Bästa tipsen inför ett bilköp eller bilbyte? | Frågor och svar med dem i forumet som är duktiga

Vi har ju haft trådarna “Bästa tipsen för bilägande” samt “Bli skuldfri på billån” igång ett par dagar och där har framkommit många bra tips. Men jag tänker att vi skulle kunna försöka få ihop en bra tråd med de bästa tipsen kring att köpa bil. Så kan det bli underlag till en referensartikel.

Jag vet att det är flera av er i forumet som är bilintresserade, inte minst @TouchOfRed, @Pinsam och vissa av er jobbar i bilbranschen som @MaxB och några av jobbar till med bilförsäljning som @Jens_J. Kan vi inte försöka hjälpas åt med de bästa tipsen för någon (typ mig) som funderar på att köpa eller byta bil.

Några frågor att börja diskussionen från:

  • Vilka är dina tre bästa tips vid bilbyte eller bilköp?
  • Vilka är de vanligaste misstagen du ser andra göra?
  • Vad är den vanligaste missuppfattning eller myten?
  • Om fler bara visste X, då skulle de vara better-off?
  • Kontantköp, leasing, lån eller bilpool?
  • Vad är mest över- respektive underskattat?
  • Diesel, bensin, hybrid eller elbil?
  • Bra tumregler?

Jag kommer följa tråden med spänning eftersom det både är aktuellt för mig och jag kan typ ingenting. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jag arbetar med bilförsäljning hos en BMW återförsäljare, har tidigare sålt Toyota, Audi, VW samt begagnat så jag börjar kladda vidare :slight_smile:

Ska du köpa din första bil, din tionde bil, byta en bil du äger idag eller göra ett ”renköp” utan inbyte finns några gemensamma nämnare som bör tänkas på innan ni knallar in hos bilhandlaren.

Ta reda på innan vilken bilmodell som intresserar er mest och rannsaka er själva. Kanske behöver ni inte den största kombin, motorn eller SUVen.

Hos bilhandlaren är den bästa bilen för dig alltid den som handlaren kan leverera fortast, är mest svårsåld, ger mest vinst osv.

-Bor ni på landet?
-Nej?
-FANTASTISK BIL FÖR STAN!!

Man blir alltid inlindad i att säljaren kan sin sak, det kan dom inte…

NI vet vilken bil som är bäst för ER! Säljaren ska bara bistå med support och guidning. Tyvärr misslyckas de flesta med detta då dom inte förstår att det är ett serviceyrke mer än ett säljyrke.

Ha en plan för hur er bil skall finansieras, MEN tala inte om den för säljaren innan ni bestämt er för vilken bil ni vill ha samt vad den kommer att kosta.

Säljaren tjänar mer pengar på att sälja med en finans på bilen. Cash is king var många år sedan.
Talar ni om för säljaren att ni löst finansen på annat sätt kommer ni riskera att säljaren kör med mindre öppna kort eller rent av ger dålig service, för han vet i det läget att hans arvode på bilen kommer halveras om ni betalar kontant.

Givetvis skall man gå någon annanstans om man får dålig service men faktum är att alla inte har 3 återförsäljare av tilltänkt bil i samma stad eller vill åka 15 mil till nästa så då känner dom sig tvungna att handla av den otrevlige säljaren. Kommer man då till det läget så överlista dom och håll inne med info om er själva.

Kom in när du är mätt i magen, har ett par timmar över och aldrig 15min innan handlaren stänger. Ingen tar sig tid för en kund 17:45 en fredag.

Dagen kommer när du hittat den bästa bilen för dig, du visar upp din bil för säljaren för att få ett inbytespris.

Låt säljaren kolla igenom bilen själv, påtala inga brister. Ju mer ni säger ju mindre pengar får ni. Bristerna kan dom ta reda på själva, det är deras plikt.
Jag personligen skickar alltid ut killen som polerar bilar för att bedöma skick inför begagnattest, varför? Jo hans öga för detaljer är sjukt och han missar inget.

Kolla ALLTID innan vad liknande bilar säljs för på ex blocket. Du kommer alltid att få ett lågt bud för det är på begagnade bilar det finns pengar att tjäna för handlaren.

Vinsten på att sälja en ny BMW 520d idag för 500 000kr är mellan 5 och 10 tusen kronor. Vinsten på att sälja er 6år gamla golf med 10 000mil på mätaren är 20 000kr.

Kommer med en till post, blir för mycket text för min lilla skärm :slight_smile:

10 gillningar

Jag postar vidare :slight_smile:

Ur ett rent ekonomiskt intresse finns såklart vissa tumregler, dock baseras dessa på affärens ingångsvärden.

