Har omvärdering av bostadsrätten imorgon eftermiddag och har lite smått panik, då vi inte alls är klar med renoveringen.
Köpte för en månad sen för 1,250k milj. kr (låg ute för 1,300k milj. kr).
Det är ett parhus mindre än en mil från en medelstor stad i ett väldigt attraktivt område. Tidigare säljare totalrenoverade badrummet för över 200k (2025), taket byttes 2022 och alla fönster kommer bytas nu i april. (Hörde snabbt på telefonen med mäklaren och han sa att det kunde dom väga in en del i värderingen).
Anledningen till att vi vill värdera om är pga att vi tog ett blancolån på 230k för en bil nu när vi flyttade då vi behövde två bilar.
Har nu sen vi flyttade i februari hunnit måla om i två av 3 rum på nedervåningen och satt lite vit panel i hallen, bytt lite foder och sockel och lagt om allt golv (har lite kvar att göra i köket med golvet), men golvet kostade i nypris närmare 50k kr (hittade dock ett som var på outlet för halva priset). Vi har även bytt alla innerdörrar.
Dock är det mycket som inte hunnits färdigt, lite lister fattas och vardagsrummet är typ spacklat bara och vi var tvungen att riva ut nått skåp ur köket för att komma åt och lägga golv.
Köket ska bytas under semestern. Tänkte kan det hjälpa att ta med typ ett utskrivet a3 papper på det ritade köket vi ska ha? Borde jag ha typ kvitton på vad allt kostar? Vi har renoverat för ca 50k, så vi snackar ju inte jättesummor och brf:en står ju för fönstren.
Tänkte om värderingen skulle landa på 1,350k kan vi ju ändå baka in en del av blacolånet till bolån så blir ju ändå mindre. Hur som helst va planen att typ betala av blancolånet mot slutet av året, vill verkligen inte ha ett privatlån. Planen va egentligen att värdera om efter semestern när köket är bytt, men banken ringde för ett par veckor sen och berättade att om jag inte värderar innan 1 april så kan jag inte värderar förrän om 5 år..
Men är ju inte jättekul att värdera om nått som inte är färdigt och svårt att veta hur mycket “kommande projekt” dom kan ta hänsyn till.. har också läst nånstans att värderingen inför försäljning kan va något lägre än om man ska värdera upp bostaden inför renovering, men kan ha fel.
Men nu hade vi mindre än en månad på oss att totalrenovera ett parhus och det är inte det lättaste att hinna med när två jobbar heltid och har en treåring springandes hemma.
Är det ok att värdera ens om det inte är färdigställt?? Hjälp mig må bättre inför värdering imorgon för vet inte hur mycket jag kan påverka nu haha