Leasa eller köpa bil

hej på er.

Försäkringsbolaget ska lösa in vår bil och vi måste skaffa en ny. Vi kommer få loss ungefär 71000kr. Att leasa kostar ungefär 3000-3500kr/mån. Alternativet är att köpa en beg bil för ca 71k. Om vi leasar så kan vi ju investera de 71k men om vi inte gör de så binder vi ju upp pengarna i en relativt dålig bil skulle jag gissa

Hur ska jag tänka?

En bil för 70000 får du antagligen börja reparera ganska snart… jag är inne på min andra snart tredje leasing. Kör Seat Arona 2070 kr/månad… ink försäkring och fria service… OCH ALLTID NY BIL ! Du får nog räkna om… Ta en ordentlig titt på vad som erbjuds innan du bestämmer dig… Har haft fem nya bilar innan. Med värdeminskning på ca 300.000 kr.

Efter ungefär 22 månader (x3250kr) har du betalt 71 000kr för din hyrbil.

Planerar du att ha bil kortare tid än så tjänar du på att hyra. Planerar du att ha bil längre än så tjänar du på att äga den.

Hyra är alltid på kort sikt

äga är alltid på lång sikt

Har du råd med en leasingbil och känner att den kostnaden är värt att lägga på en bil varje månad så är det värt eftersom du slipper bekymmer. Det beror ju på hur mycket pengar du har över varje månad. Annars är det ju 3000-3500 du hade kunnat månadsspara istället för att lägga på en leasingbil varje månad.

oftast brukar leasing bindas till 36 månader och inte 22. Ville bara påpeka detta :slight_smile:

Under förutsättning att den inte behöver service.res delar.försäkring.mm

Frågeställaren har missförstått sin egen fråga. Köper han en bil för 71000 SEK kommer han helt enkelt investera mycket mindre pengar i transport än om han leasar en bil för 3250 i månaden. Det är som att jämföra en semesterresa till Tallinn med en resa till Västindien.

Leasingen bör snarare jämföras med att låna upp ett större belopp till en påkostad bil och lägga en del av de 71000 i handpenning.

Just nu finns det extremt fördelaktiga leasingavtal (förmodligen pga Corona), de som skrivit här att leasing alltid är dyrare har helt enkelt usel koll. Återförsäljare sitter på stora lager på osålda bilar och genom att erbjuda billig leasing utökar de sin kundkrets, inte alla vill köpa en bil för 400000 men att betala 3500 i månaden låter inte så farligt. Att leasa en Audi A6 eller VW Tiguan blir förmodligen aningen billigare än att köpa en ny men det beror också på hur många mil man kör och vilken utrustning man vill ha (fullutrustade bilar blir ofta dyra att leasa). Man slipper också lägga ned en massa tid på att sälja bilen (säljer man till första bästa köpare blir ägandet än dyrare).

Jag skulle aldrig vilja använda en bil för 70000 till vardags, en sådan bil är varken pålitlig eller trafiksäker. En kompromiss är att köpa en tre år gammal bil och sälja den vid sex års ålder. Då får man en hyfsat modern bil till en rimlig månadskostnad. Nackdelen är att den saknar nybilsgaranti och att man ta risken att den drar på sig höga reparationskostnader.

Man får räkna noga från fall till fall, speciellt om man får leasing via arbetet. Men generellt lönar det sig att äga själv. Man får mycket bil för 71000 kr!

Ekonomin går till som så att leasingbolaget uppskattar vad bilens värde kommer vara när leasingperioden är över. Om försäkring och service ingår så lägger de på kostnaden, då oftast helförsäkring och märkesverkstad. Till sist har de sin egen vinst som kan ligga från kanske 4% per år.

Äger du själv kan du på en fundamental nivå spara pengar genom att:

• Köpa en äldre bil än vad du skulle ha leasat annars (värdeminskningen går snabbare i början av bilens livslängd)
  • Köpa en bil med mindre onödig lyx (billigare att tillverka redan från början ger lägre värde)
  • Lägre försäkringsnivå, till exempel trafikförsäkring (du tar en högre egen risk och slipper betala försäkringsbolaget för att de ska ta risken)
  • Fristående verkstad och/eller fixa själv
Generellt kommer du att spara mest på att välja en bil som helt enkelt är billigare. Välja bort sådant som du inte behöver. Om du jämför exakt samma bilmodell och helförsäkring, då kommer leasingbilen se rätt attraktiv ut. Men då har du ignorerat de alternativ ovan där du kan spara de stora pengarna.

Tänk också på att besparingen ackumuleras över ditt liv. Om du alltid kör billigare bilar så kommer du spara hundratusentals kronor. Som all annan ekonomi handlar det om prioriteringar. Jag tycker bil är trist och ointressant, ett transportmedel som kostar massa pengar. Därför kör jag gamla bilar. Bryr mig inte om rost, bristfällig farthållare, att det är AC istället för klimatanläggning, osv. Min pendlarbil kostade 30t kr för två år sedan och håller säkert 2 år till med årlig service på billiga verkstan. Trafikförsäkringen kostar 200 kr per månad. Jag planerar att fortsätta på den banan. Bonus: jag kan köra hur många mil jag vill.

1 gillning

Om man leasar en bil så kommer man i 99% av fallen att få betala mer än om man köper den (även om man köper den på kredit).

Värt att nämna är också att om man leasar en bil så får man inte göra något avdrag för räntekostnader som man får på en kreditköpt bil.

Dessutom kan man inte använda sig av reklamationsrätten (som annars gäller i tre år) på en leasingbil.

Det är inte ekonomiskt "värt det" att leasa en bil, men bara du kan avgöra om det är värt det för er.
Personligen har jag köpt en tre år gammal V70 trots att min gamla bil fungerade. En jättedålig affär rent ekonomiskt, men eftersom jag är intresserad av det och ville ha lite lyxfinesser blev det totalt sett värt det för mig i slutändan.
1 gillning

Ja, det är mycket svårt att gå vinnande ur leasing. Leasingbolaget kommer inte ta någon förlust, de vet hur man räknar.

Man kan som du säger köpa en tre år gammal bil. Sedan kör man den i tre år innan man säljer den vidare. Bam, så har man kommit billigare undan! Då har man ju ägt den under en period där värdeminskningen är långsammare än på ny bil.

Korslänkning till några nya trådar för den som kommer in i den här tråden idag:

Kan rekommendera följande trådar att börja med:

Även dessa trådar kan vara av intresse:

Hur många bilar har du på gång nu Jan? Nästan som en bred aktieportfölj? :joy::joy::joy::+1::tada:. Ibland ska man inte hålla sig så brett :joy::joy:. Vad säger forskningen om bilköp :joy::+1:?

1 gillning