Betala bort bilar vs ha pengar i en hög

Hej forumet. Hjälp oss tänka nu för att vi har kört fast i våra diskussioner om vad som är smartast att göra.

Nu är lånefesten över och det är bara att inse att vi har kört på lite med blunda ögon, som många andra egentligen. Men vi vill såklart rensa upp nu och ta tag i saker innan en rejäl smäll kommer i september då vår bundna ränta löper ut och vår kostnad för bolån kommer gå från 7000 till låt säga 15000
Vi har 2 billån då vi var i behov av två pålitliga bilar (hellre amortera än reparera så att säga) räntan på dessa ökar nu för varje månad. Just nu är den strax över 6% för båda lånen. Det är inga lyxbilar.

Vi har sålt bort onödiga saker i hushållet och har pengar på kontot så att vi skulle kunna lösa båda våra billån som är på ca 260K totalt samt ha kvar en ”mindre” buffert på ca 100K som räcker gott o väl för oss för stunden. Då får vi med andra ord bort en kostnad då på ca 7000 per månad vilket ger oss utrymme att kunna betala vårt bolån och den höga räntan i höst.

Jag anser att det är smartast att göra så. Men det tar emot att liksom slänga iväg 260 000 bara sådär. Det är ju mycket pengar. Samtidigt riskerar ju vår månadsbudget att helt enkelt inte gå ihop alls när vi ska betala 22K-23K på lån för bilar och hus. Och då måste man ju ändå ta från de sparade 260K.

Vad säger ni, ska man bara blunda och betala av billånen eller ska man fortsätta med månadsinbetalningar? Det känns galet när jag skriver det, för räntan ska väl upp ännu mer nu när det är så instabilt med allt runt omkring.

1 gillning

Jag står i en liknande situation. Funderar på att betala halva billånet till att börja med och se om ett halvår hur läget är då:)

1 gillning

Ja man skulle kanske bara få bort det ena då i alla fall. Vi behöver nog inte vara så dramatiska.

Första frågan att ställa er själva är väl: Behöver ni verkligen två stora bilar? Eller kan den ena säljas och bytas ut mot tex en elcykel? Är mervärdet som bilen ger verkligen i proportion till kostnaden och den ekonomiska oron? (Det går ju att hyra bil enskilda tillfällen, eller gå med i en pool beroende på var ni bor.)

En annan fråga: Hur vore lösningen att lägga de 250 000 på att istället betala av på huslånet? Och sänka höstens räntesmäll på det viset? (Kanske kortsiktigt sämre eftersom det är högre ränta på billånet. Men kanske mentalt och långsiktigt bättre att lägga så mycket “cash” på en bostad som ju är en investering som håller sitt värde mycket bättre över tid? Bilar är ju rätt kassa rent investeringsmässigt, garanterad värdeminskning :upside_down_face:)

Jag menar inte att du ska svara här i forumet, ta hem och fundera lite…

Allt gott!

1 gillning

Du har ju redan bränt de pengarna… så det är lite för sent att säga att det tar emot att slänga iväg dem. Det gjorde du när du köpte bilarna.

Men då är frågan, hade du gått och tagit ett lån på 260k till den räntan och de villkor ni har nu om du inte haft haft lånet?

Det låter mer oroväckande med din inställning snarare än er situation. Har du verkligen 260k på ett vanligt konto (med vilken ränta)? Dessutom utöver dessa pengar en tillräckiig buffert?
Några investerade pengar?

8 gillningar

Tack för din input.
Man blir ju så låst i sina tankar. Det är ju precis som du säger- vi har ju redan bränt de pengarna när vi köpte bilarna.

Det finns investerade pengar som vi inte nallar på.
Pengar som ligger ”löst” är pengar som kom in då vi sålde onödigt lyx som vi ägde typ nyss. Så de ligger mest bara här just nu.

Jag försökte komprimera informationen utan att gå in på för mycket detaljer. Därför känns det kanske lite rörigt.
Men såklart. Med rådande situation i världen så vill man ju spola tillbaka och ta andra beslut än de man har tagit.

1 gillning

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

4 gillningar

Jag tror du komplicerar det hela väldigt för dig helt i onödan. Du blandar ihop månadsutgifter/kassaflöde med tillgångar och skulder.

