Billån eller privatlån vid köp av bil?

Hej Ny medlem här på rikatillsammans

Jag har en fråga som jag inte riktigt blir klok på. Jag vill köpa en ny bil för ca 150.000 kr. Men jag blir osäker av allt jag läser på Google vad som passar mig bäst. Målet är att ta lånet som billigt som möjligt.

Billån hos bilhandlaren: Jag förstår att bilen används som säkerhet och kan därför ge en lägre ränta på lånet. Det verkar också smidigt att köpa bilen på det viset. Samtidigt så är jag lite rädd för att få papper och villkor kastat i ansiktet inne på bilfirman som jag inte fullt ut förstår eller har tid att gå igenom .

Billån privat på ex lendo: Billånet kan lånas på hela beloppet men som jag förstår det kommer inte bilen att användas som säkerhet. Detta brukar då för dem flesta låntagare vara en dålig ide då lånets ränta blir högre. Samtidigt kan jag i lugn och ro välja mellan olika erbjudanden och kanske kan just JAG få en bättre ränta en vad andra skulle fått. Men kan jag det ?

Jag har inga lån och min lön låg på ungefär 700 000 eller 800 000 kr förra året . Enligt kreditkollen är mitt score 81 av 100. Min ålder 41 år. Jag skulle snabbt kunna göra en ansökan på lendo men är rädd för att göra förfrågningar i onödan ( vet inte hur dåligt det är, gör normalt sätt inte det ).

Så vad tror folket ? Vad kommer jag få för ränta på mitt lån ? Vem ger bäst ränta - privat eller hos bilhandlaren ?

Lån utan säkerhet=blancolån kommer from 1/1-2026, inte ha rätt till ränte-avdrag.

Om du äger en BRF eller ett hus kanske du har utrymme kvar att låna på bostaden?

2 gillningar

Kan du låna på huset/bostadsrätten? Själv lånade jag med huset som säkerhet och fick därmed 2,5% ränta, helt transparent mot banken och det var inga konstigheter. Här gäller det bara att inte lura sig själv och verkligen amortera som det billån det faktiskt är (min åsikt).

Men med din lön borde det vara en rimligt enkel sak att spara ihop beloppet och köpa bilen kontant? Annars kan du hålla ögonen öppna och bevaka bilhandlarnas erbjudanden, ibland kommer det ett erbjudanden om nollränta.

De flesta billån är knutna till bilhandlare, du kan ofta inte låna 100% men däremot har du rätt till ränteavdrag då du har en säkerhet för lånet. Räntan är ofta lite lägre än för privatlån, men inte alltid.

Privatlån har fördelen att du kan låna 100%.

1 gillning

Jag har bara en hyresrätt så det går inte att låna på den.

Däremot har jag massor mad aktier, men antar att det inte går att låna på ?

Kolback : Hehe ja alltså nu kommer vi lite in på en annan punkt. Normalt sätt så har jag inte så hög lön då jag bara arbetar på ett handikapps boende.. Men vissa år har jag sålt av och gjort vinst i krypto. Därför ser min ekonomi för banker extra bra ut just nu. Jag behöver inte spara till bilen utan skulle bara kunna sälja av lite aktier som jag har för ca 1miljon . Min tanke har varit att med utdelning och värdepappers ökning så tror jag mig tjäna på att låna pengar om räntan är bra framför att sälja min aktier . Men det kanske låter fel ?

Månadsvis med min vanliga lön brukar jag lägga 30% på att köpa mer aktier och vill hellre fortsätta med detta än att spara ihop till bilen, fel ?

150K. Det är väl bara att casha av skiten. Eller så får du köra ett värdepapperslån.

2 gillningar

Det går ju att lösa med Värdepapperslån hos de flesta moderna “aktie//fond-sparbanker” till exempel hos Montrose så är det en “öppen”-kredit och man får göra precis vad man vill med det låneutrymme du har också. De har även otroligt låg ränta på lägre belåningsgrader.

Hemma intressant. Har aldrig hört talas om värdepapperslån. Det får jag läsa på lite om

Hej Benjamin.

Du ska köpa bilen kontant. Inget snack. Antingen sparar du några månader eller säljer av lite av dina värdepapper.

Varför:

• Låna, när man har råd utan lån, för att köpa något som tappar i värde = dålig idé. Räntan du betalar banken ökar ju bara inköpspriset. (10-40% beroende på hur snabbt lånet betalas av)
  • Låna, när det man köper ökar i värde (gärna mer än räntan på lånet) = bra idé. Detta blir som en liten hävstång för din investering samt att inflationen äter upp din skuld.
4 gillningar

Lån och krediter är väl den bästa vägen till förmögenhet om man hanterar det på rätt(tillräckligt bra) sätt. Lite väl trångsynt att bara låna till sådant som ger avkastning. Går man på alternativavkastning mot att sälja en viss del av sitt innehav kan det fortfarande vara värt att låna.