Ska bilen finansieras, isåfall hur?

Att privatleasa sin bil som konsument är en fälla.
Bilen måste vara ny eller alltid ägd av ett företag, således ej momssmittad. Ni kommer inte stå som ägare, det gör finansbolaget. Ni kommer stå som brukare.

Vilka faktorer är negativa här?

Bilen är ny, tappar mest i värde i början. Det får DU bekosta.

Du får köpa till dyra serviceavtal, dessa kan löna sig men oftast inte.

Om avtalstiden löper på 36 månader kommer du att få hyra bilen i 36 månader. Blir du arbetslös/sjuk och inte behöver bil kommer du ändå att få betala vidare på kontraktet.

Det GÅR att lösa kontrakten tidigare men straffavgiften som uppstår brukar uppgå till en så stor summa att du kan köpa en mindre bil kontant…

Kostnaden för din leasing baseras på körsträcka per år. Har du kört mer än exempelvis de 6000 mil du får köra på 3 år när du lämnar tillbaka den kommer du att straffas med x kronor per överstigen mil.

Du förbehålls att hålla bilen i ett gott skick, hur långt är ett snöre?

Bucklan du fick nere vid ICA och kan fixas för 1500kr hos den lokale lackeraren kommer du bli debiterad 7000kr för. Sedan går säljaren till samma lackerare…

Denna privatleasingstjänst kallas för operationell leasing. Det innebär som sagt att du hyr bilen, inte hyrköper den.

Vad bilen är värd vid kontraktets slut är inte din sak.
Visar marknaden att just din modell värderas jättelågt, då är det skönt att bara kunna släppa nyckeln och tacka för sig. Fast så är oftast inte fallet…
Det mest förekommande är att bilen är värd mer än vad kalkylen visat och du betalat massa pengar för en vara du inte har något värde kvar i.

5 gillningar

Okej, vi kör vidare :slight_smile:

Finns några andra sätt än att leasa sin bil?

Absolut! Kontantköp, knyta massa kapital i en bil när de kan göra nytta på börsen? Fel forum :slight_smile:

Nu baseras mina exempel på nya/nyare bilar men slutsatserna blir oftast de samma.

Titta på en bil som rullat 1000 mil, den kommer antagligen listas 10-15% under förväntat nypris.

Här finns vagnskadegaranti kvar till bilen är 36 månader och endast en halvförsäkring krävs. Ca halverad försäkringspremie med andra ord.

Ett billån är oftast mest förmånligt vid köp av bilen.

Du kan välja en rak avbetalning på exempelvis 72 månader.
Du kan välja en avbetalning med restvärde. Det betyder att man sätter ett procentuellt värde på vad bilen skall vara värd efter mil och år. Sedan amorterar du på toppen av lånesumman men betalar bara ränta på inlånat restvärde.
Med denna metod brukar kalkylen/månad bli trevligast då du redan lagt lagstadgade 20% i kontantinsats uppe på den delen du amorterar. Det hela är en lek med siffror.

En annan metod jag vill slå ett slag för är att gå till ett hyrbilsföretag och kolla vad det kostar att hyra bil per månad av dom.

I mitt exempel med en Volvo V40 med fria mil hamnade kostnaden på 5950kr / månad ink moms och då behöver du inte bry dig om körsträcka, däck, service, sälja bil och det ena med det andra. Här var priset samma oavsett om jag ville hyra bil en månad eller 24 månader. Klart värt att överväga för den som inte vet hur länge de behöver ha bil och inte vill ha krångel med att sälja den.

Tittar vi på bilpool så är det ett fint alternativ men då pratar vi oftast om en bostadsrättsförening så det exemplet tar vi tag i när frågan kommer :slight_smile:

7 gillningar

Prolog
Ett mycket roligt initiativ må jag säga! Jag ser detta inlägg som det första i en serie. Man kan exempelvis skriva spaltmeter om däck med grafer över price/performance. Men jag nöjer mig med ett s.k. övergripande inlägg om vad jag personligen viktar och värderar. @janbolmeson kan med fördel sammanfatta detta till ett inlägg i bloggen vid ett senare tillfälle.

Intro
Jag gillar bilar. Jag gillar också bilindustrin; dess marknadsföring utifrån ett historiskt och socioekonomiskt perspektiv, men också dess betydelse för länders välstånd, för att nämna två saker. Sen finns det en rad andra infallsvinklar där just denna industri knappast framstår som fager.

För mig är det viktigt med kontroll. Det gäller bilens prestanda, tillförlitlighet, och kvalitet samt dess totala ekonomi. Detta är en av anledningarna till att jag inte har särskilt mycket övers för “äldre” bilar. Sammanvägningen av dessa aspekter gör att de oftast faller under min (icke-rationella) gräns. Men det sparar vi till en annan gång.