Om du har investerade pengar och samtidigt lån så är det samma sak som att låna pengar för att investera. Hade du lånat pengar enligt villkoren för billånen för att investera dem? Om svaret är nej så borde du tom sälja av dina investeringar för att betala lånen. Nu är det ju inte relevant i ert fall då ni verkar ha tillräckligt för att både täcka buffert och att betala lånen utöver investeringarna. Principen är tydlig dock, lån till x ränta ger lika mycket ränta på ränta effekt som jobbar emot dig som en investering som ger x avkastning ger för dig.

Kassaflödet är pengar in/ut varje månad och så länge det funkar. Då är det inte relevant för storleken på ens lån.

Att ha pengar på ett bankkonto med 0% ränta som är lånade pengar till 6% kostar dig 6% av beloppet varje år. Utan att det gör dig en krona rikare…

3 gillningar

Jag hade betalat av billånen direkt. Garanterad avkastning på 6% är för dumt för att låta bli anser jag :slight_smile:

13 gillningar

Sälja era nuvarande bilar och köpa två billigare bilar kan vara ett annat alternativ.

1 gillning

Självklart att betala av billånen snarast möjligt.

4 gillningar

Hade ett billån som jag peta av precis innan räntorna stack iväg, låg på 2400 typ. Petar in 2500 på Opti istället nu. Så rent krasst ser jag inte dem pengarna endå men vetskapen om att dem inte går till ett lån och till nån form av sparande känns bättre.

Sitter lite grann i samma situation men med lägre summa på billånet. Detta kan vi betala av närsomhelst från besparingar men vi tycker också det är jobbigt att bara skicka iväg större summor. Vi kan en normal månad spara ca 15k så vi betalar nu av 10k/månad tills vi kommer ner lite. Ekonomiskt sett är det ju dumheter och man borde ju bara betala av men det är mentalt skönt med bra kassa om det händer något. Så om ni kan öka månads amorteringen fram till september utan att röra kassan så blir avbetalningen i typ augusti lite lättare.

Jag betalade av vår bil, inte riktigt lika stor summa men fick lite av samma psykologiska effekt. Det känns som att man slänger bort pengarna. Men här är just grejen, vill du ha en långsiktig ekonomi som klarar uppgångar, motgångar och kan ge er en trygghet i längden ska du ta många tråkiga men smarta beslut om och om igen. Försök att analysera situationen ur ett helikopterperspektiv och lägg inga känslor i pengarna du ser på kontot.

Har du möjlighet att lösa ett lån på 6% med kontanter du har nu så är väl det den bästa investeringen du kan göra.

6 gillningar

Betala av billånen eller halva. Och sätt in samma summa som räntor och amroteringar till sparande framgent.

Ni borde kanske sälja bilarna och skaffa en ,eller två om ni måste ha två, bra bilar för ca 50 000 kr/st. Men risken nu är ju att ni förlorar pengar på att kränga de befintliga.

Betala av billånen!

1 gillning

Vem skulle ta ett lån för livsmedelskonsumtion?
Men bilkonsumtion har varit praxis att låna till men det bygger på gratis pengar så det gått att investera i aktier.
Nu faller det business caset när räntan går upp.
Bara att plita ned scenarios på papper så ser du vad som är bäst för räntorna lär inte komma ned till de extremt låga nivåerna igen.

2 gillningar

Tycker att det är stor skillnad på livsmedel och bil.

För mig genererar bilen ganska mycket extra inkomst eftersom en tillförlitlig bil gör att det känns okej att pendla till ett jobb som ger mig en betydligt högre inkomst. Utan bil skulle jag ha en betydligt lägre lön.

Jag håller ändå med de som säger att det är bäst att betala av billånet så fort som möjligt.

2 gillningar

Ett dåligt beslut i tid är bättre än en bra beslut som kommer försent, som militärer brukar säga.

Jag hade följt marknaden noga och fattat ett beslut i September förutsatt att ni klarar den aktuella situationen. Kanske ploppar upp ett par kaniner ur hatten om marknaden fortsätter svaja.

1 gillning

Jag hade betalt bort billånet. Min åsikt är av att man bör endast ha följande lån:
*Csn
*Bolån

All annan konsumtion bör betalas “kontant”.

Och som du själv skriver, du får ett utrymme på 7.000 kr/månad. Rätt skön marginal. Sen kan man säkert tycka, jo men då har man exempelvis 100 000 kr mindre på kontot. Svar ja, men indirekt hade du inte dom pengarna ändå, då du är skyldig motsvarande belopp till ett kreditinstitut.

Betala tillbaka, får ett bättre överskott i budgeten och njut av mindre skulder i hushållet :grinning: :grinning:

5 gillningar