Hej. (Wall of text Incoming…)
Köpte en bil för ca 1,5år sen, kostade 359tkr - kontantinsats 72tkr.
Har i nuläget kvar 231tkr på lånet, betalar strax under 900kr i ränta, samt amorterar 3000tkr per månad.
Bilen har restvärde på 50%, så jag betalar ju bara av den första halvan på lånet.
Men eftersom jag är bilintresserade så ska jag behålla bilen, och INTE sälja tillbaka den till bilhandlaren när krediten går ut som man kan göra om man vill.
Men börjar få smått panik, betalar ju ca 12tkr i ränta per år, och krediten är på 3år, så då har jag ju betalat ca 36tkr i bara ränta, vilket är mycket pengar. Och ska jag ha bilen på lån ytterligare några år till, så har jag betalat sjuka summor i ränta på bilen.
Men jag vet inte riktigt vad som är mest ekonomiskt att göra.
För jag vill börja investera, men känner att jag vill bli av med billånet innan jag börjar.
Har en buffert på 70tkr och 70tkr på sparkontot.
Har sparat 3tkr till bufferten varje månad fram tills nu. Så framtida löner fr.o.m nu så har jag 3tkr mer att röra mig med.
Så en tanke var att ta kanske ~40tkr från sparkontot och ~20-30tkr och casha in det på lånet. Det skulle betala första halvan på lånet samt lite till. Och sänka månadskostnaden rejält. Vilket skulle göra att jag kan spara undan en rejäl slant och göra en till inbetalning vid slutdatumet för krediten. Om 17månader.
Andra alternativet är att jag tar samma pengar som jag förklarade ovan, men cashar in dom på den andra hälften av lånet istället vilket skulle sänka den skulden en bit, men nuvarande månadskostnad skulle förbli samma.
Tredje alternativet är att jag betalar som jag gör idag, samt sparar dom 3tkr extra som jag får över nu, tills slutdatumet för kredit kommer om 17 månader. Sen cashar in den klumpsumman som blir av dom 3tkr, och sen tar av övriga sparpengar beroende på hur mycket jag hunnit sparat.
Samt möjligtvis pratar med min bank om ett privatlån på resterande summa, om man kan få ner räntan en skvätt. Tror det blir svårt då räntan jag har nu är på 4,5%.
Har även varit inne på att bara höja amorteringen med 3tkr.
Men sen är frågan om det är dumt att casha in en stor del av mina pengar nu under Corona, om man nu skulle bli av med jobbet eller liknande.
Eftersom pengarna sitter på ett e-sparkonto utan ränta, så känner jag att dom kanske gör sig bättre i att betala av lånet.
Ni får ursäkt om det blev lite rörigt, men hoppas ni orkat läsa er igenom hela texten, så jag kan få lite fler ögon på situationen.
Hur hade ni gjort i min situation och varför? Har ni några bättre/smartare alternativ än dom 3 ovan?
Är inne på denna sida dagligen och läser alla intressanta trådar, och kommentarer. Tack för alla tips ni gett och ger som alla kan ta del av.
Tack så hemskt mycket på förhand, och gott nytt år.