Jag arbetar med bilförsäljning hos en BMW återförsäljare, har tidigare sålt Toyota, Audi, VW samt begagnat så jag börjar kladda vidare 
Ska du köpa din första bil, din tionde bil, byta en bil du äger idag eller göra ett ”renköp” utan inbyte finns några gemensamma nämnare som bör tänkas på innan ni knallar in hos bilhandlaren.
-
Ta reda på innan vilken bilmodell som intresserar er mest och rannsaka er själva. Kanske behöver ni inte den största kombin, motorn eller SUVen.
Hos bilhandlaren är den bästa bilen för dig alltid den som handlaren kan leverera fortast, är mest svårsåld, ger mest vinst osv.
-Bor ni på landet?
-Nej?
-FANTASTISK BIL FÖR STAN!!
Man blir alltid inlindad i att säljaren kan sin sak, det kan dom inte…
NI vet vilken bil som är bäst för ER! Säljaren ska bara bistå med support och guidning. Tyvärr misslyckas de flesta med detta då dom inte förstår att det är ett serviceyrke mer än ett säljyrke.
-
Ha en plan för hur er bil skall finansieras, MEN tala inte om den för säljaren innan ni bestämt er för vilken bil ni vill ha samt vad den kommer att kosta.
Säljaren tjänar mer pengar på att sälja med en finans på bilen. Cash is king var många år sedan.
Talar ni om för säljaren att ni löst finansen på annat sätt kommer ni riskera att säljaren kör med mindre öppna kort eller rent av ger dålig service, för han vet i det läget att hans arvode på bilen kommer halveras om ni betalar kontant.
Givetvis skall man gå någon annanstans om man får dålig service men faktum är att alla inte har 3 återförsäljare av tilltänkt bil i samma stad eller vill åka 15 mil till nästa så då känner dom sig tvungna att handla av den otrevlige säljaren. Kommer man då till det läget så överlista dom och håll inne med info om er själva.
-
Kom in när du är mätt i magen, har ett par timmar över och aldrig 15min innan handlaren stänger. Ingen tar sig tid för en kund 17:45 en fredag.
Dagen kommer när du hittat den bästa bilen för dig, du visar upp din bil för säljaren för att få ett inbytespris.
Låt säljaren kolla igenom bilen själv, påtala inga brister. Ju mer ni säger ju mindre pengar får ni. Bristerna kan dom ta reda på själva, det är deras plikt.
Jag personligen skickar alltid ut killen som polerar bilar för att bedöma skick inför begagnattest, varför? Jo hans öga för detaljer är sjukt och han missar inget.
Kolla ALLTID innan vad liknande bilar säljs för på ex blocket. Du kommer alltid att få ett lågt bud för det är på begagnade bilar det finns pengar att tjäna för handlaren.
Vinsten på att sälja en ny BMW 520d idag för 500 000kr är mellan 5 och 10 tusen kronor. Vinsten på att sälja er 6år gamla golf med 10 000mil på mätaren är 20 000kr.
Kommer med en till post, blir för mycket text för min lilla skärm