Hur gamla var ni…

Jag är 23 och ska påbörja ekonomistudier nästa år, ska låna så mycket jag kan ! Måste ha svidit att inte ta tillfället i akt.

Det har du rätt i :slight_smile:

Tänk på din cashflow och riskerna där, bara. Inkl risken för margin call om du inte med din cashflow kan täcka värdeförändringar när/om det behövs.

Det finns någon historia om man fick chansen att åka tjugo år i framtiden och titta hur börsen stod den dagen, så att man sedan kunde investera i rätt aktie när man kom tillbaka, så skulle man antagligen ändå krascha sin portfölj efter det—man skulle låna stenhårt med sin säkra kunskap och några år senare åka på margin call pga volatiliteten. Kvittar att man sett vilken aktie som gått bäst, för den har garanterat droppat jättemycket någon gång under de tjugo åren.

Vi vet i stort sett lika säkert att börsen kommer stå högre om tjugo år än den står nu, men vi vet också att det kommer vara volatilt.

1 gillning

Jo, ska alltid försöka ha pengar i tillgångar över mina belåningar. Men tänker att nu när jag är ”ung” ska jag passa på att ta risk.

Det är sant, därför diversifiering och riskjustering :slight_smile:

Det finns en study som gjordes för några år sedan som pratar om rimligheten att använda aggressiv hävstång för sina investeringar när man är ung, trots risken att man kraschar en gång eller två innan det tar skruv. Minns inte namnet på den, men Rational Reminder nämnde den ofta ett tag.

Men det kräver ju verkligen nerver av stål att krascha sin portfölj och ändå fortsätta.

1 gillning

Yes, därför jag har en iskall relation till pengar, en nedgång på 70% skulle sugit, men skulle ändå stått fast.

Lån är förtida konsumtion.
Sparande är uppskjuten konsumtion.
Bostadslån är ett sätt för många att kunna skaffa sig en egen bostad.

Jag gillar inte att ha lån, men inser att det i vissa fall är bättre att ha lån än att inte ha. Den motvilliga insikten kom nog relativt sent, runt 35. Jag tänker att det är mer än brist på kunskap som ligger bakom attityder till lån, tex riskbenägenhet och en samhällelig norm om att vara skuldfri. Trots att de flesta av oss inte är skuldfria finns absolut normer som kommer bla från religionen; “den som är satt i skuld är inte fri”.

3 gillningar

Hur många % av Sveriges befolkning är skuldfria? :thinking::person_tipping_hand:
Hur många % lever på gränsen med små marginaler av sina tillgångar med stora huslån och liknande? Har du koll på det? :thinking:

Själv har jag aldrig behövt ta ett lån och det finns inget som lockar mig att låna pengar. Jag klarar mig riktigt bra på det jag har och tjänar månadsvis. :+1:

Typ för 4 månader sedan :rofl:. Men pga sova gott om natten känsla för mig, så håller jag mig gärna fri från skuld, även om de ekonomiskt inte alltid är smart så vinner känslan och nattsömnen.

1 gillning

Jag känner mig mer lugn och kan sova bättre med gott samvete när jag insåg hur förmånligt och bra CSN-lån är iaf!

1 gillning

Samma argument går utmärkt att använda för att motivera sparande på bankkonto istället för på börsen. Handlar i slutändan om hur mycket risk man är beredd att ta för att få högre avkastning.

37 år kanske?

Lån har ingenting med konsumtion att göra. Som vi konstaterat ovan kan du använda pengarna på olika sätt.

Tog beslutet när jag skulle börja på universitetet. Antingen lever jag fattigt i en massa år och sliter som ett djur för att både få ekonomi och studier att gå ihop, eller så tar jag lån och fokuserar helt på studierna men får en tusenlapp per månad att betala tillbaka när jag har lön. Ångrar mig inte en sekund idag att jag valde lån.

2 gillningar

Lån är ett nyanserat ämne som varken får ett universellt bu eller bä. Billiga lån med långsiktigt stabila villkor som man lätt kan underhålla är trevliga. Att satsa med hävstång under höga räntor och hålla tummarna att man inte bara eldar pengar är inte så begåvat att ge sig in i.

1 gillning

Om man dessutom läser ett krävande program med mycket lab- eller klinisk tid, alt andra krav på närvaro, så är det en HELT annan sak att ”jobba parallellt med studierna” som verkar vara rätt vanligt på vissa utbildningar. Plus att vissa utbildningar är värda ungefär tio gånger så mycket om man lyckas ta examen med toppbetyg och landa ett riktigt bra jobb.

När jag tog mitt första bolån som 28-åring.

31 år
Jag lånade 150 tkr, ett lån som kostar 15000 /år. Köpte två prylar som jag hyr ut för 50 0000/år =Bra lån

Lånade 180tkr i början på sommaren, kostsr 24t/år, köpte bil =dåligt lån.
MEN det är en amerikansk klassisk bil + jag “uppfyller min fars dröm” att åka muskelbil innan han blir för gammal. Han lånar bilen och kör samt vi åker tillsammans på onsdagsfika exc = lån värt sin kostnad. Mental bokföring deluxe är att räntan är 600 kr/månad=pengar i sjön är 7200 /år. Jag är bilmek och har koll på bilmodellerna = gjorde bra affär så jag får garanterat mer för bilen vid sälj =bra lån.

Huslån som kostar skjortan men är livet med min familj = betalar och ser glad ut + är glad =nödvändigt lån.

1 gillning