Jag kan göra vinst vid bostadsförsäljning på 1 miljon. Det är stora pengar för mig och jag vill inte gå i fallgropar. Är det jättedumt att betala tillbaka ett utav mina lån och då spara ca 6k i månaden?
Eller borde jag investera pengarna på nåt sätt? Jag vet att pengar kan växa över tid men what do the numbers say är smartast här?
Nej, det är aldrig dumt att göra av med lån om utgifterna för dem påverkar vardagen.
Om du är intresserad av nummerspelet så är börsen normalt vinnaren över lånen, förutsatt att vi pratar normala huslån till normala räntor och inte blancolån till ockerränta.
Sedan tillhör jag de som pyntat av mina lån och rekommenderar det om man är en försiktig general som tycker att vardagstrygghet och god nattsömn väger tungt i ens liv.
p.s. Glöm inte sätta av en slant som motsvarar skatten på vinsten så du kan betala farbror staten när det är dags.
Jo, det är dumt att betala av lånet om lånet kostar mer än den troliga avkastningen du kan få på annat sätt. Har själv varit i liknande situation och dunkade in allt på börsen vilket har varit ett fantastiskt bra beslut när man tittar på utfallet.
Jag gjorde tom uppskov på skatten och stoppade in de pengarna på börsen istället.
Exakt, räkna med att 220 000 kommer att behöva betalas tillbaka som vinstskatt på bostadsförsäljningen.
Om du sparar 6 000 kronor per månad genom att betala av 1 000 000 så räknar jag fram det till 7,2% på lånet (9,2% om du räknar bort ovanstående vinstskatt). Stämmer det? I det fallet hade jag betalat av lånet eftersom det är en garanterad besparing på 6 000 per månad jämfört med börsen som är en genomsnittlig vinning på 7 %.
Alternativet är att du använder en del av vinsten till att betala av lånet och resten som ett buffertsparande alternativt lägger in på en global indexfond i ett ISK (t.ex. Avanza eller Nordnet).
Lånen som du funderar på att betala tillbaka, hur stora är lånen och vilken ränta (i %) har du på dem? Det kan vara avgörande för om det är bättre att betala tillbaka lån eller investera på börsen.
Matematiskt om du vill maximera avkastning så är investera på börsen bättre. Mentalt och psykologiskt kanske det är bättre för dig att amortera? Det är olika för olika personer det där.
I så fall håller jag med om att det kan vara värt att investera. Sök på “Rika Tillsammans avsnitt 99” så kan du läsa/lyssna mer om hur du kommer igång. Grattis och stort lycka till!
Mentalt kan det också vara bäst att investera. Jag mår är och var mentalt väldigt nöjd med tillskottet på börsen istället för att gå miste om en massa avkastning som amortering av lånet skulle innebära. Väljer man alltid trygghet i första hand kommer man bli en förlorare och den känslan kan väl inte vara särskilt angenäm.
Vi har helt klart olika åsikter om vad en förlorare är
Tror väldigt många skulle föredra skuldfri på bekostnad av “förlorad” avkastning och tycka den känslan är mer angenäm än känslan av skulder och bättre avkastning. Som sagt, det är olika för olika personer…
Jo, de flesta är nog trygghetsknarkare som inte lyckas spara något och tvingas jobba till pension. Där vill inte jag hamna. Jag hade känt mig som en förlorare. Väljer man investera istället för amortera så kommer man i framtiden både kunna betala av hela lånet plus ha minst lika mycket kvar på banken (= vinnare).
Uppskov får du ju göra tills du säljer. Pengarna kan sättas sparkonto om du så önskar så får du pengar helt gratis och utan risk. Det finns absolut ingen fördel (längre) att betala skatten ifall man kan göra uppskov.
Ja, jag kan erkänna att jag var lite feg i början och hade dem på sparkonto men allteftersom tiden gick kände jag mig trygg att blanda ihop dessa pengar med allt annat och idag tänker jag inte ens på att jag har det där uppskovet investerat.
Själv hade jag betalat av lån och sen investerat de 6000 per månad i en global indexfond.
Och snart är man inte bara skuldfri utan har dessutom en investering i riktigt bra klass.
Utan att något förrändrats - så har allt förrändrats
Där finns en sund balans i nivåerna risk i privatekonomi. Även skulder med låg ränta kan vara besvärliga om livet går illa. Att luta hårt in i lån, även under förmånliga villkor, har avslutat många investeringsresor.