Hur gamla var ni…

När ni insåg att lån och att vara i skuld inte bara är något negativt ? :slight_smile:

3 gillningar

23-24 eller så. Så för 4 år sen.

Alldeles för sent och jag hann undvika ett års studielån bland annat. Gratispengar jag gärna hade åtminstone amorterat bolånet med idag :stuck_out_tongue:

5 gillningar

Jag ser lån/skuld som någe man inte ska ha… Framför allt skuld…
Att man behöver låna på grund av avsaknad av pengar för att köpa typ en bostad är någe dom flesta gör är förståligt… Sen är frågan om man ska eller kan återbetala den skulden… Men de lånas till stort sätt till allt idagens läge…
Så jag är den som ser lån som någe negativt, men i vissa lägen nödvädigt…

1 gillning

Skönt, folk går hela livet utan att veta om detta :slight_smile:

1 gillning

Jag ser på lån som ett verktyg att bli rikare, inte konsumera onödiga saker såklart :slight_smile:

2 gillningar

Ändå intressant att du lyckas särskilja mellan lån och skuld. Du får gärna berätta hur du tänker.

1 gillning

När jag studerade med studielån. Tjugoårsåldern.
Senare i livet har jag kommit att uppskatta hävstång både i boendet och på börsen.

2 gillningar

Runt 25 år. Vid 30 var jag skuldsatt upp över öronen så då insåg jag att lån inte var något bra alls (för mig). Den slutsatsen håller fortfarande 25+ år senare :grinning:

6 gillningar

Lite roligt att avsnittet som kommer nu på söndag berör frågan. :blush:

6 gillningar

De sista missa vissa då… Tyvärr…

Men när man har blivit rikare så är de läge att reglera skulden så man blir skuldfri…

1. När jag kunde köpa hus.
  2. När jag kunde överta lånen själv på nämnda hus.

Men till all annan konsumtion går lån bort i min bok.

Ingen miljardär är skuldfri :wink:

Hela ekonomin är byggd på skuld, därför finner jag det ironiskt hur lån har en sådan negativ klang :smile:

3 gillningar

Kanske för att gemene man har ungefär lika bra uppfattning om ekonomisk teori som om kvantfysik?

3 gillningar

Tycker inte du det är sorgligt…? Liksom alla jag känner till 99% skulle hållit med om att lån = dåligt, skuldfri = bra, ditt påstående stämmer nog tyvärr.

Tycker lite synd om folk som är skuldfria. De missar ju otroligt mycket långsiktig avkastning på börsen. Belåna er så mycket ni är bekväma med och skicka allt till Lysa eller valfri global passiv indexfond, låt det ligga där och pilla inte, skicka bara in massa pengar där. Då kommer ni alla göra en fantastisk affär över lång tid.

Kommer aldrig vara skuldfri, det skulle vara rent av korkat.

1 gillning

Båda kan vara pengar då… Skuld är någe man åtbetalar…
Lån kan vara att man typ lånar grannens gräsklippare, men med pengar kan man låna för en ränta samt amorteringsplan…
Så ser jag de med lån/skuld…

Sanna ord, tråkigt att folk har skuldkänslor för de är skuldbelagda…

Lustigt, jag tänkte helt omvänt, skuld = kan vara något personligt (typ ”jag står i skuld till dig”)

Så kan de var… Om dom löser sina lån så blir dom bara miljonärer…:wink:

1 gillning