Låt oss titta på totalekonomin. Vad du som läsare viktar i ordet prisvärt är något som är unikt för dig. Likaså för mig. För mig kan en Volvo XC90 med dess omkostnader vara mer prisvärt än en Peugeot 208. Utgångspunkten i mitt bilköp är därför att få ett grepp om totalkostnaderna givet den tidsenhet jag ämnar att bruka fordonet. Kan man kalla det Lifecycle cost? Utifrån detta kan jag först då avgöra om det är värt att köpa den. Säg att du har hittar tre bilmodeller som du villhöver; nästa steg blir inte endast att finna dem till ett bra inköpspris, utan också att greppa samtliga omkostnader. Bland dessa räknas skatt, service, försäkring, samt bränslekostnader utifrån dina körvanor. Glöm heller inte värdeminskningen. Andra kostnader såsom biltvätt, däcksskifte och trängselskatt är (oftast) densamma oavsett oavsett fordonsstorlek eller motoralternativ.

Välj motoralternativet ufifrån dina körvanor och den årliga stäckan du tillryggalägger. Jag har ett hemmasnickrat excelark för detta med en graf över olika bil- samt motoralternativ. Jag är övertygad att @janbolmeson kan nog ta fram en flashigare om vi tjatar tillräckligt. Men du kan göra en överslagsräkning i väntan på denna, observera att det är genomsnittet jag räknar med.

Kostnader per år
Rörliga = bränslepris * förbrukning enligt WLTP * körsträcka
Fasta = skatt + service + försäkring + värdeminskning + ev. finansieringskostnad

För enkelhetens skulle skippar jag opportunity lost cost vid bundna pengar.

Vissa poster kommer vara mer betydelsefulla än andra rent ekonomiskt. Snåljåpar stirrar sig blinda på bränsleförbrukningen men glömmer att värdeminskningen är klart mer betydande. Jag har börjat störa mig på bonus/malus-systemet och de nya och väldigt röriga skattereglerna. Det är helt irrationellt när jag tittar på bilar i en prisklass där just denna utgift utgör en minoritetspost bland andra utgifter.

Mitt personliga exempel kring en viss elbil
Jag har en så gott som färdigbetald bil som årligen kostar mig omkring 20 tkr i bränsle- och servicekostnader vid 1800mil/år, utöver det tillkommer försäkring. Jag skulle kunna kränga den för 220 tkr på Blocket. En VW ID.3 kostar från omkring 380tkr (inkl. elbilspremien!). Vid ett byte skulle det ta mig ~8 år att nå break-even givet att elen jag laddar batterierna med är gratis under alla dessa år (vilket den nästan är i förhållande till fossila bränslen).

Epilog
Ladda hem Transportstyrelsens app. Där kan du söka på regnummer och skattesatsen för de objekt du är intresserad av.

4 gillningar

Skippa all onödig utrustning som du bara kommer använda några gånger när du precis hämtat ut bilen. Priset drar iväg snabbt med alla tillval.
Argumentet att den blir lättare att sälja som begagnad kanske stämmer men man får inte mer i inbytespris, dom slår bara i en prislista utan att kolla på bilen oftast.

Har alltid undrat varför man vill privatleasa. Du skriver att marginalen på en ny bil för 500 000kr är 5000-10000kr. Alltså 1-2 %. Då är det alltså handlarens vinst. Vad ligger vinstmarginalen på samma bil fast med leasing? Känns ju som att den är bra mycket högre, på bekostnad av kunden. Valdigt spännande att få denna typ av info som du skriver om!

Vad för dig är “onödig utrustning”? Har faktiskt aldrig köpt en ny bil själv. Bara köpt begagnat och då kollar jag efter en med så mycket utrustning som möjligt men kan tänka mig att vissa grejer går bort när man väl ska köpa en ny. Kan tänka mig att man skippar det där panoramataket för 35 000. Men jag själv skulle alla dagar i veckan satsa på dragkrog och bra ljus, typ aktiva led ljus, bra ljud system, automat, och alla säkerhetsutrustningar då jag har familj att skjutsa runt.

1 gillning

Vinsten för återförsäljaren brukar bli samma oavsett finansieringstyp. Generalagenten är alltid den som tjänar storkovan, de har ca 20% i marginal på en bil.

Köper du en bil får du förhandlat fram ett netto, leasar du den som konsument betalar du alltid brutto. Du kan alltså inte pruta här då priserna är fasta. Ibland förekommer kampanjer men då betalar du ändå ca 5-7% mer är motsvarande renköpsnetto.

