Hej.
Till veckan ska jag köpa en bil men har inte bestämt mig om jag ska ta den på finansiering eller betala den på en gång. Bollar gärna saken med er kloka RTmedlemmar.
Förutsättningar:
Pris 150tkr
Jag har bland annat en 70/30% portfölj på Lysa med ett större saldo än köpeskillingen där jag månadssparar 5300kr.
Ränteerbjudande vid avbetalning 36 eller 48 månader är 5.5% vid minst 20% kontantinsats och 0 restvärde. Uppläggningsavgift 1500kr. Räntan är rörlig neråt men inte uppåt.
Å ena sidan vore det skönt att sälja av en del på lysa, betala bilen och glatt köra iväg mot solnedgången.
Å andra sidan vore det gött att behålla det investerade kapitalet och betala för bilen löpande genom att minska månadsspar i portföljen.
Svårt att välja, kanske betala hälften och finansiera hälften på 36mån?
Håller med! Får känslan av att många startar den här typen av trådar med ett önsketänkande om att folk ska skriva ”maximera dina lån och lägg allt på börsen som garanterat kommer ge dig mer pengar”
Ok bra ränta! Men 1500spänn för att lägga upp lånet? Vilken långivare är det?
Säg att du är muslim och inte kan betala ränta enligt koranen så kanske de erbjuder ett svea lån eller liknande 0% ränta 695:- uppläggningavgift 65:- avi avgift. Jag gissar att detta lån kostar pengar för handlaren så eventuellt går det att byta ut mot prut i stället.
Gissar lite har ej stenkoll men jag vet att troende muslimer köper bil på detta sett
Edit: det är kort löptid på sådana lån så man får stå ut med hög månadskostnad en kortare period men det blir också avbetalt snabbt
Varför det? Jag köpte min villa kontant för det fick mig att sova gott. Sen att det kostat mig ca 1 miljon på 6 år är ju tråkigt, men inget jag hänger läpp över.
Därför att de allra flesta inte har ekonomisk möjlighet att köpa sin bostad kontant, de måste helt enkelt låna pengar. Själv gör jag som du och har just nu tre fastigheter som jag köpt kontant, två av mycket stressade säljare. Jag sover också gott eftersom jag är helt skuldfri, något som kanske fler borde försöka uppnå.
Hade du resonerat likadant om det gällde exakt samma summor och räntor men till något annat än en bil? Typ en flygel från Yamaha, en renovering av lägenheten eller ett lån för karriärsbyte?
Ja eftersom det är konsumtion. Enda undantaget är om saken krävs för att inkomsterna ska rulla in. Som exempelvis en bil för att kunna ta sig till jobbet. Å andra sidan beror det såklart på lånesummor och räntor. Lån utan ränta föredras i första hand.
Obs! Personlig preferens och inget som prompt måste gälla för alla. Många har billån, möbellån och reselån och verkar trivas med det.
Varför anser du det? Är det bara rent principiellt eller är det kopplat till något reellt? Typ lånevillkor? Köpeskilling? Nyttan/kostnaden? Eller något annat?
Främst en uppmaning att undvika konsumtions lån som gör att många hamnar i en lånekarusell som kan vara svår att ta sig ur. Det finns många som inte ens kan skilja på amortering och ränta.