Hej,
Jag skulle gärna få input kring hur ni hade resonerat kring finansiering av bilen. Jag har börjat fundera mer på detta efter att ha läst diskussioner på forumet, särskilt “Optimera din sparhorisont | Flexibilitet är det bästa sättet att hantera risk” och “Amortera sina bolån olika sätt att tänka, vilket slutresultat”, både ur ett investerings- och likviditetsperspektiv.
Vår billeasing löper ut inom ett par veckor och vi har sedan tidigare bestämt oss för att köpa en begagnad elbil för 350 000 kr.
Vår situation kort
-
Vi är runt 35 år, barn (ett på 2 år och ett på väg)
-
Gemensam bruttoinkomst cirka 110–115 000 kr/mån, netto cirka 80–85 000 kr/mån
-
Månadsutgifter cirka 35 000 kr (inklusive 1 % amortering, exklusive investeringar)
-
Vi vill köpa hus (budget runt 7 Mkr tänker vi) någon gång de kommande åren, men har inget exakt datum (det kan vara i morgon, om några månader eller om flera år, helt beroende på när rätt objekt dyker upp)
Bostad
-
Bostadsrätt värd cirka 4,35 Mkr
-
Bolån cirka 3,0 Mkr
-
Belåningsgrad strax under 70 %
-
Ränta 2,59 %
-
Amortering 1 %
Sparande & investeringar
-
100 000 kr buffert på sparkonto med 2,3 % ränta
-
1 000 000 kr på sparkonto med 2,3 % ränta (avsatt för ett framtida husköp)
-
1 200 000 kr investerat i breda globala indexfonder på Avanza
Jag försöker jämföra tre alternativ just nu (har inte inkluderat ett vanligt billån eftersom räntan verkar ligga betydligt högre, runt 6 %).
Alternativ 1: Köpa kontant
Ta 350 000 kr från sparkontot som är avsatt för framtida husköp.
Fördelar:
-
Ingen skuld
-
Enkelt
-
Ingen risk kopplad till börs eller räntor
-
Ingen påverkan på UC eller framtida bolåneansökan
Nackdelar:
-
Lägre likviditet
-
Alternativkostnad (om de 350 000 kr ligger kvar på sparkontot med 2,3 % ränta, som är cirka 1,61 % netto, växer 350 000 kr till ungefär 410 000 kr på 10 år; om samma pengar istället investeras och ger 7 % årlig nettoavkastning blir de ungefär 688 000 kr.
Alternativ 2: Utöka bolånet
Öka bolånet med 350 000 kr.
Fördelar:
-
Billig finansiering jämfört med billån
-
Största delen av den ökade månadskostnaden är amortering, alltså ett ökat sparande
-
Vi behåller de 350 000 kr tillgängliga inför ett framtida husköp eller andra behov
-
Vi behåller flexibiliteten om våra planer förändras
Nackdelar:
-
Vi går över 70 % belåningsgrad och amorteringen ökar från 1 % till 2 % på hela bolånet
-
Kassaflödet ökar med cirka 3 850 kr/mån, varav ungefär 3 100 kr är högre amortering och cirka 750 kr är ökad räntekostnad före ränteavdrag
-
Högre total skuldsättning
Alternativ 3: Värdepapperskredit
Ta en värdepapperskredit för 350 000 kr. Jag har dock aldrig använt detta tidigare. Det jag framför allt funderar på är hur man “bör” tänka kring återbetalningen. Hade ni försökt amortera ner krediten löpande varje månad, ungefär som ett vanligt billån, eller hade ni låtit krediten ligga kvar och låtit investeringarna växa över tid, förutsatt att belåningsgraden hålls på en rimlig nivå? Input uppskattas, detta är helt nytt för mig.
Vi har Avanza idag, men deras ränta blir högre än hos vissa konkurrenter om vi lånar hela beloppet. Vi tittar därför även på Montrose. Där skulle vi kunna kvalificera oss för Premium eftersom vi skulle ha över 1 Mkr investerat kapital om vi flyttar dit.
Med 350k lån mot en portfölj på cirka 1,2 Mkr blir belåningsgraden cirka 29 % och räntan cirka 2,78 %.
Fördelar:
-
Billig finansiering jämfört med billån (ungefär i nivå med vår bolåneränta)
-
Ingen påverkan på bolånet eller amorteringskravet
-
Vi behåller de 350 000 kronorna tillgängliga inför ett framtida husköp eller andra behov
-
Vi behåller flexibiliteten om våra planer förändras
-
Mindre påverkan på kassaflödet (beroende om/hur man återbetalar lånet?)
Nackdelar:
-
Risk vid större börsnedgångar
-
Räntan ökar om belåningsgraden stiger. Exempelvis skulle en börsnedgång på 40 % höja räntan från cirka 2,78 % till cirka 4,39 % hos Montrose.
Min spontana tanke
Min spontana tanke är att utöka bolånet eller använda värdepapperskredit kan vara mer rationellt ekonomiskt än att betala bilen kontant. Dels eftersom kapitalet kan fortsätta ge avkastning eller åtminstone hållas likvidt inför ett framtida husköp, dels eftersom finansieringskostnaden är relativt låg. Jag gillar också tanken på att inte låsa upp 350 000 kr i en bil om det finns billig finansiering, utan i stället behålla flexibiliteten om våra planer förändras.
En viktig aspekt jag nämner i början av inlägget är att vi vill köpa hus någon gång de kommande åren. Det kan vara i morgon, om sex månader eller om tre år, helt beroende på när rätt objekt dyker upp. Jag vet däremot inte hur mycket en UC vid ett utökat bolån eller en värdepapperskredit faktiskt påverkar ett framtida lånelöfte eller en bolåneansökan.
Vi har inga andra lån förutom min sambos CSN (runt 100 000 - 150 000 kr), och vi har endast ett kreditkort som används för drivmedel och alltid betalas i sin helhet varje månad. Kanske övertänker jag detta och bankerna inte bryr sig särskilt mycket?
Jag är därför nyfiken på hur ni hade resonerat:
-
Vilket alternativ hade ni valt och varför?
-
Om ni hade valt värdepapperskredit, hur hade ni tänkt kring återbetalningen?
-
Finns det någon aspekt eller risk jag missar?
Tacksam för era tankar!