1 gillning

Du säger emot dig själv lite här. Han ska inte låna utan sälja värdepapper för att köpa kontant, och i nästa andetag säger du att det är helt ok att låna för köp av avkastande tillgång.

Att sälja värdepapper, köpa bilen för kontanterna, och sedan köpa värdepapper via belåning är ju precis samma sak som att belåna värdepapper och köpa bil för de pengarna.

2 gillningar

Blir inte detta mental bokföring? Jag har ett hus och har 2 miljoner i skulder. Köper jag mat för min lön så köper jag något som tappar värde i kylen eller om jag använder min lön till en resa. Detsamma gäller med bilen.

När exakt sa ja emot mig själv. Bättre att sälja av lite av värdepapper än att ta ett billån. Det va det jag menade. Inget annat.

Tar han ett lån på värdepapper är det helt okej, men jag förstår inte vitsen när han har råd att köpa den kontant. Om han vill ha en bil och ett värdepapperslån, så var så god. Nu var han ju mest intresserad av en bil.

Att ta ett huslån hade ju också funkat utmärkt.

I båda dessa fallen köper han bilen kontant.

Förstår tyvärr inte vad det är du försöker säga.

Du fick det att låta som att lån var fel och att kontantköp är det enda rimliga. Det du verkar mena är att just privat/bil/blancolån är fel väg att gå.

Att belåna innehav och köpa bil för de likviderna är precis samma sak som att sälja värdepapper, köpa bil för de likviderna, och sen belåna upp igen. Lån som lån.

3 gillningar

Ja men intressanta synpunkter allihopa .

Jag förstår att ta lån för att konsumera saker som inte ökar i värde generellt är ett dåligt sätt att hantera pengar på.

Min enda tanke med billånet har ju här varit att jag tror med mitt långsiktiga investerande i värdepapper har jag en god chans till mer avkastning om jag behåller dessa tillgångarna och istället lånar pengar till bilen. Detta gäller ju dock bara om jag får en bra ränta på billånet.

Själva bilånet skall ju sen såklart betalas skyndsamt för minimera för stor ränta , 150000 på 3 år tycker jag låter rimligt utifrån min fasta lön .

Men frågan kvarstår ändå litegrann. Om man för ett ögonblick tänker bort mina tillgångar och bara tänker på min för tillfälligt höga kreditvärdighet ( då jag har deklarerat endel krypto). Var får jag bäst ränta? bilån med bil som säkerhet hos handlaren eller ett blancolån? Jag borde ju vara attraktiv även på blanco ifall jag hade närmare 800000 kr lön förra året samt inga skulder osv . När jag googlar billån så fick jag någon träff om att där påverkas inte lånet så mycket utav min lön då bilen är säkerhet . Detta lät bara lite negativt tyckte jag .

Så vad stämmer vid lån för bil för låntagare med högre lön, blancolån eller billån med säkerhet?

………..

Ang värdepapperslån har jag läst på lite. Jag gillar helt klart detta och jag kände inte till det innan. Det verkar dock som att det lånets pengar skall gå till just mer värdepapper och inte för att plocka ut pengarna för privatkonsumtion ( i vart fall beskriver avanza det så )

Skit i Avanza, du får tänka som CarlJohan. Sälj värdepapper för 150k, köp bil. Sedan, ta ett värdepapperslån och köp tillbaka dina värdepapper.

Nu har du finansierat bilen utan att ha blivit av med några värdepapper.

Det är nog det smartaste om du vill uppnå det du bekriver.

1 gillning

Okej men det du menar antar jag är att om jag tar ett värdeppapperslån som ger jätte fin ränta och köper mer aktier för dessa pengarna så blir det på det viset lägre ränta än ett billån ? För du menar att jag innan värdepapperslånet säljer lite av mina aktier , köper bilen kontant och slipper ett billån som antagligen har högre ränta än ett värdepapperslån.

Förstår jag rätt ???

Sen betalar man in på värdepaåpperslånet varje månad från lönen på samma vis jag hade gjort på ett vanligt lån?

Aha okej du svarade samtidigt so. Jag skrev.

Men vad menar du med skit i avanza , inte bra ?

Nej Avanza är absolut inte dåligt. Jag menar bara skit i va de skriver på sin sida.

Precis så. Med det innehavet du har borde du kunna få lån på under 2.34% ränta som täcker bilen, om jag tolkar Avanzas sida rätt.

1 gillning