Privatleasing brukar främst förekomma hos de som inte har medel till en kontantinsats.

Att välja utrustning är alltid svårt.

Kraven på att en bil ska vara väl utrustad brukar stå i paritet med bilens pris och storlek, att med det lägga utrustning för 100 000kr på en golf är bara dumt, de kommer aldrig tillbaka, den kommer dock vara lättare att sälja men det är inte ekonomiskt försvarbart.

Att lägga utrustning för 100 000 på en BMW 5 serie blir en annan sak.
Generaliserar man så är det ungefär vad vilken 5 serie som helst är utrustad med idag.
Undantaget tjänstebilar, de brukar ha ett businesspaket som bakats ihop med vanliga options för att förmånsvärdet ska landa under den magiska gränsen där basbeloppen avgör.

Till sist ska man givetvis komma ihåg att köpa bil till sig själv, man skall trivas med den och varför snåla in på ett större ljudpaket för 10 000kr när bilen i övrigt kostar 500 000kr?

Det folk efterfrågar när de tittar på redan byggda nya bilar samt begagnade är dragkrok, värmare och tonade rutor.

Det är ju såklart högst personligt. Men sist jag köpte bil var dieselvärmare, dragkrok och backradar det jag tyckte var viktigt. Automat och AC ju typ standard idag.
Jag har haft fickparkeringshjälp på en bil. Helt onödigt. Man testar det några gånger sedan använder man inte det mer. Men nu råkade det ingå i ett paket som gjorde två andra grejer billigare än att beställa dessa separat, så okej.
Volvo on call är någon typ av larmknapp och servicetjänst som kostar ett dyrt abonnemang efter några år. Och dom kan inte hjälpa dig oftast heller enligt en kompis som har det i sin tjänstebil.
Elektrisk öppningsbar baklucka - sjukt onödigt och så störande långsamt. Bort med det.
Keyless access. Ja, kanske bra, men skulle inte betala för det.
Olika “hjälpsystem” som farthållare med radar eller grejer som piper när man kör nära strecken är sånt som jag bara skulle stänga av efter ett tag.
Lågprofildäck och sänkt kaross. Bullrigt, stötigt och dyrt. (Ja, jag är gubbig.)
Jag är även tveksam till navigation som man ser många åker omkring med påslagen. Hur ofta vet man inte vart man ska? Det är ju bara att ta fram telefonen den gången man inte hittar.
Tycker jag alltså.

Intressant, jag är precis på väg att privatleasa min första bil en Kia Niro (laddhybrid) för 3376kr per månad inklusive tillval (dragkrok+färg) och service och har lite funderingar kring det du skriver. Tillåten körsträcka 1500 mil/år.

Jag ägde en Hyundai I30 diesel tidigare som jag köpte ca 1 år gammal och sålde ca 5 år senare. Min totala månadskostnad inklusive diesel var ca 5000 kr i månaden eller ca 30 kr milen. Jämför jag dessa två alternativ så känner jag inte att jag gör en särskilt dålig affär vid leasing. Hur mycket bör man räkna med i runda slängar att en hyfsat ny bil kostar per mil ungefär om den går runt 1500 mil/år? Hur gör man för att komma ner i den summan?

Mitt bästa tips om du som icke-bilintresserad behöver köpa bil är att be om hjälp! Hör runt bland vänner och bekanta om det finns nån som kan guida dig i djungeln av märken, modeller, tillval etc, etc, etc.

Min erfarenhet är att bilintresserade personer älskar att få frågan, äntligen kommer år efter år av ackumulerad nördkunskap till nytta! Och det bästa med din bilintresserade vän är att den personen garanterat har en umgängeskrets av andra bilintresserade som också gärna vill hjälpa dig med allt de kan. De vet vilken årsmodell av BMW du ska undvika då du för just den årsmodellen behöver lyfta ut hela motorn för att byta kamrem till exempel.

Se bara till att hålla din budget och tänka igenom vad bilen ska användas till så din bilintresserade vän kan hjälpa dig hitta bilen du behöver och inte som vännen villhöver.

I det fallet skulle jag säga att din månadskostnad skulle bli ungefär 1500kr dyrare per månad än vid motsvarande billån exkluderat service.
Det som låser dig här är att du betalar för något du inte har något värde kvar i och du kommer vara begränsad till 1500 mil per år. För de flesta räcker inte dessa mil.

Tror att finansbolaget räknat att bilen skall hålla 60% av sitt värde efter 36 månader.

