitta en ny bil med en bra balans mellan så låg totalkostnad som möjligt och våra behov/önskemål enligt nedan:
Minst lika rymlig i kupé och bagageutrymme som vår Audi A3 SB 2018
Utrustning: Automatlåda och Apple CarPlay
Körsträcka: 1500 mil/år (relevant vid privatleasing)
Elbilar måste klara långresa utan absurda laddtider (>30 mil WLTP & 50+ kW laddning)
Gärna nyare bil, max 5-6 år gammal och mätarställning <10000 mil
Gärna så låg miljöpåverkan som möjligt (hur man nu kan vara säker på det…?)
Får inte vara så ful så vi mår dåligt av att se den (Nissan Leaf 1:a gen går t.ex. bort)
Efter väldigt mycket räknande och jämförande (tack @Daniel_Nilsson för kalkylen du delade!) blev vårt val till slut att privatleasa en ny Peugeot e-2008 Active elbil. Kalkylen ser ut så här:
Elkostnad: 300 kr/mån (vanligtvis lägre, men har marginal för snabbladdning på längre resor)
Totalt: 3523 kr/mån
Privatleasing av en ny bensin- eller dieselbil blir alltid dyrare för oss då enbart bensinkostnad+malusskatt kostar minst 1500 kr/mån vilket betyder att det endast finns 2000 kr/mån kvar till privatleasing, försäkring & vinterhjul om den ska slå vårt val och jag har alrdrig sett något erbjudande i minst golfstorlek som kommer i närheten av det.
För att räkna på totalkostnad vid köp av begagnad bil så har jag bland annat använt MSveriges bilkostnadskalkyl https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/
Och räknar jag då på en 5 år gammal Golf som rullat 9500 mil för 130 000 kr så landar totalkostnaden per månad på 3871 kr/mån om vi behåller den i 3 år. Detta stämmer ganska väl överens med min egen erfarenhet och personer jag frågat som har koll på sina bilkostnader.
Hur jag än räknar får jag svårt att hitta något som är billigare än 3523 kr/mån och som möter våra behov/önskemål. Dessutom gillar både jag och min fru e-2008:an, både utseendet och körupplevelsen. Jag har hittills bara upplevt elbil i några dagar så det ska bli spännande att prova leva med elbil i vardagen.
Peugeot e-2008 kostar tyvärr just nu 3098 kr/mån i grundpris då lagerbilarna är slut, men kampanjer kommer och går hela tiden så klart. Ett annat mer prisvärt tips just nu är nya koncernsyskonet Opel Mokka-e som just nu finns för 2899 kr/mån i grundpris med 1500 mil/år.
Jag ser fram emot feedback på mina beräkningar och resonemang från alla skarpa hjärnor här på forumet,
Jag kom själv fram till att leasa bensin/diesel bil inte går ihop sig ekonomiskt. En el/laddhybrid däremot var en hyfsat bra affär.
Ser att den har en något snäv körsträcka per laddning. Har själv en laddhybrid, men just det konstanta laddandet är något som stör mig i den lösning vi valt, men det är säkert smidigare med en ren el-bil.
Ja, jag tror det är här någonstans man landar. Upplever att många ganska kraftigt underskattar kostnaden av att äga en bil. Detta är dock mindre än jag betalade för min pendlar-bil. Jag åkte dock runt 2000 mil per år, men då landade kostnaden runt 5000 per månad.
Ganska dåligt dock att sidan inte redovisar hur de räknar bland annat underhåll etc.
Väldigt vanligt att det är tvärtom också, eller åtminstone skulle kunna vara det. Mycket underhåll och reparationer är sjukt simpelt att göra på egen hand genom att följa en Youtube-video.