Tänk om företag tänkte att de måste vara skuldfria. Hade varit rätt idiotiskt. Samma sak kan ju appliceras på privatpersoner. Cash flow är viktigast. Inte hur mycket lån man har.
Helt rätt… Behöver inte vara pengar å just de att man återbetalar betyder inte heller i pengar…
Den “insikten” har aldrig kommit till mig
Självklart så förstår jag att lån kan göra så man får hävstång på sina investeringar och man kan tjäna bra pengar på det om allt klaffar rätt.
Men jag har valt bort lån helt från mitt liv och trivs som fisken i vattnet med det Sen vill jag ej betta med lån på att den svenska bostadsmarknaden kommer fortsätta öka i pris jag skulle sova allt för dåligt då.
Men bör säga att jag är “privilegierad” som ej behövt ta några lån i mitt liv då jag sen tidig ålder haft en bra inkomst samt stöd från familjen med mycket.
Måste inte bara vara huslån
Du är sårbarare i med lån både som företagare som privat persion…
Aa det är sant men jag undviker gärna alla lån även en så löjlig sak som att låna 500kr av någon skulle störa min nattsömn.
Jaja, gör det som du mår bra av
Allt är relativt
Aa privatekonomi handlar ju mycket om hur mycket risk man är villig att ta stor risk kan ju innebära en bra vinst men kan ju gå åt andra hållet också om man har otur.
Har ett par vänner som köpte bostad på toppen och jag insåg att de är trots att de jobbat flera år vissa utav dom så är de just nu fattigare än en någon som går på soc och bor i en hyresrätt men ej har skulder…
34 år, när jag insåg att enda möjligheten för mig att hitta bostad i Stockholm var att ansöka om bolån för en bostadsrätt.
När jag var 44 år insåg jag att jag inte behövde lån längre. Level Up! Jag har nämligen aldrig sett lån som ett sätt att tjäna pengar, det gör jag så bra i alla fall. Jag har ingen ambition att bli rikast på kyrkogården och inte heller ser jag någon lycka i att ha mer pengar än jag kommer att behöva.
Typ 3 år sedan så när jag var runt 30 år. Innan dess tänkte jag att lån och skuld endast är dåligt och bara ett nödvändigt ont för de flesta när de ska köpa t.ex bostad.
Nu har jag själv gjort en personlig ekonomisk resa och utveckling. Från att ha haft enorma skulder pga överkonsumtion till att ha förtsått att man kan använda (billiga) lån till att istället investera och få en hävstång på sitt sparande på ett positivt sätt. Fanns aldrig en tanke tidigare i mitt liv att man kunde låna för att investera och tjäna på det…
Jo, men svenska skolan har ju aldrig haft som ambition att utbilda folket i hur man blir ekonomiskt oberoende, det går ju stick i stäv med att fostra strävsamma och vid en anställning bundna små samhällsmedborgare.
Bristande kunskaper på ekonomiområdet är bara ett av många kvitton på svenska skolans mångåriga förfall.
Jag brukar utgå ifrån att i princip alla man möter har gott om blinda fläckar i kunskapsbanken, då blir man mindre besviken när det visar sig att det stämmer.
Historiskt är ju facit att det varit väldigt förmånligt med hävstång, jag skulle dock vilja påstå att ordet trygghet också riskbenägenhet bör tas på största allvar i såna här sammanhang.
Det är lätt att med stort kapital dra på lite hävstång och få fantastiska resultat.
Om man behöver böna och be banken om dessa pengarna så kanske man skall fundera en extra gång.
Ja, inte konstigt att ”medelpersonen” är helt vilse när det kommer till ekonomisk-teori och hur allt rullar runt egentligen, samhället har ju inte jättestor nytta av ekonomiskt oberoende individer (förutom om de investerar i bolag såklart)… lol
Relevant:
och
Håller faktiskt inte med din andra tes ”Låna är att spara pengar i framtiden”. Detta resonemang kan stämma in på majoriteten av samhället då de lånar för saker som inte är tillgångar. Tvärtom, om du har tillräckligt med kunskap kan du utnyttja ett förmånligt lån till högre förväntad avkastning i framtiden.
Jo, men det är inte lånet i sig, det är vad du gör med de friade pengarna.
Därmed behöver man inte betala en ”avgift” men sen kan ju allt skita sig såklart!
Jag insåg mitt misstag lagom efter avslutad femårig universitetsutbildning utan en krona i lån. Just det lånet är ju det bästa lånet du kan ha, och det ångrar jag än idag att jag inte tog. Oavsett om pengarna gått till investeringar eller kontantinsatser så hade det varit lägre räntekostnad på det än förväntade avkastningen på börsen eller räntan på bolånet. Nu gick det iofs bra ändå, men det hade kunnat gå ännu bättre.
Jodå, det är bara att du använder pengarna för att tjäna in avgiften innan det är dags.
Att låna är att göra pengar du har eller kommer ha likvida nu i stället för senare. Du kan göra mycket med dessa likvider, inkl slösa bort dem.
Pga detta bör man inte använda lån förrän man även förstår vissa andra mekanismer.
För mig fanns förståelsen för lån, det som saknades länge var någon av de andra mekanismerna.