Givetvis kommer du lägga en kontantinsats vid köp av bilen vilket får läggas på månadskostnaden för lånet. Tar du dessa 1500kr du har mindre per månad x 36 så har du insatsen till bilen där. Då äger du bilen sedan och du väljer hur du vill använda din bil. Du kommer dessutom mest troligt ha ett övervärde i bilen när du byter den vilket kan nyttjas in i nästa bil.

Genom kias generösa garantier skulle jag säga att du gör bäst i att köpa en bil idag som du äger, gärna en demo de plockat bort 30 000kr på. Sedan behåller du bilen tills det är 12 månader kvar på garantin. Det skulle ge dig en bra bil till en bra kostnad samt att ingen är rädd för att köpa den av dig då garantin finns kvar. Då har du bekymmersfritt bilägande i ca 6 år.

Du menar att jag skulle kunna få en likadan bil för 3376-1500 = 1876 i månaden? Det är mindre än min sambos bil kostade som hon köpte 11 år gammal med en inköpskostnad på 60k. Bara värdeminskningen på en bil för runt 300k är ju runt 2500kr/månad och på det tillkommer service osv.

Dessutom är det ju lite tveksamt att köpa en laddhybrid som är en ganska ny teknik som kommer förbättras under åren som kommer så jag skulle tro att värdeminskningen blir högre än så. Vi kör mindre än 1000 mil ett normalt år så 1500 är mera än vi egentligen behöver. Dessutom vet vi inte om vi verkligen vill ha en laddhybrid/elbil heller så vi vill testa på detta.

Jag räknade på att äga bilen 10 år jämfört med detta erbjudande och min slutsats är att månadskostnaden är lägre för leasing än för ägande om man jämför med att köpa en ny bil. Sedan blir det självklart en annan sak om man inte väljer en helt ny bil…

Ja 1884kr per månad fick jag det till under förutsättning att du lagt en kontantinsats om 20%.
Finansieringen la jag som lån med 60 % i restvärde vilket jag tyckte var rimligt om du tror dig klara dig på 1500 mil per år.
Finansbolaget har räknat på 60% garanterat.

Vill du betala bilen rakt ner blir det 2860kr per månad i 84 månader.

Dock bygger detta på att du byter bil efter 36 månader eftersom att kontantinsatsen och amorteringen du lägger hamnar på de 40% du ska betala av. Bilen blir alltså dyrare efter dessa 36 månader, när du börjar beta av din sista 60 %.

Väljer man efter 36 månader att köpa ut den bil man leasar får man betala marknadspris för denna. Du får alltså betala en stor del av bilen två gånger.

Så här ser min månadsberäkning ut:
Kia laddh. Niro

Tid Månadskostnad
Leasing 3,791
Äga 5 år 4,488
Äga 10 år 3,862
Kia e-Niro Kia laddh. Niro
Mån.avg Bas 3,995 2,995
Mån.avg Tillägg 0 0
Elkabel 83 0
Avdrag miljöbil 0 0
Vinterhjul 100 100
Registreringsavgift 28 28
Försäkring 292 292
Uppläggn.avg. 28 28
Skatt 30 30
Fakturaavg. 45 45
Bensin/el 47 273
Tot per mån 4,648 3,791
Tot per år 55,773 45,491
Kia e-Niro Kia laddh. Niro
Pris 481,900 354,800
Tillägg 39,800 19,900
Elkabel 3,000 0
Avdrag miljöbil -60,000 -37,866
Vinterhjul 5,864 5,864
Vinterhjul + fälg 10,960 10,960
Registreringsavgift 1,000 1,000
Uppläggn.avg. 0 0
Fakturaavg. 0 0
Bensin/el (mån.kostn.) 47 347
482,524 354,658
Försäkring 6528/12516 6528/12516
Skatt 30 30
5 år
Värde pris 241,262 177,329
Kia e-Niro Kia laddh. Niro
Värdeminskn. 4,021 2,955
Hjul 183 183
Besiktn. 15 15
Service 208 375
Förs. 430 430
Bensin/el 47 347
Reparationer 0 0
Ränta 209 154
Skatt 30 30
10 år
Värde pris 120,631 88,665
Kia e-Niro Kia laddh. Niro
Värdeminskn. 3,016 2,217
Hjul 144 144
Besiktn. 26 26
Service 208 375
Förs. 533 533
Bensin/el 47 347
Reparationer 42 63
Ränta 174 128
Skatt 30 30
4,220 3,862

Miljöbilspremien tillfaller inte dig vid leasing, så du vet :slight_smile:

Tycker inte priserna på bilarna stämmer, en laddhybrid kostar under 300k netto.

Du har räknat på en plug in och inte laddhybrid va?