Hej allihopa! Jag hoppas på att ni kan hjälpa mig hur man borde göra detta på bästa sätt.
Jag och min partner har planerat att köpa bil, det är inget vi behöver utan är endast något vi vill ha utifrån ett nöjesperspektiv.
Det vi undrar då är vilket sätt som rent ekonomiskt är bäst när det kommer till bilköp för oss
Bilen i fråga kostar ca 520 000 och våra månadslöner tillsammans är ca 90 000 netto (driver eget tillsammans). Pga att jag har änglar till föräldrar så låter de mig bo hos dem under tiden som jag studerar på uni då de vill att vi ska kunna spara ihop till bostad när jag pluggat klart. Tillsammans sparar vi då 80 000 av lönen per månad där 7000 går till att hjälpa till hemma och 3000 till nöjen (partnern bor hos oss). Hitills under året har vi lyckats spara 760 000.
Bilen har vi inte planerat att behålla länge, cirka 3-4 år och är från 2019.
En nära vän till mig gav mig rådet att betala 25% kontant och sedan ta ett 7 års lån för att hålla nere månadskostnaden för att sedan sälja bilen, men vad tycker ni är bäst?
Betala hela summan (med andra ord köp inte bilen) lån med 50% rest? Eller tycker ni att det ekonomiskt inte kommer fungerar bra och istället borde vänta? Har aldrig köpt bil förut så kommer bli en första för mig
Tack så mycket om ni vill hjälpa, hoppas jag inte har skrivit allt för krångligt Och gott nytt år allihop!
Ja, lån med bilen som säkerhet, så kallade billån, brukar väl sällan vara så fördelaktiga (som bolån) utan ligga på 3-4% ränta.
Vissa kan resonera att börsen snittar högre än så och därmed är det bättre att låna och investera. Själv hade jag inte valt det, vem vet om börsen backar eller står stilla över den aktuella perioden?
Ni har inte kikat på leasing? Då har ni de sparade pengarna kvar, får en förutsägbar månadskostnad och slipper fundera på vad bilen är värd om 3 år (eller den period ni leasar på).
Hej! Så vi tänker är att eftersom bilen lär ha ett hyfsat restvärde när vi säljer den så är det mer gynsamt att ha kvar de pengar man istället hade fått när man säljer den för att istället investera. Fast kanske är lite ute o cyklar vid det tänkandet
Ja var faktiskt så vi tänkte, låna så att inte hela sparsumman försvinner för att kunna investera, fast då lägga undan 50% av bilvärdet ifall någon kris skulle uppstå.
Leasing har vi faktiskt tittar på enda nackdelen är ju att det oftast är helt nya bilar med sina malus skatter om man inte leasar en elbil
Tusen tack för kommentaren, hoppas du har ett underbart 2022!
Synd att jag är sen här, men jag kan se om jag kanske kan skaka liv i samtalet.
Jag går i samma tankar om att köpa en bil +500’ och funderar vad som är bäst när det gäller finansiering.
jag tänker om man köper bilen kontant och räknar med att kunna få ett restvärde runt 300’ när jag säljer den efter kanske 5 år. nu frågan:
Hur ska man räkna med de 300’ som är “upplåsta” i bilen och inte “jobbar” på börsen, det är ju också en kostnad. Hur resonerar ni här?
Jag räknar alla pengar upplåsta i bilen som en summa som inte jobbar på börsen just nu. När bilen säljs kan de pengarna jobba igen, om de inte används för nytt bilköp.
Du har väl låst 500k i bilen?
Ja, det är en alternativkostnad på denna summa.
Men den ska jämföras med vad det skulle kosta att låna. Om du kan utöka bolånet så har du kanske en ränta på 4-5% kommande år(et).
Om du ska finansiera via bilfirman så får du kanske en ränta på 6-7% eller mer beroende på bakomliggande institut och din ekonomi.
Kan du med säkerhet tjäna in 4%-7% årligen eller är det bättre att betala in 500k ut sparpengarna?
Ingen lätt fråga att svara på, men den är lite unik för varje individ och beror på din övriga ekonomi och framtida behov.