Vi befinner oss i en situation där vi kan betala av bolånen relativt snart. Dock hörde jag att det kan vara bättre att ha bolån pga skatter?
Tyckte det lät konstigt att man skulle få mindre skatt genom att ha bolån istället för att äga sin bostad.
Nu när jag läser runt så känner jag mig förvirrad. Så förhoppningsvis är det ett snabbt svar: Ska man betala av sitt bolån eller ha ett mindre bolån kvar på huset? Vilket är mer ekonomiskt långsiktigt?
Detta är en oklar och i mina ögon felaktig slutsats generellt. Skattereglerna medför endast att räntekostnaderna minskar med ränteavdraget.
Huruvida det (strikt ekonomiskt) är bättre att ha bolån än att inte ha det beror på hur mycket man får ut av medlen man lånat (i form av ränteintäkter/avkastning/värdeökning) jämfört med vad det kostar (i form av räntekostnader och eventuella övriga lånekostnader).
Skattemässigt är det ju bra att få avdrag om man ändå måste ha lån, men i praktiken innebär det “jag betalar hellre banken mycket pengar än att betala lite mer pengar i skatt.” Men det är ändå pengar ur din ficka.
Som någon nämnde så beror det ju på vad du gör istället med pengarna?
Finns ett rimligt argument om man är nära pension och kommer behöva låna, men kanske då inte får beviljat något lån.
Själv tycker jag det är värt väldigt mycket att ha så lite skulder som möjligt. Jag bekymrar mig inte nämnvärt över varken räntor eller marknadspriser.
Ett annat argument för att ha kvar lånen är att det är svårt att få nya lån som pensionär. Vill ni ha lite kapital till något annat, resa, ge till barnen, köpa sommarstuga, då kommer ni inte åt det kapital som är bundet i bostaden. Så det är främst om man har stort kapital kvar efter man betalat av lånen som man bör betala av dem. Det är inte en bra idé att trycka in allt kapital man har i huset bara för att slippa räntor.
Det där låter mer som jag misstänkt vad som menades.
Jag har aldrig varit för att ha lån på något sätt sedan blev det studielån och bolån, men det är inte mer än så iaf. Studielånet spar jag tills sist men bolånet är ändå relativt hög ränta med rörlig ränta nu.
Har inte ritkigt satt mig in än i riktigt sparande här men när livet lugnat ner sig så ska allt ses över vad som är bäst för framtiden. Men bra att ha lite kött på bene tills dess.
Tack, ja inte blir det pension än på ett långt tag så vet inte ritkigt hur jag ska göra med allt. Har inte riktigt rkat eller haft tid att läsa in mig på vad som är bäst, men då nu bolånet är på gränsen att man kan betala av så undrar man om det är värt det eller inte. Men verkar som att det egentligen inte spelalr så stor rol, dock skönt att slippa ha lån och onödig ränta.
Problemt är att man har på senaste tiden inte riktigt haft tid eller ork att leta igenom, och frågar då allt snällt folk som orkar svara på ens fråga. kanske kommer senare men inte inom snar framtid.
Jag tror inte riktigt jag förstår det positiva. För om jag är pensionär utan bolån är inte det jättebra? Nu är jag inte pensionär på ett bra tag så inte orolig över det. Hoppas kunna betala av bolånet och spara mer inför pensionen dock!
En peng är en peng. En utgift (ränta) är en utgift. En intäkt (avkastning på placering) är en intäkt.
Kan du låna pengar till effektiva ca 2.5% ränta efter avdrag BORDE DU GÖRA DET OM:
Du har någon annan utgift du kan ta bort och byta ut mot den här (antagligen mindre) utgiften.
Det betyder billån, leasing, hyror du kan ersätta med inköp etc etc.
Du kan tjäna mer än 2.5% avkastning med dessa pengarna.
Detta stämmer för i stort sett varenda person på planeten. Över tid ger oändligt många aktiefonder mer avkastning.
Har du absolut inget intresse av att investera pengarna och absolut inget behov av pengar alls kan du betala av dina bolån. Annars är det sinnessjukt att göra det.
Om någon kommer fram till mig och säger att jag får låna en miljard om jag ger personen 102,5% av pengarna nästa år tar jag det direkt. Det borde nog alla göra. Ett bolån är inte ett konsumtionslån, men det är ett lån du kan ta för att konsumera saker, så enda praktiska skillnaden är räntesatsen. Eftersom det av någon totalt idiotisk anledning är subventionerat så är det precis hur fördelaktigt som helst.