Hej på er!
Söker lite rådgivning angående billån och ambitioner om att köpa boende…
Jag har i dagsläget ett billån med 8.75% ränta, där total skuld idag är 270 000. Månadskostnaden för lånet är ca 4000. Bilens värde är runt 215 000. Anledningen till att skulden är så långt mycket högre än bilvärdet är till följd av en mindre bra bilaffär jag gjort innan.
Vi har som ambition att köpa bostadsrätt inom 3 år. Jag har i dagsläget sparat ca 100 000 och skulle behöva 250 000 utöver detta för att bekvämt kunna täcka en kontantinsats samt ha en sund buffert.
Mitt månadssparande är just nu mellan 8000 och 9000 per månad.
Billånets månadskostnad håller mig vaken om nätterna, så nu ska jag sälja den.
Om jag säljer denna bil och köper en mycket billigare, sjunker min månadskostnad för billån + försäkring med totalt ca 3500, vilket skulle ge ett höjt månadssparande till en total mellan 11000 och 12000. So far so good…
Här börjar jag bli lite orolig kring vad bästa möjliga väg är, för att kunna realisera min boendedröm och också städa upp min skuldbild på sikt.
Alternativ 1 - Jag får 215 000 för bilen hypotetiskt, använder 50 000 för att köpa nytt fordon och amorterar 160 000 till banken. Detta ger en restskuld på ca 110 000. Månadskostnaden blir fortfarande mycket lägre än utgångsläget.
Alternativ 2 - Liknande första alternativet, jag får 215 000 för bilen hypotetiskt, använder 50 000 för att köpa nytt fordon och amorterar 180 000 till banken. Jag tar alltså 20 000 eller lite mer från mitt sparande och amorterar lite extra. Detta ger en restskuld på ca 90 000 och lägre månadskostnad.
Alternativ 3 tar emot absolut mest rent emotionellt - jag får 215 000 för bilen (igen, osäkert), amorterar 215 000 + 65 000 från mitt egna kapital. Då är jag skuldfri, men utan bil och har 35 000 kvar på kontot. Bilhandlaren jag talar med kan erbjuda lägre ränta, är det en idé att använda 15000 av dessa pengar och finansiera bilen? Skulle svida att ta ut så mycket från mitt sparande.
Som ni ser sitter jag i lite av en ekonomisk soppa á la lyxfällan för mina sjukt dåliga bilaffärer. Men nu har jag vaknat till och vill lösa detta, är dock osäker på hur jag ska göra för att förverkliga min dröm om ett litet radhus utanför stan, samt städa upp min lånesituation (har dock inga andra krediter som tur är).
Stort tack till er som orkade läsa såhär långt.
Med önskan om en fortsatt fin dag,
Peppe